הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

27 נובמבר, 2015 פורסם ב ראיון עיתונאי, תקשורת
אין תגובות

בחר במגרש הפוליטי

מאזן גנאים, ראש עיריית סח'נין, התחיל את דרכו בקבוצת הכדורגל המקומית ותוך כדי כך הפך לפנים מוכרות כמעט בכל בית בישראל. בהמשך הוא שינה את מסלול הקריירה שלו, עבר לפוליטיקה ונבחר לראשות העיר. נדין אבו ריא פגשה אותו לראיון מקיף על מה שהיה ועל מה שעוד יהיה

 

נדין אבו ריא

בעודו תלמיד  בבית הספר היסודי עמד מאזן גנאים בצומת דרכים: להמשיך בלימודים או לנטוש את ספסל הלימודים ולעזור לאביו בפרנסת המשפחה? מאזן לקח אחריות והתחיל לעבוד בעבודת מזדמנות בתחום הבנייה והשיפוצים, שליחויות וחקלאות. בהמשך התחיל את דרכו כקבלן עצמאי והקים חברת בנייה ושיפוצים שהעסיקה עשרות עובדים.

הוא נולד בסח'נין בשנת 1956 כבן למשפחה קשת יום. עוד לפני תום לימודיו בבי"ס יסודי נאלץ לנטוש את ספסל הלימודים ולעבוד בעבודות מזדמנות ע"מ לתמוך בפרנסת המשפחה. בהמשך הפך לאיש עסקים ולקבלן מצליח בתחום הבנייה והשיפוצים.

בצעירותו היה כדורגלן ששיחק בליגות הנמוכות וכיהן כיו"ר המיתולוגי של קבוצת הכדורגל איחוד בני סח'נין בין השנים 1994- 2008 והוביל את הקבוצה כל הדרך מליגה ב' לליגת העל.

בסוף שנת 2008 נבחר לראשות העיר סח'נין ובשנת 2013 נבחר לקדנציה השנייה. במהלך תקופת כהונתו העיר עברה תנופת פיתוח מרשימה. מתחילת שנת 2014 מכהן מאזן גנאים גם כיו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות ויו"ר בפועל של ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל.

בשנת 1993 מאזן הוביל את המהלך לאיחוד שתי הקבוצות היריבות, ששיחקו בליגות הנמוכות, מכבי והפועל סח'נין והיה ליו"ר הקבוצה המאוחדת, הפועל איחוד בני סח'נין. תחת הנהגתו, הקבוצה המאוחדת רשמה הישגים מרשימים ובשנת 2003 היא העפילה לליגת העל לראשונה בתולדותיה. בעונתה הראשונה בליגת העל בשנת 2004, היא זכתה בגביע המדינה. גנאים זוכה לאהדה רבה בקרב קהילת הכדורגל הישראלי, בייחוד בזכות נעימות הליכותיו ופעילותו לקי רוב לבבות בין יהודים לערבים.

כפי שהוא מעיד על עצמו: "מעולם לא היו לי מחשבות להיכנס לפוליטיקה המקומית או הארצית. מנהיגים ומכובדים מתוך היישוב, אשר האמינו כי אוכל לחולל שינוי, הפצירו בי לרוץ לכהונת ראש העיר. באותה תקופה, העירייה הייתה שרויה בקשיים כספיים והגירעונות התקציביים  הכבדים הביאו לניתוקי מים וחשמל, אי פינוי אשפה באופן סדיר, עיכוב של חודשים בתשלום המשכורות לעובדים ותשתיות לקויות".

כשהוא נישא על כנפי ההצלחה של קבוצת איחוד בני סח'נין, גנאים התמודד בשנת 2008 על תפקיד ראש העירייה ונבחר ברוב של למעלה מ- 60% מקולות הבוחרים. בשנת 2013 גנאים התמודד ונבחר לקדנציה נוספת לראשות העירייה ברוב של 62%.

בעקבות הבחירות המוניציפאליות שנערכו בשנת 2013 מאזן גנאים נבחר לתפקיד יו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות וכעבור מספר חודשים הוא נבחר לתפקיד היו"ר בפועל של ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, שני התפקידים הייצוגיים הבכירים ביותר באוכלוסייה הערבית.

יותר מכל אדם אחר נקשר שמו של מאזן גנאים לקבוצת הכדורגל איחוד בני סח'נין. כשמדברים על הקבוצה רואים את החיוך הרחב על פניו, כנראה, שהנושא הזה בלבו ובנפשו. "יש לי ארבעה ילדים וקבוצת איחוד בני סח'נין היא הילד החמישי. קבוצת הכדורגל עשתה שירות אדיר לסח'נין והיא מביאה סיפוק וגאווה לאזור ולכל המגזר הערבי. יש לקבוצה צביון מיוחד ומשחקים בה זרים, יהודים וערבים והיא מעבירה מסר פוליטי שכולם יכולים לחיות ביחד כמשפחה אחת".

גנאים מוסיף: "השחקנים היהודים הם השגרירים הכי טובים של סח'נין בכל מקום בארץ. כשאני נכנס לכל משרד ממשלתי השאלה הראשונה שעולה 'מה עשתה הקבוצה'? לאחר שיחה קצרה הקרח נשבר וגם ההיענות לצרכים של העיר עולה".

בשנת 2004 כאשר הקבוצה זכתה בגביע המדינה מאזן גנאים נזכר שהיו שואלים אותו איפה סח'נין והיה צריך להסביר שזה יישוב ליד כרמיאל. היום הוא מציין בגאווה: "בזכות קבוצת הכדורגל אני מסביר שכרמיאל ליד סח'נין. כאשר הקבוצה ייצגה את המדינה בחו"ל האנשים שפגשתי, כולל ערבים ממדינות ערב, היו מופתעים שיש ערבים החיים בישראל".

החזקת קבוצת כדורגל בליגת העל היא עסק לא פשוט. זה נהיה יותר קשה כאשר בעלי ממון משקיעם בקבוצות הגדולות שמצליחות לגייס תקציבים שהם פי חמש ויותר מהתקציבים של הקבוצות שבפריפריה כמו: איחוד בני סח'נין, הפועל קריית שמונה והפועל עכו.

בהנהלת הקבוצה מלינים על כך שהעירייה אינה תומכת מספיק בקבוצה?

גנאים: "על אף המצב הכספי ודרישת משרד הפנים שלא לחרוג מהתקציב המאושר של העירייה, בחמש השנים האחרונות העירייה הזרימה לקבוצה כשני מיליון ש"ח בשנה. אני גם נרתמתי השנה למאמצים לגיוס תמיכה מנסיכות קטאר ולקופת הקבוצה הוזרם סכום של שני מיליון דולר. רק לצורך ההשוואה אציין כי במהלך הקדנציה של ראש העיר הקודם הקבוצה נתמכה בסכום כולל של 267 אלף שקלים במהלך חמש שנים".

התרומה מנסיכות קטאר הושגה גם בסיועו של חבר הכנסת לשעבר עזמי בשארה, ממקימי תנועת בל"ד, אשר נחשד בסיוע לחיזבאללה ועזב את הארץ לפני מספר שנים. טקס ההוקרה לעזמי בשארה ולנסיך קטאר נערך לפני מספר חודשים באצטדיון "דוחא" בסח'נין, הנקרא ע"ש בירתה של נסיכות קטאר, כאות הוקרה על הסיוע הנדיב של הועד האולימפי של קטאר להקמת האצטדיון. הטקס עורר גל של ביקורת מצד פוליטיקאים ימניים על ראש העיר מאזן גנאים, שהשתתף באירוע, ועל הנהלת קבוצת איחוד בני סח'נין. גנאים הודף את הביקורת ומסביר: "כל שנה אנחנו נתקלים בקשיים להעמדת תקציב מינימום לקבוצה. העירייה עוברת תכנית התייעלות ותמיכתה מוגבלת וצנועה. אנחנו מכבדים ומוקירים כל מי שיכול לתרום לקבוצה והלוואי והיינו מצליחים לגייס משקיעים ותורמים יהודים כפי שבזמנו ארקדי גאידמק תמך בקבוצה. מעבר לכך לא צריך לנפח את העניין ולערב ספורט בפוליטיקה".

כאשר נבחר גנאים לתפקיד ראש העיר, לפני כשבע שנים המצב הכספי של העירייה היה קשה וגם התשתיות הפיזיות לא היו ראויות לעיר ואם בישראל. המשכורות לעובדים, כמו התשלומים לספקים השונים, שולמו באיחור רב. הגירעון התקציבי של העירייה הגיע ל- 150 מיליון שקלים ופרויקטים רבים היו תקועים.

שיעור האבטלה בסח'נין, כמו בשאר היישובים הערבים הינו כפול בהשוואה לממוצע הארצי. המצב הכלכלי ברוב היישובים הערבים הינו קשה ו- 85% מהרשויות המקומיות הערביות נמצאות בתחתית הסולם החברתי-כלכלי.

איזה הישגים אתה יכול לציין אחרי שבע שנים בכהונת ראש העיר?

גנאים: "חרטתי על דגלי שני נושאים מרכזיים: תעסוקה והשכלה. בנושא החינוך וההשכלה נרשמו הישגים משמעותיים כאשר שיעור הזכאים לתעודת הבגרות בסח'נין רשם עלייה מתמדת של 5% כל שנה ועלה מ- 46% בשנת 2008 ל81% בשנת 2015 והיא דורגה במקום ה- 27 מתוך 164 רשויות".

גנאים מדגיש: "חשובים לא פחות נושאים כמו בגרות איכותית, טיפול בתלמידים בעלי צרכים מיוחדים, חינוך לערכים וקבלת האחר. כל אלה, לצד אחוזי הזכאות לבגרות הם בראש סולם העדיפויות שלנו והם מצביעים על חוסנה של מערכת החינוך בעיר ועל המרקם החברתי המיוחד שלה. יש לנו במה להתגאות בסח'נין".

ומה עם התשתיות ומבני הציבור בעיר?

גנאים: "שיעור גביית הארנונה עלה מ- 34% בשנת 2008 ליותר מ- 80% בשנה מאז, וזאת בזכות האימון שהתושבים נותנים בהנהלת העירייה ובאיכות השירותים שהם מקבלים. עליית שיעורי הגבייה אפשרה לנו לקדם פרויקטים שהיו תקועים במשך הרבה שנים ולבצע פרויקטים חדשים. התקציב המיועד לנושאי רווחה עלה מ- 6 מיליון שקלים כאשר נכנסתי לתפקיד לסכום של 18 מיליון שקלים בשנה האחרונה. לפני חודש חנכנו את בניין העירייה החדש והחצר העירונית שהקמתם החלה בשנת 1996 והיו תקועים במשך שנים. הצלחנו להשלים את פיתוח הכביש הראשי החוצה את סח'נין אשר סלילתו החלה בשנת 1998והפכנו אותו למרחב ציבורי שוקק חיים ולא רק כציר תחבורתי, זאת בנוסף לכבישים פנימיים רבים שסלילתם הושלמה. בחמש השנים האחרונות הקמנו 3 מעונות יום, 3 בתי ספר חדשים, למעלה מ- 30 גני ילד ומיליוני שקלים הושקעו בשיפוץ ואחזקת מוסדות החינוך וכיום אין אף חדר שכור במערכת החינוך בסח'נין".

בתחום התעסוקה חל שיפור מסוים: "הרחבת אזור התעשייה, תנופת הפיתוח והמסחר בציר הראשי והגידול המשמעותי במספר הסטודנטים המגיעים למכללות בסח'נין יצרו מקומות תעסוקה נוספים ומשכו יזמים חדשים לעיר".

שיעור האוכלוסייה הערבית במדינת ישראל מגיע ל-20%, אולם חלקה בתקציבים ובמשאבים של המדינה נופל בהרבה משיעורה באוכלוסייה.

האם המדינה עושה מספיק לפיתוח המגזר הערבי?

גנאים: "מדינת ישראל דחפה לאורך השנים את המגזר הערבי לשוליים החברתיים, כלכליים ותרבותיים. החיים בתנאים אלה הולידו לאורך השנים תחושות קשות של קיפוח ותסכול מתמשכים. תנאים אלה יצרו תחושות של ניכור והתייחסות שלילית כלפי מוסדות המדינה ועלייה ברמת הפשיעה. הדרך היחידה להתמודד עם המצב היא לחולל שינוי במעמדו של המגזר הערבי, תוך מתן הזדמנויות הולמות יותר לחינוך ותעסוקה ושיפור התשתיות ביישובים הערבים".

גנאים מודה כי בשנתיים האחרונות חל שיפור מסוים בהקצאת המשאבים למגזר הערבי, אולם הדרך לסגירת הפערים עוד ארוכה. "אנחנו עדים למגמה חיובית של טיפול במגזר הערבי, אבל, זה מעט מידי ומאוחר מידי. צריך להשקיע הרבה מאמצים כדי להוביל את החברה הערבית בישראל לשוויון הזדמנויות מלא".

מתוקף תפקידו כראש עיר וכיו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות הוא נפגש עם צמרת השלטון לדון בסוגיות המעיקות על הציבור הערבי במדינה. "בשבועות האחרונים קיימתי, יחד עם משלחת של ראשי הרשויות הערביות, ישיבות עם ראש הממשלה, שר האוצר, שר הפנים ובכירים נוספים ממשרדי הממשלה השונים, והגשנו להם תכנית מפורטת שגובשה ע"י מומחים ואנשי מקצוע. יישום התכנית שהגשנו משתרע על פני חמש שנים  ואמור להביא לצמצום וסגירת הפערים בין המגזרים הערבי והיהודי. התכנית מתייחסת לכלל תחומי החיים: הרחבת תחומי השיפוט, תכניות המתאר, דיור בר השגה לזוגות הצעירים, תרבות וחינוך, מענקי האיזון, הביטחון האישי והעוני".

האם מצאתם אוזן קשבת אצל נציגי הממשלה?

גנאים מציין כי האווירה בישיבות הייתה תמיד חיובית, אולם, המציאות בשטח לא השתנתה. "קיבלנו הבטחות לפעול לשיפור המצב, אבל מציאות לחוד והבטחות לחוד. תקציב המדינה לשנים 2015-2016, שהכנתו הסתיימה בימים אלה, איננו מביא בשורה כלשהי למגזר הערבי. הממשלה מתעלמת ונמנעת מיישום תכנית כוללת ורב שנתית לסגירת הפערים. הגיע הזמן לשים קץ למדיניות ההפליה כנגד הציבור הערבי והדבר יביא בסופו של יום לשיפור כולל במדינה".

עולם הדימויים של מאזן גנאים בא מתחום הספורט. "הכדורגל הוא חרב פיפיות: צד אחד מפויס והצד השני חד ומסוכן. צד אחד מקרב לבבות וממוסס דעות קדומות, וצד שני עלול להחריף התנגשויות תרבותיות ולהפריד את הרוב מהמיעוט".

מה השקפת עולמך על יחסי יהודים וערבים במדינה? ומה אתה עושה כדי לקדם אותה?

דבק באמונה שלו ברב-תרבותיות, הוא דאג תמיד לשלב בקבוצת איחוד בני סח'נין שחקנים יהודים, ערבים וזרים. לדעת גנאים צריך להחליף את המונח דו-קיום ברב-תרבותיות שלוקח בחשבון את כל המגזרים בחברה.

"המונח דו-קיום לוקח בחשבון רק שני צדדים. במדינה  יש שתי קבוצות לאום: יהודים וערבים, אבל בפועל קיימות הרבה קבוצות עם מאפיינים תרבותיים וחברתיים שונים ולכן צריך לדבר על רב-תרבותיות ושותפות אזרחית. אני מסתכל תמיד על האדם כאדם ולא חשוב לי מה הזהות הדתית או האתנית שלו. בתפקידי כראש עיר אני מעודד שיתוף פעולה יהודי-ערבי ולאחרונה הקמנו פורום לתכנון משותף בין הרשויות באזור: עיריית סח'נין, מועצה אזורית משגב והמועצות המקומיות עראבה ודיר חנא. אנחנו שותפים עם מועצה אזורית משגב ומועצה מקומית שעב בהפעלת בית ספר דו-לשוני שלומדים בו יהודים וערבים על בסיס שוויון מלא. אני מעודד ערבים ויהודים לקיים ביקורים הדדיים ומארח בסח'נין קבוצות ובודדים שמגיעים ללמוד ולהכיר את התרבות והמציאות של הערבים במדינה".

גנאים סבור כי ההתבטאויות שנשמעו לאחרונה מפי רבנים ואנשי ציבור כנגד העסקת ערבים או מגורים של ערבים בישובים יהודים מדרדרות את היחסים העדינים והמורכבים בין היהודים והערבים ומשלהבות את האווירה במדינה.

"המנהיגות משני הצדדים צריכה למלא תפקיד אחראי ומרסן ולעודד דיאלוג ושיתופי פעולה. כשנהרג ילד ערבי בעזה או ילד יהודי בתל-אביב כואב לי הלב באותה המידה. אסור להפריד בין כאב לכאב ובין דמעה לדמעה. הגיע הזמן להפסיק את מעגל הדמים".

בימים אלה מתקיים מרוץ סוער על תפקיד יו"ר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל. מאזן גנאים מילא את התפקיד מאז התפטרותו של היו"ר הקודם לפני כשנה וחצי, אולם, הוא סירב לכל הפניות להמשיך בתפקיד.

"קיבלתי את התפקיד כפיקדון לפני כשנה וחצי ומראש הבהרתי שאני אכהן בתפקיד באופן זמני עד לבחירת יו"ר חדש. אני סבור שצריך להפריד בין התפקיד הזה שהוא פוליטי במהותו לבין תפקיד יו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות שעוסק בנושאים העירוניים הקשורים לאותן הרשויות. אני רוצה להתמקד בתפקידי כראש עיר וכיו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות".

לסיום, שתף אותנו בתכניות העתידיות האישיות שלך ולאן סח'נין צועדת?

"אני רואה את סח'נין כעיר הממשיכה לדגול בסובלנות ומובילה באזור בתחומי החינוך, הספורט, המסחר והשירותים ומהווה מוקד משיכה תיירותי ותעסוקתי".

גנאים מפתיע אותנו בהצהרה החד משמעית שלו. "אני לא הולך להתמודד על תפקיד ראש העיר לקדנציה שלישית. אני רוצה להתמסר יותר לילדים ולנכדים שלי. אני הולך אבל סח'נין נשארת לנצח". ימים יגידו.

מאזן

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>