הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

6 ינואר, 2014 פורסם ב יוצאים לשטח
אין תגובות

שיעור וירטואלי למאות חניכים בכפרי נוער: איך להיאבק בבריונות באינטרנט

החניכים, ובהם כאלו הלומדים בפנימיות כפר הנוער נהלל, נוה עמיאל, ניר העמק ורמת הדסה, הקשיבו בו זמנית לשיעור בנושא אלימות באמצעות ווטסאפ

מאות חניכים מכפרי נוער ובפנימיות מכל רחבי הארץ, כולל כאלה הלומדים במספר פנימיות באזור עמק יזרעאל, ובהן כפר הנוער נהלל, נווה עמיאל, ניר העמק, רמת הדסה וכפר חסידים, נטלו חלק בשיעור וירטואלי בנושא בריונות ברשת וגלישה בטוחה. השיעור הועבר בו זמנית לשכבות ז'-י' ע"י סופרת הילדים והנוער דנה אבירם, ובהשתתפות יו"ר מועצת התלמידים הארצית, גל יוסף.

השיעור היה מבוסס על סיפור שעסק בנושא אלימות מילולית נגד תלמיד באמצעות ה"ווטסאפ". החניכים, שהשתתפו בשיעור באופן אינטראקטיבי, יכלו להגיב לסיטואציה בזמן אמת ולבחור את הסוף לסיפור. כמו כן הוחלט שהחניכים יפיקו סרטונים נגד בריונות ברשת, אותם יעלו לאינטרנט ולרשתות החברתיות. יצוין כי השיעור הווירטואלי נערך ביוזמת המינהל לחינוך התיישבותי ופנימייתי במשרד החינוך, הממונה על הפנימיות וכפרי הנוער.

לדברי אנשי המינהל, בעידן הנוכחי, הבריון מהשכונה ומחצר המשחקים עבר לרשת. הוא כבר לא צריך להיות חזק פיזית ואולי כבר אינו מרביץ, אבל הוא מסוכן ופוגע לא פחות, תוך שימוש בפוסט פוגעני ותמונה משפילה, ולעיתים אף יפתח קבוצת שנאה נגד תלמיד או מורה. כדי להתמודד עם תופעה זו, יזם  המינהל את מערך השיעור החדשני שהועבר באופן מקוון בו זמנית למאות חניכי פנימיות וכפרי נוער בכל הארץ. במסגרת השיעור קיבלו החניכים הדרכה וכלים להתנהגות בטוחה במרחב הווירטואלי במכלול היבטים, כגון: שמירת פרטיות, שימוש נכון במידע וזהירות בהפצתו, התנהלות  אחראית ביושר ובכבוד כלפי הזולת, הימנעות ממעשי בריונות כלפי האחר ובה בעת החובה להתערב לטובתו, ובעיקר – כוחם של הפרט והקבוצה להפוך את המרחב הווירטואלי לנקי ובטוח.

מנהל המינהל, ד"ר בני פישר: "רשתות חברתיות כגון פייסבוק ואינסטגרם, ושימוש בטלפונים חכמים ובתוכנות למסרים מיידיים, כגון ווטסאפ ו-SMS, הפכו לזירת פעילות מרכזית של התלמידים, הטומנת בחובה יתרונות, אך גם סכנות. תופעה זו מחייבת את מערכת החינוך להקנות לתלמידים ידע וכלים התנהגותיים שיאפשרו להם ליהנות מיתרונות הטכנולוגיה, ויחד עם זאת יסייעו להם להתמודד עם הסכנות האורבות ברשת ולהישמר מהן. השיעור הווירטואלי מאפשר לחניכי פנימיות ממקומות שונים בארץ לעסוק בנושא בצורה חווייתית ולפעול יחד ליצירת מרחב וירטואלי נקי ובטוח".

הממונה על תחום התנהגויות מסכנות במינהל, רון פרייזלר: "השיעור מדבר לתלמידים בגובה העיניים. השימוש בסיטואציה ובשפה הלקוחים מהעולם שלהם, ההשתתפות האינטראקטיבית של החניכים וגם העברת השיעור באמצעות האינטרנט, הכלי הדומיננטי בחייהם, בדרך יצירתית המשלבת אמצעים ויזואליים, מאפשרים לתלמידים להזדהות בקלות עם הדמויות והטקסטים, וכך להפנים את המסרים בצורה עוצמתית יותר".

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>