הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

23 אפריל, 2016 פורסם ב חינוך אחר
אין תגובות

אז מורתי, תאשרי לי חברות?

 הנחיות משרד החינוך אינן מאשרות שמורים ותלמידים יהיו חברים בפייסבוק. אבל למה לא בעצם? אביב אורנר חושבת שזה רק יעשה טוב למערכת החינוך

אביב אורנר

סטודנטית שנה ב' בחוגים לשון ותקשורת

שנת 2006, מיליוני אנשים ברחבי העולם נחשפים לראשונה לדבר שישנה את מה שהכירו עד כה בעולם המדיה – הקמת פייסבוק, רשת חברתית שלא ניתן לתאר את חיינו בלעדיה, נמצאת כבר עשר שנים בתודעתנו, וגם כיום, עדיין שנויה במחלוקת בשימושה לצרכי חינוך.

me

חוקרים, מחנכים והורים רבים מודאגים מההשלכות השליליות של יחסי מורים-תלמידים ברשת החברתית על הנעשה בבתי הספר. אובדן הסמכות והפרטיות של המורה מהווים החשש העיקרי המניע גופי חינוך רבים להגביל ואף לאסור את האינטראקציה המקוונת מכל סוג שהוא בין מורה לתלמיד. בישראל בשנת 2011 נעשה ניסיון ראשון באמצעות חוזר מנכ"ל להסדיר את מדיניות השימוש בפייסבוק על ידי הגבלה וצמצום של התקשורת בנושאים אישיים בין מורים, תלמידים והורים והרחבת השיח בנושאים חינוכיים של הוראה ולמידה.

בתור מורה ומחנכת לעתיד, הנדרשת לנקוט את עמדתי בעניין, הריני מְצוּוָה לשאול:

האם תקשורת בין מורים לתלמידים ברשת בהכרח מזיקה לנעשה בבתי הספר ולכן יש להגבילה?

בעידן בו האינטרנט מנשל את המורים ממעמדם כספקי הידע העיקריים, מהי מידת השפעתם על התלמידים?

כיצד יכולה לתרום החברוּת בפייסבוק להעלאת קרנו של המורה?

דורות רבים של מחנכים שאלו את עצמם: מהו מורה טוב? לשיטתי, מורה טוב הוא בעל יכולת להיות דמות משפיעה בחיי התלמיד. ככל שמורה מודע יותר לחיי תלמידיו כך יוכל להשפיע עליהם יותר, וככל שהוא מנותק כך יכולת ההשפעה פוחתת. מודעות לחיי התלמידים מתקיימת על ידי מעורבות בחייהם.

כיום, ההתנהלות של ילדים ובני נוער בפייסבוק מהווה המשך טבעי להתנהלות האישית והחברתית שלהם במרחב הבית ספרי. ניתן לראות ברשת החברתית במה עיקרית ליצירת מעורבות בחיי התלמידים בשל הימצאותם הגבוהה בה. מורה אשר מעוניין להיות מעורב בחיי תלמידיו, כהמשך ישיר לעשייתו בבית הספר, עליו להיות נוכח בפייסבוק ולהוות דמות משפיעה ומחנכת עבורם בכל תחומי חייהם. אחריותו של המורה לא מתחילה ונגמרת בשיעור אלא גולשת להפסקה, לזמני החזרה הביתה וכמו כן לזמן הבלתי פורמלי גם כן. באמצעות מעורבות ושיח בנושאים אישיים יוכלו המורים לאתר בעיות אישיות כגון השמצות וחרמות, נטיות אובדניות, הפרעות אכילה וכו' אצל תלמידיהם ולהתערב בזמן.

סיבה נוספת לחברות בין מורים לתלמידים בפייסבוק היא חיזוק הפן החינוכי והערכי בין המורה לתלמידיו. חברות בפייסבוק בין מורים לתלמידים יכולה לתרום רבות ליצירת אמון ופתיחות, חשיפה לעולמם של התלמידים, הרחבת הלמידה (בתוך הרשת ומחוץ לה) וכמו כן לחיבור אישי בין המורה לתלמידיו. מערכת יחסים זו, אשר מקיפה את כל תחומי חייו של התלמיד תעודד תהליכי למידה  וצמיחה ותסייע לקשר המתקיים בין כותלי בית הספר.

כמה מילים חשובות למתנגדים החוששים מאיבוד סמכות המורה והשפעה שלילית על בני הנוער– מורה החורג מתפקידו כדמות מחנכת יחרוג מתפקידו עם הרשת החברתית ובלעדיה לכן הבעיה אינה טמונה דווקא ברשת. כפי שבמסגרת בית הספר המורה נדרש לעשות שימוש מושכל במילים, התבטאויות ומעשים כך גם במפגש הווירטואלי עם תלמידיו הוא נדרש לעשות זאת. אנשי החינוך נדרשים לשאת את לפיד הקידמה ולהתאים מדי יום את מעשה החינוך לטכנולוגיות המתפתחות. רק כך יוכל החינוך לתת מענה אמיתי לצרכים המשתנים של בני הנוער. ניסיונות לאסור ולהגביל את השימוש יובילו להעמקת הפער בין המורים לתלמידים. איזון נכון בין שימוש בפייסבוק וטכנולוגיות למידה חדשות לבין ההוראה המסורתית יובילו למהפכה בתחום החינוך.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>