הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

9 אפריל, 2014 פורסם ב במה חופשית
אין תגובות

מכללה בעין הסערה

עדי יהוד, סטודנט לתואר שני בהוראה רב תחומית, השתתף ביום העיון בגרות בעין הסערה ומעלה כמה מחשבות על המקום בו נמצא החינוך היום ולאן הוא הולך הלאה

מאת: עדי יהוד | 

למה כל כך מאוחר?

הייתי ביום חשיפה של המכללה.

נו איך היה?

 מדהים, היה מאוד מיוחד.

מה עד כדי כך ? מה היה כל כך מדהים ? בסה"כ יום חשיפה…

תקשיבי יש שם משהו מיוחד, אני מרגיש שהדגש הוא על האדם ועל חווית הלמידה. מהצורה בה הציגו את הדברים הבנתי שזו לא עוד תכנית לימודים אלא חוויה משמעותית וכוללת.

איך הבנת את זה?

ישבנו בכיתה 40 אנשים ואז נועה נכנסה וביקשה שנסדר מעגל כיסאות, היא הציגה את עצמה כחוקרת בתחום עתידנות בחינוך ורכזת ימי החשיפה במכללה, היא בירכה אותנו על הבחירה לבוא ליום החשיפה ואמרה שהיא ממש מתרגשת כי בניגוד למפגשים משנים עברו השנה הכנס מיוחד ומציג תפיסה חינוכית ותוכנית לימודים חדשה.

לא הייתי כל כך מתלהבת, כולם אומרים את זה בכנסי חשיפה…

נכון אבל מיד לאחר דברי פתיחה קצרים היא אמרה שהדגש ביום החשיפה הוא לחוות את הלמידה במכללה ולפני שהבנו מה קורה היא נתנה לנו משימה, אני מבקשת שאת ההכרות נעשה לאחר משימה קצרה, אני מבקשת שתלכו לספריה ושכל אחד מכם יחפש מידע על תחום כלשהו שמעניין אותו ויביא משהו שמייצג את תחום העניין או התחביב ודרכו נערוך את ההכרות. אורית – נשבע לך שהייתי קצת בהלם, לא ציפיתי לפתיחה כזאת, לא הבנו מה לעשות.

וואי נשמע מגניב שככה כולם יושבים ומציגים נושאים שונים, אבל מה הרעיון?

נועה הסבירה שמטרת התרגיל להמחיש כמה עקרונות: אחד- שהידע לא נמצא רק אצל המרצים במכללה אלא לכל אחד מאתנו יש תחום שהוא יכול ללמד את האחרים ולכן במכללה יש קורס שנקרא "זמן קהילה"- פעם בשבועיים סטודנטים שרוצים מעבירים סדנא בתחום שמעניין אותם בשיטות מגוונות.

ומקבלים על כך אקרדיטציה?

כן, זה קורס לכל דבר.

מאיפה באו להם הרעיונות האלה?

זה קשור לשני דברים: אחד – הרצון לבצע שינויים כדי להיות רלוונטיים למערכת החינוך המשתנה והשני קשור לשינוי  שמוביל שר החינוך שי פירון. במכללה החליטו, לאחר דיונים וביקורות, לשאול מהי למידה משמעותית במכללה. הוקמה וועדה של סטודנטים ומרצים שבחנו ובוחנים את השאלה, כל הזמן, לאור ההתפתחויות והשינויים החברתיים והטכנולוגים.

אחד התוצרים שעלה  בוועדה הוא שיש ללוות את ההתפתחות האישית לצד ההתפתחות האקדמית מתוך ראיה שהלומד הוא קודם כל אדם וצריך להסתכל על אישיותו כחלק מהמורה שבו. במערכת יש קורס שבו נפגשת קבוצת סטודנטים באופן קבוע , מתחילת שנת הלימודים. בקבוצה הם עוברים תהליכים מעצימים הקשורים להתפתחות אישית ותהליכי למידה. בנוסף, במהלך היום יש הפסקה של שעה מתוך כבוד והבנה שתהליכי למידה מתרחשים כל הזמן.

זה נשמע שהתוכנית מאוד מעניינת, נשמע שבאמת הסטודנט במרכז.

גם אני הרגשתי כך, לא סתם הם בחרו את המוטו "קודם כל אנשים".

וחכי עוד לא סיפרתי לך שבחלק השני, של היום, לקחו אותנו לסיור בגן הבוטני שיש במכללה ושם…

השתתפתי ביום העיון "בגרות בעין הסערה" וחשבתי שהשיח אינו רק על הבגרויות ובטח שאינו נוגע רק לבתי הספר, כאילו הם מין ישות שכזאת שאינה קשורה לנעשה במכללה שלנו. הכותרת שחשבתי עליה היא "מכללה בעין הסערה" מכיוון שלדעתי השינוי שמוביל שר החינוך, במובן העמוק שלו, מחייב חשיבה ותהליכי שינוי בהכשרה והוראה של אנשי חינוך בכל הרמות.

לתפישתי למכללות להוראה, יותר נכון לחינוך, יש השפעה עצומה על עיצוב המורים והמחנכים ודרכם על בית הספר או כפי שהייתי רוצה לראות בו בית חינוך. השינוי מתחיל קודם כל בנו ואחר כך עובר לתלמידנו, אפשר להגיד שבית החינוך, בית הספר, הוא תמונת מראה להכשרה שלנו ולמי שאנחנו (לא מקרי שבמהלך היום עיון, חזרה האמירה שאנחנו כמו תלמידים בכיתה כמה פעמים).

בהנחה שהשפעה של בית הספר על התלמידים היא 10-15 אחוז, מעניין לשאול מה השפעת המכללה על הסטודנטים הלומדים בה? האם אנחנו מסתפקים באותם אחוזים? לדעתי החתירה ללמידה משמעותית תגדיל בהכרח את ההשפעה.

נושבת רוח חדשה, יש שר חינוך שמדבר חינוך, שמדבר על ערכים! ערכים, הסיבה שרבים מאיתנו מציינים כדבר שחשוב לנו והיינו רוצים להעביר לתלמידנו. טוב עשה שר החינוך כשבחר באידאל חברת מופת, אידאל שהדרך אליו היא המשמעות שבו. הדרך כוללת תיקונים רבים ושונים, היופי בבחירה באידיאל היא שזה מחייב אותנו לקחת אחריות ולבחור את התיקונים החשובים לנו ולפעול לאורם.

חשבתי באיזה זכות אני כותב את הדברים והאם זאת לא יוהרה, ניסיתי לתאר כמה דברים שעלינו לשנות ולהוסיף במכללה, חלק מהרעיונות לקחתי מלימודי במכון לחינוך דמוקרטי. מהכרות עד כה עם הנפשות הפועלות במכללה אני יודע שיש נכונות גבוהה לשמוע רעיונות וגם לבצע שינויים.

אני רוצה להגיד שאני כותב מתוך חיפוש אחר משמעות, מתוך רצון ללמוד במקום משמעותי ומתוך רצון להשפיע בצורה משמעותית וערכית על תלמידיי.

אם גם אתם/ן רוצים להשפיע הצטרפו לוועדת למידה משמעותית במכללה – והדבר אינו עומד בסתירה לכך שלמידה כזאת קיימת כעת במכללה.

מצרף קישור המציג קטע מהרצאתו של ויקטור פרנקל בנושא משמעות ואידיאל.

https://www.youtube.com/watch?v=fD1512_XJEw

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>