הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

16 יולי, 2015 פורסם ב במה חופשית
אין תגובות

קבעת? חתמת? קצ'ינג!

תעשייה שלמה התפתחה סביב נושא האיבחונים וגילי סילמן מנסה לבדוק איפה המוקשים שבדרך

 

גילי סילמן

בתמורה לכ-2,000 שקלים תוכלו לספק לילדכם את כרטיס הזהב להצלחה! יותר לא יצטרך לעשות שיעורי בית במשך שעתיים במקום חצי שעה, ויותר לא יצטרך ללמוד ערבית כי – הפלא ופלא – הוא קיבל פטור!

פעם, תלמיד שהתקשה ללמוד, היה מתאמץ. היום, תלמיד שמתקשה ללמוד, הולך לאבא ואמא, בוכה על מר גורלו, על כך שקשה לו ללמוד ועל כך שהוא לא מבין את החומר, ההורים הנשבים בקסמו של הילד נשברים וקונים לילד/ה שלהם 'התאמות בדרכי היבחנות'.

לא בכדי הליך ה- 'התאמות בדרכי היבחנות' קיבל את השם 'מגפת האבחונים'. עברנו כברת דרך מאז שמשרד החינוך נתן לו את השם היפה ועד שאת כוונותיו הטהורות של ההליך כבר אי אפשר לראות מבעד לסבך הכלכלי שאופף אותו.

kindergarden

היום, את הקביעה כי "לילד חשיבה איטית, עליו לקבל התאמת היבחנות מסוג תוספת זמן" (אחת מיני רבות) אפשר להשוות לחתימת נוטריון. קבעת? חתמת? קצ'ינג! קבל 2,000 שקלים חדשים.

המנגנון הכלכלי שאופף את מכוני האבחון והמאבחנים הפרטיים (שעולים הרבה יותר מ-2,000 שקלים) מקשה על ההליך המתחשב והשוויוני הזה להציג את עצמו באופן ההגון שמגיע לו.

מקור ההליך "התאמות בדרכי היבחנות" טמון בהנחה כי לילדים שונים יכולות שונות וקשיים שונים. על מנת לאפשר מתן הזדמנות שווה לכל ילד לממש את יכולותיו, הגו את הליך זה שמטרתו להקל על הקשיים של כל ילד על מנת להביא אותו לנקודת פתיחה שווה לילדים האחרים בקבוצת השווים שלו.

על אף הכוונות הטובות, ההתאמה היא השלב האחרון בתהליך. הדרך עד לשם, עוברת דרך מכוני אבחון שונים ותשלום של כמה אלפי שקלים. הגדרת ההליך כדבר שיש לשלם עבורו (כאשר התשלום בהכרח לא הולך למוסדות החינוך של הילד/ה שלכם אלא למכונים חיצוניים) מספקת קרקע פורייה להתגנבות אינטרסים כלכליים של אותם המכונים.

התוצאה היא מסחרה של אבחונים והתאמות בדרכי היבחנות שחוטאת למטרה המקורית של ההליך הנפלא והחינוכי הזה.

אילו רק האבחונים היו הליכים פנימיים שבית הספר מספק במסגרת עבודתו, המצב היה נראה אחרת לחלוטין.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>