הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

15 דצמבר, 2014 פורסם ב מל"ח חולמים חינוך
3 comments

על מי אנחנו עובדים?

בתקופה האחרונה מדברים הרבה על שוויון ועל זכויות ועל אופי המדינה ועל חוק הלאום. ארי בורשטיין מנסה להתמודד עם השאלה: האם רוב הישראלים באמת מאמינים בתוך תוכם כי יש בארץ דמוקרטיה אמיתית ושוויון אמתי או שזו רק העמדת פנים

מאת: ארי בורשטיין|

אני שואל אתכם היהודים הישראליים, האם אתם באמת רוצים שוויון אמתי? האם אתם באמת רוצים ומוכנים לדמוקרטיה אמיתית ומוחלטת? האם שאלתם את עצמכם האם אתם מוכנים לחיות כיום במדינה שבה ראש הממשלה הוא ערבי ישראלי? או חושבים חלילה על מצב שבמדינת ישראל עוד מספר שנים חצי יהיו יהודים וחצי יהיו ערבים? האם אנחנו, היהודים הנאורים, "ניתן" למצב כזה לקרות?

אז נכון ששוויון נשמע מאוד יפה, פלורליסטי ומאוד "ניו אייג'". כולנו זועקים דמוקרטיה, אבל עמוק בתוך תוכנו, אנחנו עדיין לא שם, לא באמת.

כשמישהו בממשלה ניסה להעביר את חוק הלאום, רובנו הרמנו גבה אחת לפחות, חלקנו כעסנו וחלקנו אפילו התרעמנו, אבל על מה?

על מי אנחנו עובדים? האם חוק הלאום משנה משהו בסטאטוס קוו? האם המצב כיום במדינה שונה מכפי שיהיה אם יעבור חוק הלאום?

האם בישראל יש כיום שוויון בין אזרח ישראלי יהודי לבין אזרח ישראלי ערבי? או שמא חורה לנו לראות את המציאות כחוק יבש מול העיניים שלנו? האם החוק רק מציב לנו מראה מול העיניים שלא נעימה לנו?

היום בבוקר שמעתי מספר חברי כנסת בכירים מציגים את עמדתם באמצעי התקשורת השונים נגד החוק. לא שהחוק אינו תואם את עמדתו האישית של חבר כנסת זה או אחר או שמא אין החוק צודק, אלא חברי הכנסת טוענים כי אין בחוק צורך? המצב כיום גם ככה ברור ומייצב את ישראל כמדינת העם היהודי אזי אין צורך לחוקק חוק שמפרש זאת באופן ברור שמא זה עלול לפגוע ברגשות המיעוטים.

במילים פשוטות, כולנו מכירים את המציאות. למה צריך לכתוב אותה במילים, וכך להערים עלינו קשיים מכיוונים שונים, בין לאומיים ולאומי כאחד? זו רק התגרות לשם ההתגרות, אך אם נודה על האמת, אין היא משנה את המציאות.

גם חבר טוב שלי, ערבי ישראלי הלומד אתי ב"מכללת אורנים", טוען בפני כל הזמן ובצדק שאין שוויון אמתי בישראל וכנראה גם לא יהיה בקרוב. לא בתשתיות של הישובים השונים, לא בהזדמנויות, לא בחובות וגם לא בזכויות.

באופן אישי, אני מבין שיש צורך באי השוויון הזה, לפחות כיום, ומקווה שיום אחד לא נצטרך אותו. אך כיום, וכנראה גם בשנים הקרובות, לא יכול להיות שוויון  בין כל תושבי ישראל מסיבות שונות ומשונות ונכונות בחלקם, אבל בואו לא ננסה לייפות את המצב ונגיד את האמת, אין בישראל דמוקרטיה אמיתית ולא שוויון אמתי, אולי כך נוכל לתת מענה הולם לכלל תושבי ישראל כשנבין את מצבם, מבלי להתחבא מאחורי סיסמאות שונות ומלאות כוונות טובות.

זה המצב. בואו נבחן אותו כפי שהוא, ורק כך אולי נמצא את הדרך הנכונה למקום טוב יותר.

זו רק דעתי.

ארי

3 comments

  1. מאת אלמוג אלוני:

    ארי כתבת יפה מאוד, תודה על הדברים.. מצטרף בצער לתחושתך שקשה לראות מתי באמת יהיה פה שיוויון ביחס, בהזדמנות, בכבוד ובהכרה בין כל אזרחי ישראל כשווים בין שווים..

  2. מאת הרן פלג:

    המאמר מדהים, ארי אומר את מה שרבים מאיתנו לא מוכנים להוציא מהפה. כדאי שכל אחד יסתכל סביבו ויראה כיצד הוא יכול לשנות בסביבה שלו.

  3. מאת Tamer Omari:

    אומנם אני בהחלט לא מסכים עם האמירות שלך "אני מבין שיש צורך באי השוויון הזה" ו"לא יכול להיות שוויון בין כל תושבי ישראל מסיבות שונות ומשונות ונכונות בחלקם", אבל אני מאד מאד מכבד את הכנות והרגישות שלך.
    מאמר יפה וכתוב היטב. אחד המעניינים שקראתי פה.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>