הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

23 יולי, 2018 פורסם ב חינוך אחר
אין תגובות

אנתרופוסופיה? חינוך יער? מעכשיו גם באקדמיה!

Anthroposophy

 

נמשכים לחינוך אלטרנטיבי, אבל רוצים גם תואר אקדמי? המהפכה כבר כאן. מסלול חדשני במכללת "אורנים" מציע לימודים לתואר בחינוך בשילוב עם הכשרה בחינוך אנתרופוסופי ברוח ולדורף. מסלול נוסף משלב לימודי ולדורף עם קורס מדריכים של ארגון "שומרי הגן", שמעניק ליער את הכבוד הראוי לו כמרחב חינוכי מרתק וחשוב.

חינוך אנתרופוסופי בגישת ולדורף הוא בין הגישות החינוכיות האלטרנטיביות המוכרות והפופולריות בישראל. בשנים האחרונות, רעיונות ברוח ולדורף אף מקבלים ביטוי בלימודי החינוך באקדמיה, ולבתי ספר אנתרופוסופיים מוענק חותם רשמי ממשרד החינוך. כיום, רוב בתי ספר האנתרופוסופיים בארץ מוגדרים כממלכתיים, ומצד שני, בבתי ספר ממלכתיים רגילים נפתחות כיתות אנתרופוסופיות.

גם "חינוך יער" הוא גישה שצוברת הערכה ותאוצה בארץ. הגישה דוגלת בקיום לימודים בטבע, מתוך תפיסה כי חשיפת ילדים לשפע הגירויים והאתגרים שבטבע תורמת רבות להתפתחותם הקוגנטיבית והרגשית. ארגון "שומרי הגן", שהוקם בשנת 2000 ע"י עופר ישראלי ויעל פינקרפלד במטרה לעודד את החיבור בין האדם לסביבתו האקולוגית, מוביל את חינוך היער בישראל ואף מכשיר "מחנכי יער" במסגרת קורס הדרכה מעמיק.

למרות התחזקות מעמדם בממסד החינוכי ובציבור, רוב המוסדות האקדמיים אינם מציעים הכשרה בחינוך ולדורף, ואילו חינוך יער לא שולב עד עתה רשמית באקדמיה. על רקע זה בחרה "מכללת אורנים" להרים את הכפפה ולפתוח שני מסלולי לימודים חדשניים וייחודיים. המסלול האחד משלב בין לימודים לתואר אקדמי לבין הכשרה בחינוך ולדורף ואילו המסלול השני מקנה, נוסף על כך, גם הכשרה בחינוך יער מטעם שומרי הגן.

ד"ר גלעד גולדשמידט, מיזמי תוכנית ולדורף במכללה, ועופר ישראלי משומרי הגן מסבירים מדוע מדובר בבשורות טובות במיוחד עבור מי שמחפשים השראה ויצירתיות בחינוך.

ללמוד חשבון בקפיצה על חבל

"במסגרות של חינוך ולדורף אין ציונים ואין מבחנים, והקניית ידע אינה מטרה בפני עצמה", מבהיר גולדשמידט, בעל דוקטורט בחינוך וממורי ולדורף הראשונים בארץ. לדבריו: "המטרה היא ליצור מערכת חינוכית הוליסטית שתומכת בהתפתחות של הילדים ועונה על הצרכים שלהם. אנחנו שמים דגש על פיתוח ביטחון עצמי, ידיעה עצמית, יצירתיות ויכולת הכלה והקשבה אצל החניכים שלנו".

בתי הספר האנתרופוסופיים אינם מוותרים על לימודים פורמליים במקצועות השונים הנלמדים במערכת החינוך הממלכתית, אך בהחלט מיישמים אותם בדרכים אלטרנטיביות. איך למשל? "לדוגמה", אומר גולדשמידט, "את לוח הכפל הילדים יתרגלו תוך כדי קפיצה על חבל ודקלום כפולות של שתיים, ובמקום מחברת חשבון משובצת, הם ישתמשו במחברת אמנות חלקה ויציירו אותיות או את לוח הכפל באופן יצירתי, לפי בחירתם".

בכלל, האמנות תופסת מקום נכבד בחינוך ולדורף, וזמן ניכר מוקדש לפעילויות כמו ציור, פיסול, נגינה וריקוד.

לדברי גולדשמידט: "אנחנו חיים בתרבות מאוד שכלתנית שמציבה במרכז חשיבה וידע תיאורטי, בעוד שילדים מכוונים הרבה יותר לעשייה ומבינים את העולם דרך תמונות וסיפורים. לכן חינוך ולדורף מעודד פעילות שמערבת את הרגש והגוף וגם למידה דרך פרויקטים, כגון בניית בית בטבע".

גם ליחסים בין המורים לתלמידים יש תפקיד מכריע בחינוך ולדורף. מורת ולדורף, מציין גולדשמידט, תקבל בבוקר כל תלמיד בלחיצת יד ותתעניין בשלומו ותנהל איתו ועם הוריו שיחות אישיות רבות, על מנת להבין את צרכיו ולעקוב אחר התפתחותו.

איך כל זה בא לידי ביטוי בתוכנית ולדורף באורנים? לדברי גולדשמידט, הלומדים בתוכנית נחשפים לגוף הידע האנתרופוסופי, המתמקד בלימודי הומניזם ובתיאוריות הנוגעות לפסיכולוגיה התפתחותית, ולצד זה מקבלים כלים להוראה יצירתית ולזיהוי צורכי חניכים דרך התבוננות והקשבה. ההכשרה משתרעת על פני יומיים בשבוע, שמתוכם מוקדש יום אחד להתנסות מעשית בבית הספר האנתרופוסופי בקיבוץ הרדוף.

תוכנית ולדורף באורנים מיועדת הן לסטודנטים הבוחרים במסלול המשולב המלא ומעוניינים בתואר אקדמי בחינוך לצד הכשרה בחינוך ולדורף, הן לאקדמאים שעושים הסבה לחינוך והן לאנשי חינוך ותיקים שמעוניינים ללמוד חינוך אנתרופוסופי. בוגרי המסלול המשולב, יקבלו תעודת הוראה בחינוך ולדורף, לצד תעודה המוכרת ע"י ארגון ולדורף הבינלאומי.

האם המסלול מתאים גם למי שבסופו של דבר ישתלבו כמורים במערכת החינוך הרגילה?

"התשובה חיובית. ראשית, תעודת ההוראה שמקנה המסלול תקפה גם במערכת החינוך הממלכתית הרגילה. שנית, בתי ספר רגילים רבים מגלים כיום פתיחות לשיטות הוראה ברוח ולדורף, כמו למידה תוך כדי משחק, ולכן בוגרי התוכנית יוכלו ליישם כלים חינוכיים שרכשו גם במערכת הרגילה. לצד זה, יש לציין שהביקוש למורי ולדורף כיום הוא מאוד גבוה, כך שסביר שבוגרי המסלול יוכלו להשתלב במערכת החינוך האנתרופוסופית, אם ירצו."

אדרנלין במקום ריטלין

המשימה: לאסוף עצים ביער ולהדליק מהם מדורה בלי מקור אש חיצוני. משימה כזאת, מסביר ישראלי, היא הזדמנות נהדרת ללמידה ולרכישת מיומנויות חיים, וודאי כשמדובר בילדים.

"הילדים לומדים איך להדליק אש באמצעות חיכוך בין מקלות עץ, ואיך להסתדר במצב לא מוכר, תוך כדי שיתוף פעולה עם חבריהם, ורוכשים ביטחון ביכולות ובכוחות שלהם. מעבר לזה, הם מתרגלים מיומנויות בחשבון כשהם סופרים כמה ענפים אספו, וסביר שבמהלך השיטוט ביער הם יתוודעו לצמחים מעניינים ויחפשו במגדיר הצמחים איך קוראים להם וכך ישפרו את יכולות הקריאה שלהם. זה לימוד רב-שכבתי ובו-זמני שמותאם לקצב ולצרכים של כל ילד וילד".

למעשה, לפי גישת שומרי הגן, היער הוא כיתת לימוד אחת גדולה ומדהימה, כניסוחו של ישראלי. זו התפיסה שהארגון, המקיים פעילות ענפה ביער לילדים ומבוגרים, מבקש להנחיל למחנכי היער שהוא מכשיר. קורס ההדרכה נמשך שנה וחצי, וכולל שעות רבות של התנסות בחיי יער פשוטים, בסגנון האדם הקדמון.

לדברי ישראלי, היער הוא עולם שלם של גירויים המאפשר לשוהים בו לרכוש מיומנויות חיים וידע נרחב תוך כדי תנועה והתנסות. בה בעת, הוא אומר: "הלמידה ביער יעילה ומהנה יותר. ילדים זקוקים לתנועה ולא לישיבה רצופה למשך שעות. היער מחזיר אותנו לקצב הטבעי של החיים ויש לו כוח מרפא. כפי שמחקרים מצביעים, האוויר הפתוח, האנרגיה של העצים והאדמה וההבנה שלכל דבר בטבע יש את המקום שלו, משרים רוגע וביטחון."

ישראלי מציין שחינוך יער מסייע גם בהתמודדות עם הפרעות הקשב והריכוז המתרבות בקרב ילדים ונוער בגלל סף הריגוש הגבוה שנוצר אצלם בעידן המסכים והדיגיטל.

"כדי שילדים יוכלו להתרכז בכיתה, נותנים להם ריטלין, שמיועד להוריד את סף הריגוש שלהם. לעומת זאת, הפעילויות שאנחנו עושים איתם ביער, שכוללות הרבה משחקים ותנועה ומייצרות ריגוש, מצליחות לחדור גם את סף הגירוי הגבוה שלהם. מחקרים מראים שפעילות פיזית משפרת את יכולות הלמידה. בזכות האדרנלין, ועוד חומרים שמופרשים בגוף בזמן תנועה וריגוש, יכולת הקליטה והזיכרון משתפרת. לכן ידע שנרכש תוך כדי משחק ייצרב טוב יותר בזיכרון".

עד כמה זה בטוח לקיים למידה ביער?

"הפעילות שלנו ביער מאוד מובנית ולילדים יש מסגרת ברורה. המדריכים מכוונים אותם, ויש גבולות גם במרחב הפיזי. הילדים יודעים ליד איזה עץ נמצא "חדר הסיפורים", איפה מתעמלים ומה לוחות הזמנים. למדריכים יש אחריות מלאה לחינוך הילדים, אך המטרה היא ליזום תהליכי למידה אצל הילדים וליצור אצלם תשוקה עצמאית ללמידה".

איך בנוי המסלול המלא באורנים, שמשלב בין ולדורף לחינוך יער?

"המסלול מתחיל מקורס המדריכים של שומרי הגן, שלאחריו יצטרפו הבוגרים ללימודים במכללה וישלימו את הלימודים לתואר ואת תוכנית ולדורף."

איך חינוך יער מתחבר לגישת ולדורף ולמי מיועד המסלול הזה?

"אנחנו מקבלים הרבה מהעקרונות של ולדורף. למשל, גם בשומרי הגן מאמינים בלמידה דרך עשייה ורגש ובהנחלת מכלול מיומנויות חיים לחניכים, כולל מיומנויות רגשיות ותקשורתיות. הכשרה ברוח ולדורף יכולה לתרום רבות למחנכי יער ותאפשר להם לשמש כמחנכים מן המניין במגוון מסגרות חינוכיות, בעוד שהכשרה בחינוך יער תרחיב את טווח הכלים של מורי ולדורף. אנחנו פועלים גם להקמת "בתי ספר יער" ו"כיתות יער", שיוכרו ע"י משרד החינוך ויציעו לימודים מלאים שיושתתו על חינוך יער וחינוך ולדורף".

 

 

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>