הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

10 מאי, 2018 פורסם ב אמנות
אין תגובות

אמנויות בחינוך: מפתח לעתיד מבטיח בעידן הטכנולוגי

art-education-article

דווקא בעולם דיגיטלי תזזיתי, יש חשיבות מכרעת לדמיון וחשיבה מחוץ לקופסה, מסבירה גייל סוסקין, ראשת התוכנית החדשנית לשילוב אמנויות בחינוך במכללת "אורנים". לכן, גם בשיעורי מתמטיקה, טבע ותנ"ך אפשר, ואפילו רצוי, לעשות שימוש בכלים ממגוון תחומי אמנות, כמו תנועה, דרמה וצילום, המסייעים בפיתוח יצירתיות, תעוזה ומיומנויות חברתיות.

מאת: גייל סוסקין

בשלב הראשון, מפזרים חישוקים על הרצפה. אחר כך מתחילים לשחק. ההנחיות הן פשוטות: התלמידים רוקדים בחופשיות בכיתה לצלילי מוזיקה, אך בכל פעם שהמוזיקה נפסקת, עליהם להניח את כפות הידיים בתוך אחד החישוקים ולהקפיד שבתוך כל חישוק יהיו שבע כפות ידיים. כן, עבור תלמידי כיתה א' בעיצומו של שיעור חשבון זה בהחלט משחק מהנה, אך בה בעת, תודו, זו גם דרך נהדרת ללמוד חיבור וחיסור ולתרגל מיומנויות של עבודה משותפת.

זוהי רק דוגמה אחת מתוך אינספור לאופן שבו אמנות, ובמקרה זה: תנועה וריקוד, יכולה לשמש מחנכים ומורים בשיעורים "רגילים", כלומר שיעורים שאינם מוגדרים כשיעורי אמנות. על פי המתכונת המקובלת במערכת החינוך המוכרת לנו, ללימודי אמנות מוקצה מקום נפרד, אם בכלל, במערכת השעות הבית-ספרית, אך, בפועל, יש יתרונות רבים וחשובים לשילוב אמנויות בשלל תחומי הוראה וחינוך. יצירתיות, הקשבה ודימוי גוף חיובי הם רק חלק מהמיומנויות המבורכות שהתנסות באמנות מסייעת לפתח אצל ילדים.

על-מנת לחצות את קווי ההפרדה וליצור שילוב אמיתי בין חינוך לאמנות נדרשת הכשרה מתאימה לכך למחנכים ומורים לעתיד. במובחן מלימודים לתואר באמנות או בהוראת אמנות, הכשרה כזו מתמקדת בעצם חשיפתם של סטודנטים לחינוך למגוון תחומי אמנות ובהקניית רעיונות וכלים לשילוב אמנות בתחומי הוראה שונים.

תקשיבו למישל אובמה

אחת התומכות הנלהבות בשילוב אמנויות בחינוך היא לא אחרת מאשר מישל אובמה, הגברת הראשונה לשעבר של ארה"ב. בראיונות עמה, היא מצביעה על מחקרים שמצאו, כי תלמידים שמתנסים באמנות זוכים לציונים גבוהים יותר במקצועות הלימוד השונים ומפגינים פחות בעיות התנהגות. כמו כן, לפי המחקרים, אחוז מסיימי התיכון ואחוז המתקבלים ללימודים אקדמיים במכללות הוא גבוה יותר בקרב תלמידים כאלה.

בתקופת כהונתו של בן זוגה, ברק אובמה, כנשיא, יזמה רעייתו תוכנית להטמעת לימודי אמנות בהיקף נרחב בבתי ספר לתלמידים מאוכלוסיות מוחלשות. לדברי אובמה, העוסקים

במלאכה נדהמו מעוצמת השפעתה החיובית של התוכנית על התלמידים: שיעור הנוכחות שלהם בכיתה עלה באופן תלול, ציוניהם במתמטיקה השתפרו בעשרים אחוז בממוצע וציוניהם בקריאה השתפרו בעשרה אחוז בממוצע.

עבור מי שכבר עוסקים בשילוב אמנויות בחינוך, הצהרותיה של אובמה הן משמחות אך כלל לא מפתיעות. ראשית, התנסות באמנות ושימוש בכלים אמנותיים הופכים את הפעילות הלימודית למהנה ונחשקת יותר. שנית, המיומנויות שילדים מפתחים תוך כדי פעילות אמנותית משמשות אותם בשלל רחב של תחומים ואופנים.

הרי תוך כדי מסירות כדור בשיעור טבע, שמיועדות להמחיש את המסלול שעושים נוגדנים בגוף, לומדים להביא בחשבון את הזולת, לפענח תקשורת בלתי-מילולית ולהגיב במהירות. ואם נבקש מתלמידים לצלם משולשים בטבע או ברחוב כחלק מלימודי גיאומטריה, הם יפתחו חשיבה יצירתית וראייה מרחבית טובה יותר. ואפשר גם לשדרג: תארו לכם, שממחיזים אירועים תנכיים בכיתה באמצעות תיאטרון פלייבק. תוך כדי ההופעה על הבמה, יופנו לתלמידים בקשות ספונטניות מהקהל וכמענה הם יצטרכו להציג אירוע מסוים או לשחק דמות מסוימת. מדובר בתרגול נהדר של יכולת אלתור, כושר ביטוי וביטחון עצמי.

למעשה, "האינטליגנציה האמנותית", כלומר זו שמורכבת מיצירתיות, דמיון, גמישות ועוד מיומנויות שנחשבות למיומנויות "רכות" או "נזילות", היא מצרך חשוב מאוד בעולמנו, גם אם רבים נוטים לשכוח זאת. זה נכון עוד יותר דווקא בימינו, בעולם שבו דיגיטל ושינויים מהירים הם שם המשחק.

ההתפתחויות הטכנולוגיות המואצות שסוחפות אותנו אינן מאפשרות לנו לנבא כיצד ייראו חיינו בעוד עשרים שנה ואפילו בעוד עשור. בעולם כזה, בכלל לא ברור אם מקצועות הלימוד שתלמידי בית ספר נחשפים אליהם כיום, יהיו רלוונטיים עבורם בבגרותם. דווקא משום כך, מיומנויות "כלליות" כמו גמישות מחשבתית, יכולת אלתור ויזמות, שמתפתחות תוך כדי התנסות באמנות, מקבלות תפקיד מכריע וחשוב לתת להן דגש מיוחד.

אמנות בחינוך הרגיל והמיוחד כאחד 

כמטפלת ותיקה בתנועה וביצירה וכמי שמכשירה סטודנטים בשילוב תנועה בהוראה בחינוך לגיל הרך, אני נתקלת ללא הרף באנשי חינוך המצדדים בשילוב אמנויות בחינוך. לכאורה, אין מחלוקת על היתרונות הרבים הטמונים בכך, ובכל זאת, ישנו פער בין ההצהרות החיוביות לבין המציאות השוררת בבתי הספר.

שילוב אמנויות בחינוך חשוב וטוב לכולם: בין אם מדובר בנוער בסיכון, בילדי הגיל הרך, בתלמידים משכבות מבוססות או בתלמידים עם צרכים מיוחדים. למעשה, במידה רבה, חווית היצירה, ההצלחה והדימוי העצמי החיובי חשובים ביתר שאת עבור תלמידי החינוך המיוחד. עם זאת, כל עוד מורים לאמנות, שאין להם רקע בחינוך מיוחד מנועים מלעבוד עם תלמידים כאלה וכל עוד למורים לחינוך מיוחד לא עוברים הכשרה שתאפשר להם לעשות שימוש בכלים אמנותיים במסגרתם עבודתם השוטפת, הצורך בשילוב אמנויות בחינוך המיוחד נותר ללא מענה.

על כן, הפתרון טמון בשלב ההכשרה. אין הכרח בהשלמת תואר באמנות חזותית או במוזיקה או בריקוד או בהוראת אמנות על מנת לדעת לשלב אמנויות בחינוך. לעומת זאת, הכשרת סטודנטים לחינוך רגיל ולחינוך מיוחד לשילוב אמנויות בחינוך, לצד הלימודים לתואר וההתמחות בתחום חינוך כזה או אחר, תאפשר לחולל מהפכה של ממש בבתי הספר ובגנים.

דרושים: סטודנטים עם ניצוץ בעיניים

התוכנית החדשה לשילוב אמנויות בחינוך שתיפתח במכללת "אורנים" בשנת הלימודים הקרובה נועדה לגשר על הפער בין הצורך החיוני בחשיפת תלמידים לאמנות לבין המחסור הקיים בהיבט זה בשטח.

הלימודים בתוכנית ישולבו עם לימודים לאחד התארים בחינוך לכיתות היסוד שמציעה המכללה, וירוכזו ביום לימודים אחד בשבוע. התוכנית תתמקד בשלושה תחומים אמנותיים: אמנויות הבמה, הכוללות דרמה ותנועה, אוריינות חזותית, שתתמקד בצילום וידאו וסטילס וכן בתיעוד ועריכת סרטים, ואמנות חזותית, הכוללת ציור וחשיפה לחומרים שונים. מגוון תחומים זה נועד להבטיח טווח פעולה רחב שיאפשר לבוגרי התוכנית לעשות שילוב בין אמנויות שונות בעבודת ההוראה שלהם, בהתאמה להעדפות, לנטיות ולצרכים של התלמידים.

במהלך הלימודים ילמדו הסטודנטים כיצד לשלב כלים ומיומנויות בתחומי אמנות אלה במסגרת עבודת ההוראה העתידית שלהם, ובכלל זה בחינוך המיוחד. בשנים מתקדמות, יתרגלו הסטודנטים באופן מעשי באופן כלים אלה במסגרת ההתנסות המעשית שהם עוברים במהלך התואר.

האם נדרשת הכשרה אמנותית קודמת כדי להתקבל לתוכנית? התשובה, בפשטות, היא: לא. מה כן צריך? עניין באמנות, הבנת חשיבות השילוב בין אמנות וחינוך וניצוץ בעיניים, שמשקף תשוקה לחינוך יצירתי ואמיץ, אשר דווקא בעידן המסכים, חיוני לנו כל כך.

 

לפרטים נוספים, מרכז ייעוץ והרשמה 1800301080

info@oranim.ac.il

 

 

 

 

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>