הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

3 מרץ, 2014 פורסם ב מה בקמפוס
אין תגובות

חדש באורנים: טיפול באמצעות משחק לילדים במצוקה

התוכנית, שהינה חדשנית וייחודית בישראל, מקנה הכשרה מלאה לאבחון, התערבות וטיפול באמצעות משחק, עבור ילדים ובני נוער שסובלים ממצוקות רגשיות או עברו התעללות

לקראת שנה הלימודים האקדמית הקרובה תיפתח במכללת אורנים תוכנית דו-שנתית ייחודית וחדשנית של טיפול באמצעות משחק. התוכנית תעסוק בהקניית כלים טיפוליים לעבודה שיקומית במשחק בילדים ובני נוער הסובלים ממצוקות רגשיות או שעברו התעללויות וטראומות.

ראשת התוכנית, ד"ר מיכל קדרון, שבמשך שנים ארוכות עסקה בתחום בארה"ב: "המשחק הטבעי הינו אמצעי ההבעה והתקשורת העיקרי של ילדים. הוא משמש עבורם כלי להשגת איזון רגשי ולפתרון בעיות וקונפליקטים במישור הבינאישי. כמו כן, הוא מהווה אמצעי עיקרי ללמידה ולהתפתחות קוגניטיבית, פסיכומוטורית ורגשית-חברתית. התוכנית החדשה באורנים מכשירה גננות, פסיכולוגים, אנשי חינוך, עובדים סוציאליים וכל מי שמצוי בקשר של ילדים, לטפל באמצעות משחק ולא דרך אמצעי ורבלי. כל התהליך, זיהוי הבעיה והטיפול בה, נעשה במשחק, וכל משחק מתאים: בובות, מכוניות, קוביות, ארגז חול, נדנדות  ומשחקי קופסא".

בימים אלו מטפלת קדרון בילד בן 10 הסובל מהפרעות קשב וריכוז ומחרדות, שהובא בעבר לטיפולים ע"י הוריו הגרושים לטיפולים. הילד, שהינו לדבריו נבון מאוד ומפותח, עייף מלדבר עם פסיכולוגים ומטיפולים, וסירב בתחילה לשתף פעולה. עם הזמן הוא הסכים לשחק שחמט עם קדרון, ובמהלך המשחקים נפתח. "עכשיו אני יודעת עליו הכל, והוא עצמו תרם את המידע. לא לחצתי או שאלתי, רק שיחקתי איתו", היא מגלה.

כמו כן מספרת קדרון על ילדה בת 7 אותה פגשה בחדר משחקים בבית ספר. אף אחד לא דיווח לה שישנה בעיה, אבל הדרך המוזרה בה שיחקה הילדה עם הבובות, משכה את תשומת ליבה. "הילדה בחרה לשחק דווקא עם מפלצות ודמויות מפחידות וחיטטה בהן באופן מיני, הכניסה ציפורניים לאזור איברי המין של הבובות. דובבתי את הילדה באמצעות שאלות על הבובות, ובמהלך המשחק התבהרה תמונה קשה. מסתבר שהילדה עברה התעללות מינית על ידי בן דוד שלה, שהוא גם שכן. המקרה דווח לרשויות שהמשיכו בטיפול".

במקרה אחר, כך לדבריה, הביאו אליה הורים ילדה בת 8 לאחר שלא הצליחו לגמול אותה משינה משותפת במיטתם. "על פי הדרך שבה סידרה הילדה את חדר הבובות, למדתי על החרדה הגדולה בה היא מצויה. הילדה הובילה את המשחק ואיפשרה לנו להבין את עומק החרדות ואת הבעיה", היא אמרה.

יצוין כי התוכנית החדשנית מקנה הכשרה מלאה, תיאורטית ומעשית לאבחון, התערבות וטיפול באמצעות משחק. לצד הטיפול בילדים משלבת התכנית הקניית כלים ראשוניים לסיוע להורים ולמערכות נוספות המעורבות בחיי הילדים.

התכנית, שנמשכת שנתיים (מדי יום חמישי), מיועדת לבעלי תואר ראשון בחינוך ובעבודה סוציאלית ותחומים דומים. השנה השלישית הינה שנת סטאז' בה עובדים הבוגרים באופן עצמאי.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>