הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

14 פברואר, 2014 פורסם ב יוצאים לשטח
אין תגובות

תומכי ספיר סבח בטבעון: "העם דורש שמאלנים על האש"

הפגנה כנס בן ארי1 9.2.14

מאת: אדי גל |

מול אנשי הימין שהגיעו מבחוץ, התייצבו כ-100 מתושבי היישוב. המועצה איפשרה את קיום כנס התמיכה, שאורגן ע"י אנשי כך לשעבר, בעקבות התערבות האגודה לזכויות האזרח

"העם דורש שמאלנים על האש". כך צעקו אנשי הימין, יוצאי תנועת כך של מאיר כהנא, שהגיעו לקרית טבעון במטרה לקיים כנס תמיכה בתלמידה ספיר סבח, שיצאה במאבק נגד דעותיו השמאלניות, כך לטענתה, של המורה אדם ורטה.

הכנס התקיים באולם שלהבת, וזאת לאחר שתחילה ביטלה המועצה המקומית את השכרת המקום לאנשי כך. אלא שבפרשה התערבה האגודה לזכויות האזרח, שתקפה את המועצה על החלטתה. עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח טען כי רשות מקומית אינה רשאית לבטל אירוע רק בשל הסתייגות מתכניו. כמו כן הוסיף פינצ'וק, כי בניגוד לדברים שפורסמו בשם ראש המועצה, ההזמנה לאירוע, על אף הטון המתלהם, אינה מהווה הסתה לאלימות. "הכרזה יוצאת נגד חופש הביטוי של אדם ורטה ושל מחנכים אחרים ונגד זכותם של התלמידים להיחשף למגוון דעות, אבל אין בכך כדי להצדיק השתקה של מארגני הכנס, ויש לאפשר להם להתבטא בסגנון שבו בחרו", הסביר פינצ'וק.

לאחר שנודע על קיום הכנס נפתח בפייסבוק דף תחת הכותרת "הפאשיזם לא בטבע(ון) שלי", אליו נרשמו קרוב ל-200 אנשים. באמצעות הדף הוחלט על קיום הפגנת מחאה נגד קיום הכנס, ביום ראשון בערב מול מועדון שלהבת. להפגנה הגיעו יותר מ-100 אנשים שהניפו שלטים בגנות האירוע. בתגובה צעקו להם משתתפי הכנס: "בוגדים" ו"כהנא צדק", תלשו שלט אחד וזרקו בקבוק מים לעבר המפגינים. גם בתחילת הכנס וגם בסיומו, עם יציאתם של המשתתפים מהאולם, התפתחו במקום ויכוחים ערים סביב סוגיות כגון חופש הביטוי. אחד המשתתפים אף התעמת ישירות עם אנשי כך.

למקום הגיעו כמה מאנשי הימין הקיצוניים ביותר, ובהם מיכאל בן ארי, איתמר בן גביר וברוך מרזל, ששיבחו את סבח על עמדתה נגד המורה ורטה. בין השאר הם העניקו לסבח תעודת הוקרה.

אחד המשתתפים בהפגנה תיאר בדף הפייסבוק את מה שקרה: "אחד מתלמידי הישיבה קורא לעבר כמה מפגינים מטבעון: 'בוגדים, אתם כמו הנאצים'. את שי אגמון, מורה למדעי הסביבה באורט טבעון, זה לא משעשע והוא פונה אל הבחור ומבקש ממנו להצהיר מול המצלמות שפעלו שם ללא הפסק, שהוא חוזר בו מדבריו. 'אתה עשית צבא?', שואל אותו אגמון, 'אני משרת את השם!', צועק בחור הישיבה ומסרב להתנצל. ברקע נשמעות קריאות: 'בוגדים, בוגדים, בוגדים'. 'תלכו מפה, אין מקום בטבעון לדעות כמו של ברוך מרזל ובן ארי', פונה אליהם תושב המקום, 'טבעון גם שלנו', הם צועקים בחזרה. ברקע תומכות בן ארי צועקות למפגינים מטבעון: 'מה אתם שרים? רבין יקום? הוא לא יקום. רבין מת. רבין מת!'".

משתתפת אחרת באירוע כתבה באותו דף: "קשה לי להחליט מה יותר נורא: זה שטבעון, הבית שלי, חולל הערב על ידי פלישתם של ברוך מרזל, איתמר בן גביר, מיכאל בן ארי ושאר ממשיכי כהנא, עצם העובדה שהם קיבלו בכלל את הבמה והאפשרות להגיע לשם ולהביא איתם את העמדות וההתבטאויות הגזעניות והאלימות האלו, או אולי העובדה שאת הרוח הגבית להשתקה ולרדיפה מקבלת גברת סבח לא רק מהם, אלא גם מחברי כנסת ושרים בממשלה, שעושים בה ובכולנו שימוש ציני ומסוכן כדי לבסס פה טוב טוב את המקרתיזם הפאשיסטי שלהם. זה פשוט מדכא על אמת".

חברת המועצה נאווה סבר, שהשתתפה בהפגנה:"האירוע בין ספיר סבח לאדם ורטה, אותו ניתן וצריך היה לפתור בין כותלי בית הספר, משמש קרקע פורייה לגורמים קיצוניים כמו מיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר, שמנצלים את המצב להלהיט את הרוחות בטבעון. התגובות הקיצוניות משני הצדדים יצאו מפרופורציה, הן הקריאה מצד מארגני הכנס לבוא ולתת 'מענה יהודי נאמן לחבורה הבוגדנית של אדם ורטה', וכך גם התגובה בעמוד הפייסבוק, 'הפאשיזם לא בטבע(ון) שלי', בו הוצגה תמונה של ילדה מגישה פרחים להיטלר ובכיתוב צוינו המילים: 'תודה לך מיכאל על הערב הכי מרגש בחיים שלי, ס.ס'. זכותו של כל אחד להביע את דעתו, אבל השימוש במונחים כגון 'בוגדים' וההשוואה לנאצים, אינם מקובלים".

מהמועצה נמסר בתגובה להחלטה לאשר את קיום הכנס: "עמדת האגודה לזכויות האזרח מפתיעה אותנו ואנו חולקים עליה נחרצות. יחד עם זאת, אנו מכבדים את ההחלטה. האגודה היא גוף ותיק ומוערך והדבר האחרון שניתן לחשוד בו ולומר עליו הוא שיש לו אוריינטציה פוליטית שזהה לעורכי הכנס. מכיוון שכך, אנו מוצאים לנכון לשנות את עמדתנו ולאפשר את קיום הכנס. שינינו את עמדתנו לא לפני שקיבלנו התחייבות כי בפרוספקט החדש שייצא יבוטלו האמירות המסיתות נגד אדם ורטה. כמו כן, הובטח שהכנס יתמקד בתמיכה בספיר ובעמדותיה, ולא בגינויו של המורה. כאמור, מצאנו לנכון לכבד את עמדת האגודה לזכויות האזרח בשל הכבוד הרב שאנו רוחשים לה".

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>