הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

17 ספטמבר, 2015 פורסם ב תקשורת
אין תגובות

בין קומדיה למציאות!

הסדרה עבודת ערבית ההומוריסטית נושאת בתוכה מציאות מאוד קשה וקרועה. סוהאד מאמינה כי כדי שנזדהה עם הסיטואציה לעיל אנחנו צריכים להתבונן רגע בקורות החיים של הגיבור שכתב את הסדרה

סוהאד חוטבא

דדדד

בסדרה "עבודה ערבית" יש עיסוק נרחב בסוגיית הזהות בכלל, הסדרה מציגה את חייה של המשפחה הערבית בישראל בצורה הומוריסטית וסרקסטית. ולועג לסטריאוטיפים של האזרח היהודי והאזרח הערבי בישראל בדרך בה הם משתקפים אחד בעיני השני. הדמות המרכזית בסדרה הוא "אמגד עליאן" ערבי ישראלי בן 35. הוא עיתונאי- עובד בעיתון עברי ומתגורר בכפר מזרח ירושלים. אמגד נשוי לבושרה (שהיא פסיכולוגית) ויש להם בן ובת.

כשצפיתי בפעם הראשונה בסדרה עבודה ערבית, היה לי כמה רגשות כלפיה, פעם צחקתי, פעם חשבתי שזה לא ריאליסטי זה רק הומור, זה לא יכול לשקף באמת את המציאות. לכן, הסתכלתי על הסדרה בעיניים תמימות וחסרות מכל ביקורת או ספק שיש בזה משהו. את השינוי שעברתי  אציג בפניכם, אני בטוחה שלאחר הכתבה הזו יתעורר אצלכם משהו, לכן אל תפספסו.

דדש

הסדרה עבודת ערבית ההומוריסטית נושאת בתוכה מציאות מאוד קשה וקרועה. כדי שנזדהה עם הסיטואציה לעיל אנחנו צריכים להתבונן רגע בקורות החיים של הגיבור שכתב את הסדרה. סייד קשוע שנולד בשנת 1975 בטירה, בגיל 15 התקבל לבית ספר התיכון למדעים ולאמנויות בירושלים, ושם היה רוב הזמן הערבי היחיד בכיתתו (מנדלסון ושטייר ,2010). קשוע  כותב על המציאות שחי בה, הכוללת האתגרים שמוצבים מול המיעוט הערבי. הסדרה ברובה דוברת ערבית ומנסה למצוא את הדרך להשתלבות מבלי לחוש את תחושת הקיפוח והדחייה כלפי הערבים.

קשוע התכוון להעביר לצופה מסר מסוים.  הרי אנחנו יודעים שהטלוויזיה היא חלק מן השדה התרבותי, שבו כל השחקנים מונעים באמצעות אינטרסים ונמצאים במאבק על הכרה, לגיטימיות, דומיננטיות ויוקרה. ההנחה הבסיסית זה שהאוכלוסייה שיש לה את כוח השליטה תצטרך לשמור על ההיררכיה הנמצאת לכן תציג את "האחר" בצורה סטראוטיפית, מגוחכת ושלילית. קשוע בחוכמתו העביר את המסר בצורה עדינה כביכול ולא פוגעת בצופים הן בקרב היהודי והן בקרב הערבי. בנוסף לכך הוא לוקח הדברים הכי אבסורדים ושם אותם באופן הומוריסטי בידי האדם הכי לא צפוי.

דדששש

 אמג'ד הוא הדמות המרכזית בסדרה, לאמגד בעיית זהות- כל הזמן מנסה להשתלב באליטה היהודית-ישראלית מסתיר את זהותו ככל יכולתו" בכך שהו מאזין לגלי צהל, מתלבש בבגדים של חברת האופנה המערבית בנוסף לכל זה "לא מדבר בערבית". המעשים הללו הם ניסיון של הערבי לטשטש את זהותו  אך נקרע בין שני העולמות, היהודי והערבי גם כן אוהב את חגיהם של היהודים ואף מושפע ממעשי היהודים. אשתו בושרה לעומתו היא דמות מגובשת ונוטלת בעיות זהות, היא דעתנית ועצמאית ומנסה להחזיר את אמג'ד לשורשיו הערביים.

מן האמור לעיל ניתן לראות שבסדרה- אמג'ד מוצג כחסר ישע, במקום נחות מאוד, יש לו תשתוש בזהות, שכל החלום שלו זה למצוא חן בעיני "האחר". נושא תעודת הזהות דבר מאוד חשוב ורגיש עבור המיעוט שחיי בחברה. להסתובב כל הזמן עם תעודה מזהה כי האחר טופס אותך כ "חשוד" זה דורש הרבה אנרגיה בכדי להראות כמישהו נורמאלי בעיני "האחר".

דדדששחשוב להדגיש שהערבים באותה עת אינם יכולים להגיע לטלוויזיה ולהשפיע על השיח החברתי המרוכז רובו באינטרסים של בעלי הכוח. לכן לא יוכל  לפרק את הסטראוטיפ שהתקשורת מדביקה לו. זאת ועוד חשוב להדגיש שהערבים ברוב המקרים מוצגים בטלוויזיה בתפקידים נחותים ולא ראויים הקשורים לאלימות, הפשע והפרות הסדר.

קשוע התייחס לכל מיני קונפליקטים פנימיים וחיצוניים שמתרחשים בחיי המיעוט, הבהיר על אופן מערכת היחסים שמתקיימת בין הרוב למיעוט הוא  מדגים השפעת הרוב על המיעוט דרך דחיקתם לשוליים והצגתם בפן השלילי.  קשוע שם דגש שהתקשורת היא מעציבה את דמות האחר תוך הצגתו בצורה שמשמשת האינטרס שלה.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>