הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

17 ספטמבר, 2015 פורסם ב תקשורת
אין תגובות

אור אדום לשוביניזם

עד כמה סדרת רמזור מחזקת סטריאוטיפים נשיים שוביניסטים? מור רבי מנתחת את הסדרה ומוצאת בה לא מעט פגמים בכל הנוגע לדמות הנשים בסדרה

מור רביי

ססס

מעמד האישה בתקשורת ובתכניות הטלוויזיה בפרט, היה נמוך מאז ומתמיד. ייצוג האישה תמיד הבליט בה תכונות מוקצנות של רגשנות, תלותיות, פחדנות, עסוקה במטלות הבית, לא רציונלית ועוד, בכדי להנמיך את מעמדה וכשהוא מוחלש,  המעמד הגברי מתחזק.

אין זהו סוד שאנו חיים בחברה פטריארכלית. חברה בה הרוב המחליט והקובע הינו הגברים. נשים חזקות רבות מצליחות להתקדם בזכות כשרונן, שכלן ואופיין, אך הגברים החוששים מהתחזקותן, משסים בנו דרך ערוצי התקשורת את האידיאולוגיות השוביניסטיות שלהם וכך, הופכות הנשים המוצגות בתקשורת לאובייקט, לרוב אובייקט מיני ותו לא, בעוד הגבר מככב כדמות דומיננטית, גיבורה וחשובה.

אדיר מילר ורן שריג, יוצרי סדרת הטלוויזיה המצליחה, "רמזור", משתמשים לא פעם בייצוגים שליליים של נשים אשר מנמיכים אותן ובכך מטפחים את הגבר.
הסדרה "רמזור", הינה סדרת קומדיה, כאשר אדיר מילר מככב בסדרה בעצמו באחד מן התפקידים הראשיים.

"רמזור" מציגה חיים של שלושה גברים השונים מאוד האחד מהשני וחברים טובים מאוד זה של זה. ישנו את אמיר רוזנר (אדיר מילר), גבר שבעונה הראשונה גר עם חברתו ובעונות הבאות "מחליף אור ברמזור מצהוב לאדום", כלומר מגבר שגר עם חברה  ("אור מהבהב") לגבר נשוי ("האור אדום. אתה עומד במקום"). דמות נוספת, הינה "איצקו"-אייל איצקוביץ' (ליאור כלפון). איצקו בעונות הראשונות נשוי (אור אדום) ובעונה האחרונה מתגרש מאשתו (לילך) והופך לרווק ("האור ירוק, הכל זורם"). השלישי בחבורה, הינו חפר גורי (נירו לוי), בחור היודע להקסים את הנשים במראהו החיצוני, יוצא לדייטים לא רציניים- בכל פרק הוא עם בחורה יפהפייה אחרת, מגיעים למיטה, שוכבים ותמיד חפר מוצא אצלה "פגם" והם נפרדים. חפר בכל העונות רווק (אור ירוק), אך בשתי העונות הראשונות (סוף הראשונה ותחילת השנייה), מגיעה האקסית המיתולוגית, "שירי סרטים" וגורמת לחפר "להבהב לצהוב" ולעבור לגור ביחד. אך בסופו של דבר, הם נפרדים.

במהלך הצפייה בתכנית, ניתן להבחין בייצוגי הנשים היוצאות מתוך שלוש דמויות הגברים השונות: אשתו של אמיר, טלי (ליאת הרלב), האישה הנשואה המיוצגת כמעצבנת, מנדנדת, לא נותנת מנוחה, "מחטלת בציבור", "כמו לגור עם אחמש"ית", לוחצת לחתונה, תמיד דואגת לילדה ולא מספקת את צרכיו המיניים של בעלה, כל היום רק מנקה ומבשלת ומבזבזת לבעלה את הכסף.

לעומת זאת, ישנה אשתו/גרושתו של אייל, לילך (יעל שרוני). לילך מיוצגת כאישה הפמיניסטית. פני הפמיניזם בסדרה מיוצגים באור שלילי. לילך היא עוקצנית, קנאית, תחרותית, כל מה שחשוב לה זאת הקריירה שלה כעיתונאית, לא רוצה לבלות עם הבת שלה ועושה מבעלה סמרטוט חסר תועלת, חנון ומסכן, מנצלת אותו, מפחידה אותו וכמובן, לא דואגת לצרכיו המיניים, שכן אישה פמיניסטית לא מתפקידה להתעניין בסקס.

הנשים השונות שיוצא איתן חפר הן תמיד צעירות, רזות, דוגמניות, זורמות, אלא שבכל אחת יש פגם ולכן הקשר לא יכול להתפתח לקשר רציני (הוגה ר' מוזר, ריח רע מהפה, יש לה צלוליטיס, "מאיצת קשר", עושה פדיחות, קטינה, הפריקית וכו').

לכאורה, נשים אלו אינן הדמויות הראשיות (אלא הנשים של-), אך כל הבדיחות וההומור סובבים סביבן.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>