הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

20 מאי, 2014 פורסם ב חינוך אחר
אין תגובות

פייסבוק בעירבון מוגבל

מאת: ציפי הוברמן | 

במערכת החינוך יש לא מעט קולות הקוראים לעשות שימוש במדיות החדשות, כמו הפייסבוק, במהלך השיעורים. ציפי הוברמן רואה את היתרונות בכך, אבל מעלה שורה של חסרונות שחייבים לתת עליהם את הדעת 

מרבית תלמידי החינוך בארץ שולטים היטב בעידן הטכנולוגי, הרוב המוחלט משתמש בטכנולוגיה למטרות חבריות כמו למשל פייסבוק, יוטיוב, צ'אטים ועוד.

עיקר התוכן ש"רץ" בתקשורת זו הוא תמונות, קבוצות, נושאים העולים מחיי היום יום, בית ספר, חברים, רגשות, דעות, אקטואליה, טיולים ומה לא. שלא נדבר על הדברים הפחות חיוביים למשל מכות, הכפשות, השפלות, פרידות ועוד הרבה דברים שמעסיקים את הנוער של היום.

אם כך הנוער, דור העתיד, מבלה את רובו המוחלט של היום בפייסבוק – מציאות טבעית. אז למה שלא נלמד גם באמצעותו?

ישנם בתי ספר שכבר הכניסו את העידן הטכנולוגי לכיתתם ובעזרת הפייסבוק גם מלמדים את התלמידים, אין ספק שזו עוד שיטה לגייס את התלמידים להיות מעורבים יותר בשיעור ולקחת חלק. הרבה מהמורים יוצרים קבוצות לימוד בפייסבוק ובכך גם מעדכנים נושאים חדשים, שיעורי בית ועל הדרך גם נמצאים בזירה הטבעית של התלמידים ושני הצדדים נמצאים חשופים.

הרשת יכולה לשמש מקור לידע ומידע אך לצד הדברים החיוביים היא גם מהווה מקור לסכנות.

הייתי רוצה להעלות את החסרונות של שימוש בפייסבוק בתור אמצעי עזר למטרות חינוכיות.

היום הרבה מורים משתמשים בכלים של עולם החינוך הבלתי פורמאלי בכיתה כדי לנסות לחזק את הקשרים שלהם עם התלמידים. אחת מהדרכים למלא את הרצון של המורים להבין את התלמידים יותר ולראות מה עובר עליהם מעבר לשעות הלימודים ומעבר לגבולות כותלי בית הספר, היא השימוש בפייסבוק.

לפי דעתי  שימוש זה יכול להוות למורה מכשול לא קטן, עצם העובדה שהתלמידים חשופים אל המורה והוא אליהם בתכנים הכי אישיים יכול לגרום לטשטוש הגבול בין מורה – תלמיד ולהפוך למורה חבר – תלמיד. הנגישות המידית, חוסר הגבלת הזמן והמקום יכולים לגרום לכך שהתלמידים אט אט יסתכלו על המורה כ"עוד אחד" ובכך ישפיעו על ההתייחסות שלהם כלפי המורה בכיתה; הכבוד והסמכות שאליו ראוי המורה כאיש  חינוך ומבוגר מתפוגגים והמורה זוכה ליחס משפיל ולא ראוי.

בנוסף, קיימות כל כך הרבה הסחות דעת בגלישה באינטרנט בייחוד בגלישה בפייסבוק כך שהמטרה לשמה התלמיד נכנס, מטרה לימודית יכולה מהר מאד לאבד את האפקט ולרדת לתחתית סדר העדיפויות של התלמיד, כי הרי התוכן הקיים במחשב לא הולך לשום מקום, תמיד אפשר לחזור אליו. באותו הרגע התלמיד מתעסק בתכנים אחרים, מאבד את הריכוז ומוצא את עצמו מאחור בקצב הלימודים.

בהתחשב בכך שלפייסבוק יש כוח חברתי אדיר, יש לשים לב להשלכות בקיום הפייסבוק ככלי עזר פדגוגי ובעיני יש לחזור לשיטה הפורמלית בכותלי בית הספר ולתת להורים  לגשש במרחב הפרטי של ילדיהם.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>