הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

24 נובמבר, 2013 פורסם ב יוצאים לשטח
תגובה אחת

היסטוריה בטבעון: אושרו תוכניות קרקעות הצפון, חוות המיכלים תעזוב

בראיון ל"כוכב יזרעאל" אמר מנכ"ל תש"ן, רפי טטרקה, כי תוך חמש שנים אמורה החווה לעבור למיקומה החדש ליד בתי זיקוק

תוך חמש שנים יעזבו חוות המיכלים בקרית טבעון ובקרית חיים את מיקומם הנוכחי ויעברו ל"קרקעות הצפון" בסמוך לבתי זיקוק. זאת לאחר שהשבוע, לאחר הליך שנמשך 12 שנים, אושרה להפקדה תוכנית |קרקעות הצפון|.

התוכנית קובעת כי חוות מכלי הדלק בקרית חיים ("טרמינל"), בשטח של כ-870 דונם, חוות מכלי הדלק בקרית טבעון ("אלרואי"), בשטח של כ-300 דונם, וכן חלק מחוות מכלי הדלק 20 אקרס, המצויה בתחום נמל חיפה, בשטח של כ-30 דונם, יפונו – וכל המתקנים ירוכזו בתחומה של חווה חדשה בשם "קרקעות הצפון". החווה תמוקם ממזרח לבז"ן והמפעלים הסמוכים אליה, בשטח שיהיה בהיקף של כ-600 דונם, כמחצית מהשטח המשמש היום את מתקני תש"ן. גודלה של חטיבת קרקע זו של "קרקעות הצפון" הינו 1,200 דונם, ויתרת השטח אמורה לשמש עתודה לפיתוח עבור מפעלי התעשייה באזור על פי קביעת משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים.

מנכ"ל תש"ן, רפי טטרקה, ציין כי החווה החדשה שתוקם ב"קרקעות הצפון" תהיה מודרנית ותיבנה על פי צרכי המאה ה-21 ועל פי כל תקני הבטיחות המחמירים. הרעיון הינו ליצור סינרגיה בין הפעילויות השונות המתבצעות היום בשלושה מתקנים נפרדים של החברה, להקטין את גודל השטח המנוצל היום במרחב העיר חיפה לצרכי דלק ולהתייעל כמה שאפשר. החווה החדשה תמוקם בסמוך למתחם בז"ן והמפעלים הסמוכים, הרחק מריכוזי אוכלוסייה.

עתודות הקרקע היקרות שיפונו על ידי תש"ן ישמשו לצורכי עורף נמל וכן לבינוי עירוני בקרית חיים ובקרית טבעון, והן יתוכננו וישווקו על ידי רשות מקרקעי ישראל, בשיתוף עם ועדות התכנון המקומיות והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז חיפה.

חוות "קרקעות הצפון" תכלול מתקני אחסון לדלק גולמי ולתזקיקי דלק לסוגיהם: בנזין, נפט וסולר, ובסך הכל בקיבולת של כ-1,280 מיליון קוב דלק. בסמוך תוקם תחנה לכיבוי אש, וכמו כן יוקם במקום אתר תדלוק למכליות כביש. כמו כן יוקם בסמוך לחוות המכלים, כחלק מהתכנון הסטטוטורי המוסדר בימים אלה, אתר לטיפול בפסולת מוצקה, כפי שנדרש על ידי המשרד להגנת הסביבה ונתמך על ידי עיריית חיפה.

על פי אומדן תש"ן, עלות הקמת חוות "קרקעות הצפון" עומדת על כ-2 מיליארד שקל. בתש"ן ציינו שבנסיבות אלה ספק אם הפרויקט ייצא לפועל ללא גיבוי ממשלתי. לשם כך שכר משרד האוצר את שירותיה של חברת מחקר המבצעת  בדיקה מקרו-כלכלית של הפרויקט, ונכון לרגע זה נמצא הנושא בבדיקה.

בשיחה עם עיתון "כוכב יזרעאל" אמר מנכ"ל תש"ן, רפי טטרקה: "אני לא אוהב להיות במקום שהו אני גורם מטרד לתושבים, ולכן מזה שנים אנו מקדמים פרויקט לעזוב את החוות. אני חושב שהשטח בקרית חיים צריך לעבור לטובת עם ישראל, יש שם חוף ים נהדר ומקום לבניית אלפי יחידות דיור. יש כאן גם ניצול קרקע מדהים, אני מפנה 1,200 דונם ועובר לשטח של 600 דונם".

המנכ"ל הוסיף כי כמה מתושבי קרית טבעון, שדורשים בתוקף להעביר את החווה, הגישו התנגדות למעבר ל"קרקעות הצפון". לדבריו, המתקן עומד בתקנים המחמירים ביותר, תוך השקעה בסכום עתק במטרה למנוע פליטות ומטרדים.

טטרקה ציין עוד כי המעבר יצמצם משמעותית את תשלומי הארנונה של החברה, העומדים היום על כ-35 מיליון שקל. נוסף על כך, גם כוח האדם והוצאות השמירה יצומצמו משמעותית. המנכ"ל הוסיף שקרית טבעון, שהארנונה שמשלמת תש"ן מהווה חלק עיקרי בתקציבה, הגישה בג"צ כדי שתוכל ליהנות מתשלומי הארנונה במתחם החדש של בתי זיקוק. "במידה שכל המשאבים יעמדו לרשותי וכל החסמים הבירוקרטיים יוסרו, אני רואה את החוות תוך חמש שנים מחוץ לקרית טבעון", סיכם טטרקה.

תגובה אחת

  1. מאת אלון:

    ממש חוצפה, המועצה בקריית טבעון לא מאפשרת לבעלי המגרשים לבנות בסמוך לחוות המכלים, ומצד שני מערימה קשיים לפינויים של המכלים.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>