הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

17 ספטמבר, 2015 פורסם ב תקשורת
אין תגובות

היכן ההומואים הנורמטיביים בתקשורת?

הדרך בה מוצגים חברי הקהילה בתקשורת ובתודעה של רובינו, שונה לחלוטין ממה שקורה במציאות

ארז יעקבי

אם הייתי שואל אתכם מה השם של ההומו הראשון שהיה עולה לכם לראש? האם הייתם עונים אסי עזר, תום ואוריאל, אביעד קיסוס, אמיר פיי גוטמן.

ואם הייתי מבקש ממכם לחקות הומו איך הייתם מחקים ? רוב הסיכויים שהייתם מנסים לעשות סוג של קול נשי, התנהגות מוחצנת, מנענעים את העכוז מצד לצד, צועקים וצוחקים.

אני זוכר לפני 20 שנה שפגשתי גבר אחד, התנהגות נורמטיבית לחלוטין, היינו בחבורה של חברים, שוחחנו במהלך הערב שיחות על כדורגל, חיים, הומור, אקטואליה. למחרת חבר אחר שהיה בבילוי אמר לי " אתה יודע שהוא הומו". רגע אבל איך? הרי בטלוויזיה כל ההומואים הם מתנהגים אחרת לגמרי, גם ההומו שהיה איתי בכיתה היה נשי כזה, אוהב להסתובב עם הבנות, שיחק עם בובות. זה הרגע שגיליתי שרוב ההומואים הם לא מה שאנחנו רואים בטלוויזיה. זה בדיוק הרגע שכל אחד מאיתנו צריך לשאול את עצמנו למה לוקחים הומואים  רק בתור אתנחתא קומית? מסתבר שהרבה יותר קל למפיקים וליוצרים לקחת הומואים שאנחנו לא רואים בהם משהו מזיק, אנחנו נהנים לצחוק איתם ומהם, הם יכולים להיות החברה הכי טובה של הנשים והם לא מאיימים על הגבריות של הגברים. תמיד יש משהו מאד מוקצן שלוקחים הומואים לטלוויזיה או אפילו לקולנוע . גם בסדרות הטלוויזיה לא רק בהנחייה. דוגמאות לא חסר במשפחה מודרנית זוג ההומואים האובר דרמטי, בתוכנית המרוץ למליון בעונה האחרונה לקחו את תום ואוריאל זוג הומואים. האמת לא היה צריך הרבה בשביל להבין שהם זוג הומואים, זוג הומואים שבייצוג שלהם בתקשורת הוא זוג קלאסי. זוג שמשדר שטחיות בכל המובנים, תום מכנה את אוריאל לילית או לילי, המון דרמות, המון צעקות, המון התלהבות.

רון מיברג כתב על אביעד קיסוס " לא ברור מדוע ההומו הטלוויזיוני הממוצע צריך להיות פארסה קומית על הסטריאוטיפ ההומואי". בראיון שנערך עם אביעד קיסוס באתר nrg טוען קיסוס " אני כנראה מצליח להביא ערך מוסף מעבר לקולי הגבוה, למניירות המוגזמות ולנשיות הבלתי נסבלת שלי. כולנו טיפה קורבנות של הייצוג הציבורי הטלוויזיוני שלנו .נכון אני לא באמת מתנתק מזה. אבל דייט לסטרייט היתה הצעה שבחנתי כמו שהיא כי אהבתי את התוכנית. אני לא משלה את עצמי, אני יודע היטב מה היו המרכיבים של דייט לסטרייט ולמה בעירום מלא לקחו מנחה הומו, בעיקר בשביל שהוא יגרום לאווירה נינוחה יותר. "

גם ברכילות הדברים לא שונים אם בודקים מי האנשים הכי משפיעים בעולם הרכילות הישראלי. אחד מהם הוא ערן סוויסה בישראל היום, אשר מביא את הסיפורים הצהובים של הסלבס ונחשב מקורב לכל הסלבס והדוגמניות הנחשבות חוץ מסוויסה יש עוד כתבים בעיתונות הארצית וגם באתרי האנטרנט המובילים שמי שאחראי על כל הרכילות הצהובה הם הומואים שמשרתים את הייצוג של ההומו המוחצן, השטחי שכל מה שמעניין אותו רכילות, אופנה וטרנדים.

מה כל כך מפחיד אותנו מהומואים בטלוויזיה, למה יש הדרה של הומואים נורמטיביים בטלויזיה, הרי יגאל רביד ומתן חודורוב הם לא נכנסו בתור הומואים יצוגיים לטלוויזיה, הם יצאו מהארון בזמן שהם כבר היו בתפקיד שלהם. למה אנחנו מחפשים תמיד להבליט את ה"אוחצות" בכל מה שקשור להומואים. נכון שאנחנו כבר בשנת 2015 במאה ה21 , נכון שיש יותר פתיחות לקהילה הלהטב"ית אבל עדיין לא לגמרי. עדיין יש בורות בכל מה שקשור לקהילה, עדיין יש הרבה מאד אנשים שתופסים את הקהילה כמשהו מוחצן ואחר, לא חסרות כותרות של מפלגות דתיות ושל אנשים בורים על הקהילה ומה שהיא מייצגת. אז היא לא מייצגת את מה שרואים בטלוויזיה, היא גם לא נראית כמו מה שאנשים צופים או מקבלים בטלוויזיה. רוב האוכלוסיה היא אוכלוסיה נורמטיבית , מתנהגת רגיל, לא רואים עליהם שם הומואים רק אם הם יחליטו לספר לכם שהם כאלה. ההומואים שמופיעים בטלוויזיה חוטאים למציאות, הם יודעים את זה אבל הם יודעים שאם הם לא יהיו כאלה הם לא יהיו בטלוויזיה.

2000px-Gay_flag.svg

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>