הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

20 ינואר, 2014 פורסם ב במה חופשית
תגובה אחת

אנה נוליך את הבושה

 מאת: יערה בר-און, נעימה ברזל, אילה צור |

במכללת אורנים נדהמו השבוע מזימונו של בוגר המכללה, המורה אדם ורטה, מבית הספר התיכון אורט גרינברג, לשימוע לפני פיטורים לאחר שתלמידה התלוננה על הדעות הפוליטיות שהשמיע במהלך שעוריו.  נשיאת המכללה יוצאת למאבק במערכת שאינה נותנת גיבוי למורים איכותיים כמו ורטה

רצינו לספר לכם על אדם ורטה שלמד בתכנית המוסמך בהוראה (M.Teach) באורנים, מכללה אקדמית לחינוך ליד טבעון. התכנית קולטת אקדמאיים מתחומי דעת שונים שהחליטו לעשות שינוי ולהקדיש את חייהם לחינוך ולהוראה. אדם הגיע מתחום מחשבת ישראל והכשיר את עצמו כמחנך ומורה לנושא זה. כבר בשנה השנייה ללימודיו נקלט בהצלחה כמתמחה בבית ספר אורט גרינברג בטבעון וצמח להיות מורה במגמה למנהיגות. משנת הלימודים תשע"ד הוא מלמד בתיכון האנתרופוסופי "שקד" הפועל בתוך מכללת אורנים.

 רצינו לספר לכם על אדם ורטה כי לפני כשבוע הוזמן מחנך מוכשר וערכי זה לשימוע לפני פיטורים בפני הנהלת אורט; שימוע על בסיס תלונה של תלמידה; שימוע כוון שלכאורה פגע בתלמידיו כשהציג עמדות פוליטיות בפניהם ובכך עבר על נהלי משרד החינוך. אדם הסביר לחבריו שאינו בטוח אם הצליח להזים את הטענות המסולפות כלפיו (שגם מצאו ביטוי ושיסוי בדף הפייסבוק של מיכאל בן ארי) ואם שכנע את הנהלת אורט שהוא מתמקד בחינוך לחשיבה ביקורתית.

בתכנית ה- M.Teach מכוונים הלימודים לטיפוח דמות מחנך המעודד חשיבה עצמאית ושיח דמוקרטי בין תלמידיו, שיח על זהות ועל דילמות חברתיות הנוגעות לחייהם. לכן מלמדים בתכנית קורסים דוגמת "חשיבה ביקורתית", "חשיבה על חשיבה", "חשיבה מדירה והשלכותיה", "מהי הבנה", "גישות בפרשנות הטקסט" – כולם כאחד קורסים שמטרתם לטפח במחנכים נטיות אינטלקטואליות ורוח חופשית.

במהלך לימודיו במסגרת התכנית לתואר שני אדם הוערך על ידי הסגל כאיש רוח משכיל, סקרן ומעורר השראה. בדיונים שהתנהלו במהלך הקורסים הוא בלט בטיעוניו הענייניים והמנומקים, בנקודת מבטו המקורית, וביכולתו לקדם בנועם הליכות שיח אינטליגנטי, ביקורתי וסובלני; מופת של מחנך בחברת מופת.

בשנת הלימודים השנייה אדם החל ללמד בבית ספר תיכון "אורט גרינברג" והתגלה כמורה קשוב, חרוץ ומסור לתלמידיו, מורה שמלווה אותם בסערת גיל ההתבגרות, שופע חוכמת חיים ורגישות. מורה משמעותי, כזה שתלמידים אינם שוכחים.

מכללת אורנים פתחה בשנת תשע"ד את שעריה והזמינה את קהילת התיכון האנתרופוסופי ללמוד במבנים שבתחומה. אדם השתלב בצוות התכנון וההקמה כמחנך כיתה ט'. זכינו לראותו מושקע כל כולו ביוזמה, ואתו קהילה של מורים, תלמידים והורים העוסקת בקידום המעשה החינוכי ברוח של  סולידריות, אחריות אישית וכבוד הדדי. השתלבותו של בית הספר במכללה מהווה פריצת דרך ביחסי מכללה-בית ספר, ואנו רואים באדם ציר מרכזי ליצירת יחסי דיאלוג לטובת התלמידים והסטודנטים כאחד.

אדם הוא איש מחשבת ישראל והשיטה שהוא אמון עליה ופיתח יחד עם עמיתיו בבית הספר יוצאת מעיון במקורות להתבוננות מחשבתית ערכית בתחומי הרוח והחברה, מלווה בחברותות של דיונים ובמסעות בארץ. במגמת המנהיגות כיוון אדם לטיפוח תלמידים חושבים וביקורתיים, כדוגמתו.

נדהמנו ללמוד את השתלשלות הדברים בבית ספר גרינברג ואת חשיפתו של אדם לאיומים ושיסוי שלובו על ידי מיכאל בן ארי. נראה לנו שאדם זקוק לתמיכה והגנה בדיוק בשמה של "הלמידה המשמעותית" שמשרד החינוך דוגל בה. הגנה זו נחוצה גם אם החזון בדבר "חברת מופת", שחרוט על דגלו של משרד החינוך, ונראה כה רחוק ובלתי מושג.

דומה שהיינו מסתפקים במדינה מתוקנת בה מחנך זכאי ורשאי להביא את דעותיו לכיתה כחלק מחינוך לדמוקרטיה וערכים מבלי שיהיה נתון לאיומים ולהסתה.

אחת הטענות שהיה על אדם להתגונן בפניהן הייתה המענה שנתן  לתלמיד שאמר בכיתה  ש"המוסלמים משוגעים". בתשובה לכך ענה לו  אדם  שהוא אינו חושב שהמוסלמים משוגעים יותר מהיהודים.  האם זו אמירה המצדדת בתנועה פוליטית מסוימת? קיימת טענה רווחת המוטחת בפני מורים המתמודדים על הזכות והאפשרות לחיות במדינה מתוקנת, כאילו בחוזר מנכ"ל מופיעה ההנחיה שאסור למורה העוסק בענייניים ערכיים, אזרחיים או חברתיים להביע דעתו בכיתה. טענה זו אינה נכונה: ההסתייגות היא אך ורק מהזדהות מפורשת עם תנועה פוליטית ולא עם עמדה ערכית- פוליטית.

מחנכים המציגים בפני תלמידיהם את תמונת עולמם המנומקת באופן מכבד וקשוב, היוצר דיאלוג פתוח גם בנושאים הרגישים ביותר של המציאות החברתית, האזרחית והלאומית בה אנו נמצאים, הם המחנכים שאנחנו רוצים לגדל במכללה. חשוב לדון עם התלמידים בכל נושא, הסביר אדם לחבריו בבית הספר; חשוב שהתלמידים ידעו שאנו אנשים בעלי דעות ואידיאלים שבשמם אנחנו פועלים; חשוב שידעו שאכפת לנו מהנעשה סביבנו.

הבעיה אינה בתלמידים; הבעיה היא במערכת שלא נותנת גיבוי אלא משתיקה מחנכים כגון אדם, מאיימת עליהם בפיטורים, נכנעת להסתה ומעודדת שתיקה.

אנה נוליך את הבושה.

תגובה אחת

  1. מאת רואן:

    העציב אותי הדבר .

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>