הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

22 ינואר, 2014 פורסם ב מה בקמפוס
אין תגובות

תלמידים הפגינו למען אדם ורטה

הפגנה 2

אדם ורטה זומן לשימוע לאחר שתלמידה התלוננה נגדו בשל דעות שהשמיע. תלמידיו, שהפגינו בעדו, החלו בהחתמת עצומה למענו, עליה חתמו כ-700 אנשים. רשת אורט: הוא לא אולץ להתפטר, אלא שוקל לעשות זאת

מאת: אדי גל |

 נכון לאמצע השבוע חתמו יותר מ-700 אנשים על עצומת תמיכה באחד ממורי תיכון אורט גרינברג, אדם ורטה, שזומן לשימוע לפני פיטורים ברשת אורט, זאת לאחר שאחת מתלמידותיו שיגרה מכתב, ובו טענה כי בשיעורי האזרחות שלו השמיע דעות פוליטיות קיצוניות. במקביל הפגינו ביום שני השבוע עשרות מתלמידי בית הספר במחאה על הצעדים הננקטים נגד מורם. התלמידים הניפו שלטים בנוסח "חופש הביטוי זה זכותנו וגם של המורים", "חינוך לא להשתקה" ו"רוצים את אדם איתנו". חלק מהתלמידים הדביקו על פיותיהם סרטי הדבקה שחורים, סימן לסתימת הפיות בשל דעות פוליטיות, שנעשתה לטענתם למורם.

במקביל נמשכת החתמת עצומה בעניין, פרי יוזמה של שני בוגרי בית הספר, נדב דישון ואמילי גרינצוויג. בעצומה נכתב: "כתלמידים ומורים בעבר ובהווה בתיכון אורט גרינברג בקרית טבעון, אנו פונים אליך בעקבות התחושות הקשות שעוררו בנו הכתבות שהתפרסמו הבוקר על זימון מורה בבית הספר לשימוע שלפני פיטורין מכיוון שהביע עמדות פוליטיות בשיעור. כמי שגדלו והתחנכו בתיכון, המחשבה שיפוטר מורה עקב הבעת דעותיו במסגרת ההוראה חורה לנו במיוחד. תיכון אורט גרינברג זכור לנו כמוסד המחנך לפלורליזם, חשיבה ביקורתית ושיח נוקב לגבי הנעשה במדינה. בזכות חוויית למידה זו, השיעורים בבית הספר הותירו חותם משמעותי בקרב התלמידים והמורים גם שנים לאחר מכן. מדינת ישראל היא מדינה מורכבת והחברה הישראלית זקוקה לאנשים בעלי חשיבה ביקורתית, שיביעו דעתם ויקיימו שיח נוקב לגבי הנעשה בה, גם ובמיוחד במערכת החינוך"

כמו כן נטען בעצומה: "בית הספר לא יכול ולא צריך להיות 'סביבה סטרילית' מלאכותית המתעלמת מהנעשה, אלא זקוק למורים ומחנכים שמאפשרים ומעודדים דיונים פתוחים, יצירתיות, ביקורתיות ולמידה. מהלך של פיטורי מורה עקב הבעת דעותיו, הפוך למטרות החינוכיות הללו. הוא פתרון כוחני שנועד 'לסלק בעיה' ולא לדון במהות המצב הנוכחי, ועלול להביא לחשש של המורים מפני חינוך לערכים אלו וללמידה שטחית, שכל מטרתה היא הצלחה בבחינה ותו לא. איננו רוצים שהתיכון שלנו יאבד את פתיחות המחשבה שמאפיינת אותו לטובת חינוך שטחי כזה. אנו מאמינים שגם אתה, שר החינוך, אינך שואף לכך ורואים בסיטואציה הנוכחית הזדמנות לקיום דיון ציבורי וחינוכי פתוח על עידוד המחשבה וגבולות השיח".

בסיכום דבריהם ציינו מחברי המכתב: "לפיכך, אנו קוראים לך להביא לכך שיחדלו הליכי הפיטורין כלפי המורה ולקרוא לחיזוק החינוך לפלורליזם וחשיבה ביקורתית באורט טבעון ובבתי הספר בישראל בכלל".

העצומה נמצאת באתר - http://www.atzuma.co.il/lolahashtaka

חברת המועצה נאוה גרינצוויג: "זה מה שמכתב של נערה אחת לשר החינוך יכול לעשות גם בקרית טבעון. אף תלמיד אחר בכיתה לא נשאל לדעתו. לתלמידים האחרים נודע הסיפור רק לאחר השימוע אצל המנהל, ומאז הם מנסים להציג את הצד שלהם, שמדובר במורה מוערך, מעורר עניין, מסור ואכפתי שלא מנסה לכפות עמדה על איש, ושהפרשנות שהנערה נותנת למציאות אינה מקובלת עליהם. היכן נמצאת מועצת טבעון והעומד בראשה בזמן שממררים את חייו של מורה שכה מוערך ע"י רובם המוחלט של תלמידיו? האם זה בית ספר של קרית טבעון או של אורט בלבד?".

הכל החל כאשר תלמידת כיתה י"ב בבית הספר, ספיר סבח,  כתבה לשר החינוך, שי פירון, מכתב תלונה נגד המורה בטענה שהוא מפיץ את דעותיו הפוליטיות ופוגע בצה"ל. המכתב קיבל תפוצה לאחר שעלה לדף הפייסבוק של חבר הכנסת לשעבר מיכאל בן ארי, לשעבר איש תנועת כך. בעקבות זאת זומן ורטה לשימוע, ולא ברור עד כמה הצליח, אם בכלל, להדוף את התקפתה של סבח כלפיו. הסיפור פורסם בהרחבה בכלי תקשורת שונים וורטה, שכפוף לכללי התקשי"ר, לא יכול היה להציג את עמדתו. עם זאת, כמה מחבריו, שצוטטו בעיתון "הארץ", מסרו את גרסתו לאירועים ובה הוא דחה את הטענות נגדו.

מהמועצה המקומית קרית טבעון נמסר: "כיוון שהנושא בעניינו של אדם ורטה נמצא בעיצומו של תהליך וטרם הוחלט מה נאמר, איך נאמר ואם נאמר, אנו ממליצים להמתין לסיום תהליך השימוע והטיפול בנושא במסגרת רשת אורט".

מרשת אורט נמסר בתגובה: "ברשת אורט התקבלה פנייה מלשכת שר החינוך בעניינו של המורה, ובהמשך לכך הוא זומן לשימוע לבירור העניין, שנועד לאפשר לו להשמיע את התייחסותו לדברים. בתום הבירור הבהיר המורה כי לא יוכל ללמד את התלמידה והכיתה, ולכן הינו שוקל את התפטרותו, זאת בניגוד למה שמסר בתקשורת, כאילו אולץ להתפטר. רשת אורט הינה חלק ממערכת החינוך במדינת ישראל, ובתוקף כך דוגלת בכל מוסדותיה בחינוך לערכים ומחנכת את התלמידים לגיוס לצה"ל. בנוסף נעשות בבתי הספר פעילויות לימודיות וערכיות בשיתוף צה"ל, וכתוצאה מכך אחוז המתגייסים בקרב תלמידי בתי הספר באורט, ובמיוחד באורט טבעון, הינו מהגבוהים בארץ. יודגש כי אם וככל שנאמרו הדברים, הרי שהם מנוגדים לערכים על פיהם פועלת רשת אורט ואינם על דעתה של הרשת, כמו גם של מערכת החינוך בישראל, בשום צורה ואופן".

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>