הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

26 מאי, 2016 פורסם ב יוצאים לשטח
אין תגובות

קשר משפחתי בכפר הנוער

אורגן בידי המינהל לחינוך התיישבותי ופנימייתי במשרד החינוך והפורום הציבורי כפרי הנוער והפנימיות שהתקיים ועסק בחשיבות שמירת הקשר עם משפחות החניכים

 

יום עיון מיוחד של המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך בשיתוף הפורום הציבורי – כפרי הנוער והפנימיות בישראל, שמטרתו היא לסייע לכפרי הנוער והפנימיות לחזק את הקשר בין החניכים למשפחותיהם, התקיים בשבוע שעבר בכפר המכביה ברמת גן. בין הנוכחים בכנס הייתה גם מיכל שטרן, מנהלת כפר הנוער רמת הדסה שבקרית טבעון. בנוסף הגיע לכנס השורד עומרי כוכבי, בוגר כפר הנוער נהלל, שחלק עם הנוכחים את חוויותיו מהחיים והלימודים בכפר.

ד"ר בני פישר, מנהל המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך, פתח את הכנס ואמר: "הכי טוב בבית, זה מקומו הטבעי של כל ילד, אבל לפעמים עדיפה הפנימייה כי היא מעניקה לילדים מסגרת חינוכית עוטפת שהם לא יכולים לקבל בבית ובקהילה. יחד עם זאת, צוותי החינוך בפנימייה – מסורים ואוהבים ככל שיהיו – אינם מהווים תחליף להורים. משפחה היא השורשים של החניך, וגם אם התא המשפחתי מורכב והקשרים התרופפו, מתפקידנו לסייע בשיקום ובבניה מחדש של הקשר בין החניך להוריו. המינהל מעודד מעורבות פעילה של הורים בחיי ילדיהם בפנימייה, ובכפרי הנוער כבר מתקיימות תכניות מיוחדות לחיזוק הקשר והעצמת הסמכות ההורית. לצד זאת, המינהל שם לו כיעד מערכתי לפתח מודלים נוספים במטרה לבסס את הקשר  חניך-הורים-פנימייה שהוא חיוני להתפתחותו ורווחתו של החניך".

שמואל אבואב, יו"ר קרן נאור וחבר הועד המנהל של הפורום הציבורי הציג את חשיבות הקשר של החניכים עם המשפחה: "החברה לא בנויה על הממסד והמוסדות אלא על התא המשפחתי, וגם אם הוא אינו מתפקד הוא קיים והוא משפיע. לכן, אנו משמרים ומחזקים את הקשר המשפחתי ומעניקים גם למשפחות את הכלים כדי שהם יוכלו להיות משפחה מתפקדת. במקום שהסגל החינוכי בכפר הנוער מבין ויש לו את הכלים והפנאי לחזק את הקשר הזה, זה יוצר בריאות רווחתית אצל הילדים וזה מצמצם את הנשירה".

במסגרת יום העיון הוצג מחקר חדש אותו ערכה פרופ' שלהבת עטר-שוורץ מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית, ובו הוא בחנה את המשמעות של תמיכת המשפחה בחיי חניכי כפרי הנוער והפנימיות. על פי תוצאות המחקר, ישנה חשיבות עצומה לקשר של ילדים ובני נוער עם המשפחה לקידום רווחתם והדימוי העצמי שלהם, כיוון שחניכי הפנימיות חווים פרידה מהבית ולכן הם זקוקים לתחושה של שייכות לבית הוריהם.

את הכנס הנחו תמר הלל מנהלת האגף הפסיכוסוציאלי, המינהל לחינוך התיישבותי ופנימייתי במשרד החינוך וענת נחמיה לביא מנכ"לית הפורום הציבורי – כפרי הנוער והפנימיות בישראל.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>