הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

19 ספטמבר, 2014 פורסם ב מה בקמפוס
אין תגובות

מכשירים את "סיירת המטכ"ל" של מורים למתמטיקה

התיכונים שנבחרו הם הריאלי בחיפה והחקלאי כדורי. בין הנרשמים לפרויקט: אייל בר דוד, מי שהיה מנכ"ל ענקית התקשורת קוואלקום, וכעת פנה להוראת מתמטיקה בתיכון

רגע לפני פתיחת שנת הלימודים האקדמית, עדיין ניתן להצטרף למסלול היוקרתי של מכללת אורנים וקרן טראמפ, המכשיר סטודנטים מצטיינים כמורים למתמטיקה ברמה של 4 ו-5 יחידות לימוד. מי שכבר בחר בתוכנית הוא אייל בר דוד, ששימש מנכ"ל ענקית התקשורת קוואלקום, וכעת פנה להוראת מתמטיקה בתיכון. מרכזת התחום במכללה, פרופ' עטרה שריקי, אמרה השבוע כי הם מגייסים את "סיירת המטכ"ל" של המורים למתמטיקה, שתהיה נבחרת עתידית של מורים מצוינים שתוביל תלמידים לבחור ללמוד מתמטיקה ברמות הגבוהות, להתמיד בכך ולהצטיין.

בין השנים 2006–2012 חלה ירידה במספר התלמידים הניגשים לבגרות ברמה של 5 יחידות לימוד, מ-12,900 תלמידים (כ-14%) ל-8,890 תלמידים (כ-10%). אחת הסיבות לכך הינה מחסור הולך וגובר במורים עם מיומנות מספקת להוראת מתמטיקה ברמה של 5 יחידות בחטיבה העליונה. כתוצאה מהמחסור במורים מתאימים, ישנם בתי ספר שוויתרו על פתיחת מגמת 5 יחידות לימוד במתמטיקה. בעקבות זאת החליטו משרד החינוך, המכללות והאוניברסיטאות להשקיע מאמצים רבים כדי למשוך מועמדים איכותיים לתוכניות ההכשרה להוראת מתמטיקה. תוכניות אלו, ובהן תוכניות הסבה לאקדמאים ותוכניות לתארים מתקדמים, מצליחות למשוך מועמדים מצוינים, אולם שיעור הנשירה שלהם במהלך השנים הראשונות כמורים, אינו נמוך משיעור נשירת בוגרי תוכניות רגילות. כאשר מורים חדשים נשאלים על הסיבות לשיעור הנשירה הגבוה, הם טוענים שתוכנית ההכשרה שלהם לא ציידה אותם בכישורים המעשיים הנדרשים להוראה והיתה רחוקה מחיי היום-יום בכיתה. בוגרי תוכניות ההסבה טוענים שבתי ספר לא קולטים אותם כראוי ולא מעניקים להם את התמיכה הדרושה להשתלבותם עם צוות המורים הוותיק, ולא נותנים להם את היכולת להתמודד עם בעיות משמעת בכיתות.

מכללת אורנים זיהתה את החשיבות שבהכשרה מעשית וקליטה מוצלחת של מורים בבית הספר, וכבר בשנת הלימודים שעברה נפתחה במכללה, בשיתוף עם קרן טראמפ, תוכנית חד-שנתית ייחודית להכשרת מורים למתמטיקה לבית הספר העל-יסודי. התוכנית מבוססת על התפיסה לפיה הכשרה למצוינות בהוראה צריכה להתבצע באופן אינטנסיבי בין כתלי בית הספר, על בסיס התנסות מעשית והשתלבות בחיים החברתיים של בית הספר.

מנכ"ל קרן טראמפ, אלי הורביץ: "מערכת החינוך בונה היום את הדור הבא של מורי המתמטיקה והמדעים. בשנים הקרובות יצטרפו לשורות ההוראה מורים מעולים נוספים, וכך יתאפשר לתלמידים רבים יותר ליהנות מהוראה איכותית ולממש את הפוטנציאל הטמון בהם".

איך זה עובד בפועל? לצורך ביצוע התוכנית חברה השנה המכללה לבית הספר הריאלי בחיפה ולבית הספר החקלאי כדורי, הידועים בחתירה למצוינות בהוראה. במסגרת התוכנית ישהו הסטודנטים באחד מבתי הספר למשך יום אחד שלם בשבוע, בין השעות 18:00-8:00. במהלך היום יצפו הסטודנטים במורים מנוסים המלמדים מתמטיקה בכיתות י'-י"ב ברמה של 5-4 יח"ל, יתנסו בהוראה בכיתות אלה וייפגשו למשך שעה עם המורה המאמן מבית הספר ועם מלווה דידקטית ממכללת אורנים. בין השאר יתקיימו בבית הספר קורס דידקטיקה וקורס מיומנויות הוראה, המהווים חלק מתוכנית הלימודים לצורך קבלת תעודת הוראה, כאשר נושאי הלימוד יוצגו בזיקה לאירועים הבית ספריים שהתרחשו במהלך יום ההתנסות.

בנוסף ייקחו הסטודנטים חלק בפעילויות בית ספריות, כגון ישיבות של צוות המתמטיקה, אסיפות הורים ופעילויות חברתית המיועדות למורים ו/או לתלמידים, תוך השתלבות בחיי בית הספר.

התוכנית תכלול גם ימי עיון ייחודיים בהשתתפות הסטודנטים והמורים המאמנים. כל משתתפי התוכנית יזכו במלגת לימודים מותנית מטעם משרד החינוך. עם סיום הלימודים יזכו משתתפי התוכנית לליווי מערכתי בשנת הסטאז', וכן לליווי בקליטה בשנה שלאחר מכן.

בימי ראשון יגיעו הסטודנטים ליום לימודים מרוכז במכללת אורנים, במהלכו ילמדו את הקורסים המתמטיים שנקבעו להם במסגרת השלמת החובות; בימי שלישי יתקיים יום ההתנסות בבית הספר הריאלי ובכדורי, ובימי רביעי יתקיימו במכללה קורסים נוספים המיועדים לצורך קבלת תעודת הוראה.

כדי להכין את משתתפי התוכנית להוראה מיטבית של מתמטיקה ברמה של 5-4 יח"ל תתקיים בחודשים אוגוסט-ספטמבר מכינה, במסגרתה ילמדו המשתתפים קורסים מתמטיים ייעודיים, אשר סיומם בהצלחה יקנה להם פטור מהשתתפות בקורסים אלה במהלך שנת הלימודים.

תנאי הקבלה לתוכנית הם ממוצע של 85 ומעלה בלימודי התואר הראשון ו/או השני בתחומים המוכרים לצורך השלמה לתעודת הוראה במתמטיקה לבית הספר העל-יסודי (מתמטיקה, סטטיסטיקה, לימודי הנדסה, מדעים, מדעי המחשב וכלכלה), סיום קורסי המכינה בממוצע 85 לפחות וריאיון אישי.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>