הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

6 אפריל, 2015 פורסם ב במה חופשית
אין תגובות

ניצחונה של מוניקה לוינסקי

מוניקה לוינסקי, שהייתה אחת הקורבנות הראשונים של האלימות ברשת, מנסה להילחם בתופעה וגם חושפת את הצד שלה בסיפור שלא מזמן פתח את כל מהדורות החדשות

אלה זילברמן

ללא שם

לפני כשבוע מוניקה לוינסקי הופיעה בועידה של TED ונשאה הרצאה מרגשת ופוקחת עיניים בשם "מחיר הבושה". לאחר שצפיתי בה נשאבתי לחפש ברחבי האינטרנט אינפורמציה בנוגע לפרשה ההיא, שהתפוצצה כשהייתי בת 11. מאז זכרתי דברים מאוד מסוימים – משהו עם שמלה וכתם זרע, סיגר, מין אוראלי והזנזונת הזו שזרקה את עצמה על גבר נשוי. זה היה השיח הציבורי בנושא, וזה מה שהפנמתי כילדה צעירה. כבר לפני שנים הבנתי שהתיוגים שהתקשורת עשתה עבורי הם שקריים וזה הימם אותי, איך זה יכול להיות שהיא ספגה כל כך הרבה אש כשבסופו של דבר היא לא עשתה שום דבר רע? עם הזמן, המודעות הפמיניסטית שפיתחתי ענתה על השאלה בקלות.

בזמנו לא העמקתי בדבר, ועכשיו – אולי בעקבות הצפייה במוניקה עצמה, מקסימה ומעניינת שהיא – אני לא יכולה להפסיק לצפות בקטעי חדשות מאותה התקופה. אלוהים אדירים, איזה סלאט שיימינג האישה הזו ספגה. כשהיא רק בת 24 היא הפכה ליצאנית הראשית של ארה"ב והתקשורת פגעה בה בלי שום חמלה. האומה האמריקאית, שהיא מופת של מוסר כפול, הצטרפה בשמחה לציד. נשים שמנהלות רומן עם גבר נשוי חשופות לביקורת והשתלחויות באופן כללי, הרבה יותר מאשר הגברים הבוגדים – למרות שיש שיגידו שהכשל המוסרי הגדול יותר הוא דווקא שלהם. במקרה של מוניקה לוינסקי, הגבר עמו ניהלה רומן היה אחד האנשים החזקים בעולם. לא היה לה סיכוי. היא כונתה בכל שם גנאי שתוכלו לתאר לעצמכם, מערכות היחסים וההרגלים המיניים שלה נבחנו בקפידה בבית המשפט ובמדיה. קומיקאים ומנחי תכניות בידור החלו לשלב בדיחות שקשורות בה. רק לשם ההשוואה, אחרי הפרשה הפופולאריות של ביל קלינטון הייתה גבוהה מאי פעם.

היום לוינסקי מנצלת את תשומת הלב שהיא זוכה לה כדי להילחם בתופעה של אלימות ובריונות ברשת (שהיא "זכתה" להיות מהראשונות שנפגעו ממנה) וגם כדי סוף סוף לשפוך אור על הפרשה ההיא במילותיה שלה. לראשונה היא דורשת להיות סובייקט – עם סיפור, תחושות, מורכבויות – ולא רק האובייקט שעשו ממנה במשך כמעט עשרים שנה. תשמעו אותה, היא הרוויחה את זה.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>