הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

28 דצמבר, 2013 פורסם ב חינוך אחר
אין תגובות

הדרה בדרכי נועם

shutterstock_66306508_800x516

"כדי להצליח יש צורך בהתגייסות כל הגורמים החינוכיים. בראש וראשונה – של המורה "

מאת: פורום שו"ה  |

והנה דוגמא נוספת לפעולת מערכת החינוך בשני קולות – הקול המבוהל מן הפער בהישגים בצד הקול המבדל ומדיר: לא מכבר קראנו בעיתונים כי תלמידים בבית הספר היסודי "דרכי נועם" בפתח-תקוה מודרים מכיתותיהם בשעת מבחנים. הסיבה – הצוות החינוכי משער שהישגיהם צפויים להיות נמוכים, מכיוון שהם "יוצאי אתיופיה". מדובר בדרך-כלל בילידי הארץ, שהוריהם או סביהם יוצאי אתיופיה, אך הילדים מתוייגים בבית-הספר ובכיתות, ואף בינם לבין עצמם נוהג הכינוי המבדל. לילדים הללו נבנית מערכת הערכה נפרדת, שבה הם יכולים להגיע להישגים גבוהים – אך אלה הישגים "מותאמים".  כלומר – למעשה, חסרי משמעות. כבר לפני שנים אחדות רעשה הארץ כשפורסם שבפתח תקוה נהוגה מערכת חינוך מבחינה בין ילדים, בהתאם לצבע העור. משרד החינוך והעירייה שקדו על פרסום הנחיות רישום חדשות, וחייבו את בתי הספר, גם "דרכי נועם", לשבץ ילדים שמשפחותיהם יוצאות אתיופיה, "אחרת יאשימו אותי בגזענות", הסביר מנהל בית הספר בעיתון. אפליה שנלחמים בה באמצעות הנחיות מגבוה, בלי הכנה והכוונה לצוות המורים, היא לא רק חסרת טעם, אלא גם מזיקה. אין מה להתפלא על מנהל בית הספר, בודאי לא על המורות והמורים: הרשויות פקדו עליהם להחזיק בכיתה "עציצים" – כמו שמגדיר אחד המרואיינים בכתבה, בלי ארגון מתאים, בלי כל סיוע, בלי הנחיה – ומניין ידעו איך להצמיח מהם תלמידים?

גיוון במוצא וברקע, גיוון ביכולות – הוא לב לבה של הכיתה. זו אינה בעיה או מכשול, כי אם טיבה ומהותה של המשימה החינוכית, והיא הנותנת הזדמנות ומשאב לצמיחה, לכלל התלמידים, לא רק למי שמוגדרים "חלשים". כדי להצליח בה יש צורך בהתגייסות של כל הגורמים השותפים למעשה החינוכי. בראש וראשונה – של המורה בכיתה; אך לא רק שלה: הנהלות בתי הספר, קובעי המדיניות ברשויות המקומיות ובמשרד החינוך חייבים להפנות מאמצים ומשאבים כדי לעמוד באתגר. התמודדות ממשית לא יכולה להיעשות בדרך של מחווה או של חסד. אין די בהושבת ילד בכיתה. בניית תכנית אישית ומותאמת היא אכן חלק הכרחי, אך רק אם היא נעשית תוך מאמץ לכלול את התלמיד והתלמידה בתוך הכיתה. תחושת השייכות של התלמיד היא קריטית להצלחה, והדבר מוכח מחקרית שוב ושוב.

דרכים להוראה מכילה שפותחו במקומות שונים בעולם וגם בישראל, הופכות את ההכלה לאפשרית. ההתמודדות הממשית, המאפשרת, זו שפותחת בפני כל ילד וילדה את כלל האתגרים אינה רק פעולה לפי זכותם של אותם ילדים, אלא היא מפתח להתקדמותה של החברה כולה.

*בפורום שו"ה (שוויון והכלה) חברים מרצים באורנים, מכללה אקדמית לחינוך: פרופ' דוד מיטלברג, פרופ' נעימה ברזל, דר' מיכל ראזר, דר' מיקי מוטולה, דר' חני רם, דר' יעל פויס, דר' חנה קורלנד, דר' איציק גונן, דר' דינה לרון, עו"ד ניבי גל-אריאלי ומרב מנור-גורן

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>