הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

16 פברואר, 2014 פורסם ב מה בקמפוס
אין תגובות

תגובת הנהלת אורנים למקרה אדם (ורטה)

נדהמנו ללמוד את השתלשלות הדברים בבית ספר גרינברג, שהביאה לחשיפתו של אדם ורטה, מורה בבית הספר לאיומים ושיסוי אישי שלובו על ידי ח"כ לשעבר מיכאל בן ארי. נראה לנו שאדם זקוק לתמיכה והגנה בדיוק בשמה של "הלמידה המשמעותית" שמשרד החינוך דוגל בה. הגנה זו נחוצה גם אם החזון בדבר "חברת מופת", שחרוט על דגלו של משרד החינוך, נראה כה רחוק ובלתי מושג. דומה שהיינו מסתפקים במדינה מתוקנת בה מחנך זכאי ורשאי להביא את דעותיו לכיתה כחלק מחינוך לדמוקרטיה וערכים מבלי שיהיה נתון לאיומים ולהסתה.

אדם ורטה למד בתכנית המוסמך בהוראה ( M.Teach ) באורנים, מכללה אקדמית לחינוך ליד טבעון. התכנית קולטת אקדמאיים מתחומי דעת שונים שהחליטו לעשות שינוי ולהקדיש את חייהם לחינוך ולהוראה. בתכנית ה – M.Teach מכוונים הלימודים לטיפוח דמות מחנך המעודד חשיבה עצמאית ושיח דמוקרטי בין תלמידיו, שיח על זהות ועל דילמות חברתיות הנוגעות לחייהם. לכן מלמדים בתכנית קורסים שמטרתם לטפח במחנכים נטיות אינטלקטואליות ורוח חופשית.

קיימת טענה רווחת המוטחת בפני מורים המתמודדים על הזכות והאפשרות לחיות במדינה מתוקנת, כאילו בחוזר מנכ"ל מופיעה ההנחיה שאסור למורה העוסק בענייניים ערכיים, אזרחיים או חברתיים להביע דעתו בכיתה. טענה זו אינה נכונה עובדתית. ההסתייגות היא אך ורק מהזדהות מפורשת עם תנועה פוליטית מסוימת ולא מדיון בו מציגים מורים עמדות ערכיות פוליטיות, כולל עמדות אישיות – לדיון בפני תלמידיהם. מחנכים המציגים בפני תלמידיהם את תמונת עולמם המנומקת באופן מכבד וקשוב, היוצר דיאלוג פתוח גם בנושאים הרגישים ביותר של המציאות החברתית, האזרחית והלאומית בה אנו נמצאים, הם המחנכים שאנחנו רוצים לגדל במכללה. חשוב לדון עם התלמידים בכל נושא, הסביר אדם לחבריו בבית הספר; חשוב שהתלמידים ידעו שאנו אנשים בעלי דעות ואידיאלים שבשמם אנחנו פועלים; חשוב שידעו שאכפת לנו מהנעשה סביבנו.

צר לנו שהנהלת בי"ס גרינברג לא השכילה להתמודד עם הסוגיה במסגרת הבית ספרית בדרך של שיח חינוכי פתוח. כמכללה לחינוך, בה אדם למד, אנו תובעים מהנהלת אורט כמערכת הממונה על מבית הספר לאפשר בבי"ס גרינברג כמו בשאר בתי הספר שבתחום ניהולה מרחב חינוכי מוגן ובטוח למורים ולתלמידים לקיים שיח חינוכי אוטונומי, נוקב ופתוח בשאלות הקשות ביותר הנוגעות לקיומנו המשותף.

הבעיה אינה בתלמידים או במורים, אלא במערכת שלא נותנת גיבוי, משתיקה מחנכים, מאיימת עליהם בפיטורים, נכנעת להסתה, מעודדת שתיקה.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>