הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

17 ספטמבר, 2015 פורסם ב תקשורת
אין תגובות

מעשיות הילדים: עד כמה יש בהם מסרים מגדריים ?

מסתבר שגם במעשיות הילדים מועברים לנו מסרים מגדריים, וענבר, אשר בדקה כמה מהסיפורים עליהם גדלנו, מצאה כי גם בהם האישה מוצגת כחלשה, ככנועה וכתלויה בגבר

ענבר שמולביץ

1

כולנו גדלנו על מעשיות ילדים, כדוגמת סינדרלה, כיפה אדומה, היפיפייה הנרדמת ובת הים הקטנה. כולנו גם ראינו את הסרטים של וולט דיסני, אשר מבוססים על מעשיות אלה.

אבל, האם הועברו לנו דרכם, מסרים מגדריים מבלי שידענו?

מסתבר שכן!

במעשיות אלה, קיימים סטריאוטיפים שונים, אשר מתייחסים לייצוגי הנשים בתקשורת.  האישה במעשיות ובסרטי הילדים, מוצגת כחלשה, ככנועה וכתלויה בגבר. האישה זקוקה לגבר שיציל אותה, מפני שאינה יכולה להציל את עצמה. כל מהות חייה היא שהגבר יאהב אותה ויישא אותה, בסופו של דבר, לאישה. הגבר כמובן, הוא נסיך יפה תואר, בעוד שהאישה היא נסיכה, צעירה ויפה.

במעשיות אלה, מודגש מיתוס היופי, שעל-פיו כל אישה שואפת לזכות בתכונת היופי. תכונה זו היא שמושכת את אהבת הגברים ואת תשומת ליבם. מיתוס היופי, אף יוצר תחרותיות בין הנשים, כך שהנשים מהוות סכנה זו לזו. נשים מבוגרות, לדוגמה, מקנאות בנשים הצעירות. אישה צעירה נחשבת כפוריה ומוצלחת יותר. בתוליותה וחוסר הניסיון שלה, מבטאים גם הם את היופי הגלום בה.

במעשיות, קיים קישור בין יופי לתכונות חיוביות, כדוגמת רוך וטוב לב, וקישור נוסף, בין כיעור לתכונות שליליות, כדוגמת רוע וטיפשות.

כמעט כולנו ראינו את הסרט בת הים הקטנה, אבל כמה מאתנו שמו לב לאותם מסרים שמועברים לנו, כפי שצוין לעיל? כמה מאתנו מכירים את סיפור המעשייה שעליו מבוסס הסרט? ככל הנראה, שמעטים בלבד!

בת הים הקטנה, היא חצי בת אדם וחצי דג – גופה העליון הוא של בת אדם, בעוד שחלק גופה התחתון, הוא זנב של דג. בת הים היא בתו של המלך, כלומר היא חיה בחברה פטריארכלית, שבה לגבר יש את השליטה ואת הכוח בקבלת ההחלטות.

האם קיים דמיון בין המעשייה לסרט? או האם אין כלל קשר בין השניים? אז התשובה היא שניתן למצוא דמיון ושוני בין שניהם כאחד.

בשני המקרים, הדמות הנשית המרכזית היא נסיכה, יתומה מאם – כמו רוב דמויות הנשים המרכזיות במעשיות הקלאסיות השונות. כך גם, בת הים הקטנה מצילה את הנסיך בשני המקרים. סוף סוף, האישה מצילה את הגבר ולא להפך. בסרט, ישנה אף הדדיות מסוימת, אשר לא קיימת במעשייה המקורית. תחילה, בת הים הקטנה מצילה את הנסיך. אך בהמשך, שניהם מצילים זה את זה מפני המכשפה הרעה. בת הים הקטנה, במעשייה ובסרט, מוצגת כפזיזה בהחלטותיה, חלשה, מאוהבת ורומנטית. היא מוותרת על כל חייה למען חיים עם הגבר, שאותו היא אוהבת. כדי לקבל רגליים במקום זנב ולהפוך לבת אדם, שתוכל להתקרב לנסיך, בת הים מוכנה לוותר על הזנב שלה, על משפחתה ואף על קולה.

4

דמיון נוסף בין השניים הוא בחשיבות היופי כערך עליון. במעשייה, ישנה התייחסות למראה החיצוני של הנשים, אך הוא לא מרכזי כמו הייצוג שלהן בסרט. המראה של האישה, הוא שקובע את אופייה. אישה צעירה, יפה, רזה, בהירת עור, כדוגמת אריאל – בת הים הקטנה, מאופיינת כטובת לב. בעוד שהאישה המכוערת, הזקנה והשמנה, בעלת העור הכהה, כדוגמת המכשפה, מאופיינת כרעה. גם סופה של כל דמות מותאם למראה החיצוני שלה. לאישה היפה, צפוי עתיד טוב, וכך קורה בסרט לאריאל. לעומת זאת, לאישה המכוערת, המכשפה, צפוי עתיד רע. כך, בסוף הסרט היא מושמדת לחלוטין.

בסרט, בדומה למאפייני המעשייה, קיימת תחרות בין שתי הנשים המרכזיות – בת הים הקטנה והמכשפה, על כוח. במקרה זה, הכוח בא לידי ביטוי באופן גלוי, דווקא בתחרות על הקול הנעים ולא על המראה החיצוני. אך ניכר כי גם המראה החיצוני נלווה לתחרות זו, באופן סמוי.

הידעתם כי קיים שוני בין המעשייה לבין הסרט, גם בסוף של כל אחד מהם? הידעתם, שבמעשיה המקורית, הנסיך בוחר באישה אחרת ובת הים נותרת לבדה ולמותה? מסתבר, שלא תמיד סרט המבוסס על מעשייה, מציג לנו את סיפור המעשייה כפי שהוא במקור. המעשייה, אמנם מסתיימת בחתונה, אך הנישואין אינם של הדמות הנשית המרכזית ואהוב לבה, אלא של הנסיך עם אישה אחרת שבה בחר. במקרה זה, בת הים נותרת לבדה ולכן, גם מותה קרב ומגיע. הסרט, לעומת זאת, נגמר באופן דומה לרוב המעשיות. הוא נגמר בנישואי האישה המרכזית, אריאל, לאהוב ליבה, הנסיך היפה.

למרות שמאפייני המעשייה השונים, באים לידי ביטוי גם בסרט "בת הים הקטנה", בסרט זה, ישנן תכונות של האישה, אשר אינן תואמות לרוב המעשיות. דוגמה לכך היא שבתחילת הסרט, בת הים הקטנה מוצגת כשובבה, מרדנית וסקרנית, היא רוצה לחקור ולהכיר את העולם. תכונה זו מנוגדת לתכונות ה"נשיות" במעשיות הקלאסיות השונות ואף מנוגדת להתנהגות אחיותיה, שהן צייתניות. דוגמה נוספת לכך היא שהאישה, מצילה את הגבר ולא מחכה שהוא זה שיציל אותה.

הנה עוד כמה מסרים שלא שמנו לב אליהם: בסרט, בנות הים, צריכות להופיע בפני המלך ולבושן הוא מינימלי – כל הבנות לבושות בחזייה בלבד. דבר זה מבטא את הנשיות שלהן, על אף חוסר היותן בנות אדם ולמרות שהן בעלות זנב.

האם שמתם לב, שכשאריאל קיבלה את רגליה, במקום הזנב שהיה לה היא נותרת ערומה בחלק גופה התחתון? ערום זה מבטא את מיניותה ואת החפצתה על-ידי הגברים. זוהי דוגמה נוספת להדגשת מיניות האישה. החפצה מתייחסת להפיכת בן אנוש לחפץ. כך, הנשים הופכות לא פעם, לחפץ בידי הגברים, ונדרשות באמצעות המראה שלהן, לספק לגברים הנאה.

3

 

מסר נוסף, הוא שליטת הגבר באישה. בסרט, אריאל בורחת מביתה בכל פעם, כדי לפגוש בני אדם. האב כועס על כך ומורה לה להפסיק זאת. הוא למעשה, אוסר עליה לצאת לפגוש בני אדם ומשתמש בכוחו. כך הוא פועל, גם כשהוא שומע שבתו התאהבה בנסיך. זוהי הדגשה של השליטה הגברית.

באופן דומה, קיימת חלוקת התפקידים המגדרית. הנשים אחריות על משק הבית, הן בסרט והן במעשייה, בעוד שהגברים, הם בעלי שליטה וכוח.2

מהמעשייה ומהסרט של בת הים הקטנה, עולה כי ייצוג הנשים בתחומים אלה, מבטא "הגחכה". דמויות הנשים אמנם מופיעות וקיימות, אך עדיין אין הצגה מציאותית שלהן. השימוש הוא בסטריאוטיפים מגדריים, תוך הדגשת תכונה מסוימת של הדמות הנשית, תוך שימוש בייצוג המבטא לעג וזלזול.

לסיכום, במבט לאחור, מפתיע לגלות עד כמה הזהות שלנו עוצבה, בין היתר, בהשפעת מסרים סמויים, שלא היינו כלל מודעים לקיומם. החלוקה המגדרית הקיימת במעשיות ובסרטי הילדים, הן מבחינת תפקידי המגדר והן מבחינת שיוך תכונות לכל אחד מהמינים, מבטאת את השליטה הגברית בייצוגי הנשים בתקשורת וביצירת מציאות פטריארכלית. ייצוגים אלה, משמרים את חוסר השוויון המגדרי ומנציחים אותו.

כך, מועברים לילדים מסרים סמויים, המקשים על יצירת שינוי אמתי בתחום זה. עם זאת, יש לציין כי על אף ה"הגחכה" של נשים בתקשורת, ניכר כי המודעות לשוויון בין המינים הולכת ומתגברת, דבר שמתבטא בהתגברות הפמיניזם. מציאות זו, מעודדת מעט ומעידה על תהליך של שינוי חיובי לקידום מעמדן של נשים וייצוגן בתקשורת. התהליך עוד רחוק מלהסתיים, אך הוא קיים.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>