הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

12 יוני, 2016 פורסם ב מה בקמפוס, תמונת השבוע
תגובה אחת

סטודנטים מאורנים רואים עולם

סיירו בעירו של דרקולה במסגרת מיזם של הפקולטה ללימודים מתקדים. מטרות סיורים אלה להפגיש את הסטודנטים עם תרבויות אחרות, עם ההיסטוריה שלהן, הספרות, האמנות, הדמוגרפיה ועוד

בשנים האחרונות אימצה הפקולטה ללימודים מתקדמים באורנים מודל לימודי ייחודי המבוסס על יציאה מגבולות הקמפוס והמדינה לאחת הערים ברחבי אירופה.

מטרות סיורים אלה להפגיש את הסטודנטים עם תרבויות אחרות, עם ההיסטוריה שלהן, הספרות, האמנות, הדמוגרפיה, ההשכלה והחינוך, ובתוך כך לעמוד על האופן בו מתמודדים בתרבויות אלה עם דילמות, קונפליקטים ואתגרים בכל אחד מן התחומים.

DSC_2127

צילום: איריס ברנע

מעבר למפגש האותנטי עם דמויות מובילות, עם מקומות ועם האנשים החיים ביומיום את התרבות ומשמעויותיה, מאפשרת היציאה מגבולות הקמפוס המוכר להסיר כבלים, להתבטא בחופשיות ולהיות מסוגלים להתקרב יותר אל עולמות שונים ואחרים.

השנה נבחר חבל טרנסילבניה כיעד לסיור זה, מאחר שבחלקים ממנו קפא הזמן מלכת, ומשום שזו הזדמנות לצאת למסע בזמן אל ההיסטוריה של המקום ומשם לחזור גם אל ההווה.

35 סטודנטים, יהודים וערבים,  מהתכניות השונות ושבעה אנשי סגל יצאו למסע של שישה ימים, שהובילו פרופ' משה יצחקי, ד"ר חני רם, ואליה דמטר ואליהם הצטרף פאול פרקש כמומחה לטרנסילבניה.

DSC_2314

צילום: איריס ברנע

המסע כלל מפגש עם הנוף של הרי הקרפטים, עם החקלאות, האמנויות, מערכת ההשכלה הגבוהה והחינוך, מפגשים עם אוכלוסיה שחיה תחת משטר טוטליטרי קומוניסטי, עם סופרים ומשוררים, עם פולקלור, מיעוטים, אגדות עם ועוד.

פרופ' יצחקי: "לאורך הכבישים ניתן לראות עדיין עגלות עמוסות חציר הרתומות לסוסים, שדות ענק של שיחי קנולה בפריחה צהובה, אדריכלות כפרית  עתיקת יומין שמבוססת על סמלים, מיתוסים ואמונה מטפיסית.  משפחות צועניות משרכות דרכן, אדריכלות בסגנון סקסוני, שלג על פסגות ההרים ונהרות שוצפים".

פרופ משה יצחקי

צילום: איריס ברנע

מבוקרשט נסעו הסטודנטים לעיר קלוז' נאפוקה, לביקור באוניברסיטה שלומדים בה למעלה מ-40 אלף סטודנטים בכמה לשונות: רומנית, הונגרית, גרמנית ואנגלית.  במכון ללימודי יהדות בעיר שמעו על תולדות יהודי המקום, ובערב קיימו מפגש מרתק עם אחד מחשובי הסופרים ברומניה היום, רדו צוקולסקו ועם שלושה משוררים.

בדרך לעיר סיגט עצרו בגן פסלים ענק ולפנות ערב ערכו בעיר קבלת שבת יחד עם הרבה איריס יניב. "השירים, קטעי הקריאה, הדלקת הנרות והריקודים" ממשיך פרופ' יצחקי "יצרו אווירה שקירבה בין הנפשות".

DSC_2412

צילום: איריס ברנע

בסיגט נערך ערב פולקלור עם זמרים ורקדנים מקומיים במיטב התלבושת המסורתית, וביקור במוזיאון המחשבה הכלואה, מוזיאון שהוקם במבנה ששימש בית כלא לאסירים פוליטים ולאינטלקטואלים. המוזיאון נבנה  ידי המשוררת הרומניה אנה בלנדיאנה ובעלה רומולוס רוסאן  לזכר קורבנות המשטר הקומוניסטי. פרופ' יצחקי: "התפתחה שיחה על דיכוי ומחשבה חופשית. דומה היה כי נפתחו עוד שערי קשב והבנה בין הסטודנטים בני התרבויות, הדתות והאמונות השונות".

DSC_1879

צילום:  איריס ברנע

בהמשך התקיים ביקור בביתו לשעבר  של חתן פרס נובל אלי ויזל, יליד המקום, בבית הקברות העליז בעיירה ספנצה, בו  מצבות עץ צבעוניות מספרות בחרוזים ובנימה הומוריסטית לעתים את סיפור חייהם של הנפטרים, תפיסה מרתקת על האופן בו מקבלים בני המקום את החלוף, את החיים ואת המוות, ובעיר סיגישוארה, עיר מימי הביניים, בה חי וולאד צפש "המשפד" שאגדות רבות על הערפד "דרקולה" נקשרו בו ובה.

פרופ' יצחקי: "מעבר לחוויות הלימודיות, קרה דבר מפעים בסיור הזה, וראוי להתבונן בו וללמוד ממנו על הגשרים והקשרים שניתן לבנות בין אנשים בני אמונות, דעות ודתות שונות. על האפשרות לבנות שפות אנושיות תחליפיות לשפות השנאה, הזרות, הכעס והחרדה מן האחר והשונה, בין ערבים ליהודים. חוויית היחד, החברויות שנוצרו, קרבת הלב, היכולת לשוחח, לצחוק, לדמוע, לשמוח, להיות אמפתי לכאב האחר, היא מן החוויות הגדולות והמרגשות הגדולות שחוויתי בסיור זה. דומני שלכך ניתן לקרוא 'רוח אורנים'."

תגובה אחת

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>