הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

9 מאי, 2015 פורסם ב במה חופשית
אין תגובות

לאן נעלם החינוך הטכנולוגי?

פעם החינוך הטכנולוגי היה פאר החינוך בארץ אבל משיקולים תקציביים, הוא חוסל. כיום מנסים להחזיר אותו למרכז הבמה. עד כמה החינוך הזה חשוב למדינה ולעתידה?

אריה בן אהרון

שר החינוך לשעבר, שי פירון, קידם רפורמה במסגרתה מערכת החינוך חוזרת לחינוך טכנולוגי. הנושא זכה להדים נוספים לאחר הוויכוח הסוער אשר פרץ בין השר סילבן שלום לראש הממשלה ביבי נתניהו בו אמר השר בכעס לביבי: "שלח את הבן שלך להיות פחח או רתך" .

רגע לפני שנאמץ צד בוויכוח הציבורי בנושא זה,  נכיר את המציאות הקיימת. כיום, קיים מחסור באנשים עם מיומנות והשכלה טכנית, פער אשר נוצר במרוצת השנים האחרונות. המחסור ניכר בצבא, אשר מכשיר מזה למעלה מעשור חיילים בוגרי מסלול עיוני למקצועות טכניים. בעבר, לעומת זאת, לחיילים אשר שרתו במקצועות טכניים היה מכנה משותף אחד- כולם היו בוגרי בית ספר מקצועי והגיעו לשירות עם ידע ומיומנות מספקת, דבר אשר תרם רבות ליכולות הטכניות של צה"ל במתן אחזקה לכוחות בשעת חרום. כמו בצבא, גם בתעשייה קיים מחסור חמור באנשים טכנים, דבר המצריך מתן פתרונות יצירתיים, כגון: פתיחת כיתות להכשרת בעלי מקצוע ולהכשרות ספציפיות בתהליך הנקרא: On job training ובמקרים נוספים נאלצת המדינה לייבא מחו"ל עובדים זרים.

 בתי הספר כיום מציעים מסלולים מגוונים לתלמידים כאשר השאיפה המרכזית היא להגדיל ככל שניתן את אחוז הזכאים לבגרות, אך לצערי לא ניתן להתעלם מהעובדה כי קיימת אוכלוסיית תלמידים אשר מתקשה ללמוד בכיתות מכוונות בגרות מסיבות אובייקטיביות. תלמידים אלה בעבר מצאו עניין ומענה בחינוך מקצועי וסיימו את בית הספר עם ידע טכני מעשי אשר סייע להם בהמשך דרכם להשתלב בצבא ובתעשייה. יתרה מזו, בעבר, רוב הכיתות בבתי הספר המקצועיים היו מכוונות בגרות ורבים מבוגרים אלו המשיכו את דרכם לאקדמיה בלימודי הנדסה וקשרו את עתידם עם העולם הטכנולוגי.

   אז מה קרה לחינוך הטכנולוגי במרוצת הזמן ומדוע כוכבו עומעם? סביר להניח שאין תשובה אחת לנושא, אך קיימות מספר סיבות, כגון: תקציבים גדולים הנדרשים לחינוך טכנולוגי אל מול הביקוש המועט, הסטיגמה הקיימת על עובדי כפיים וגידול הביקוש במקצועות מודרניים. כל אלה דחקו את החינוך הטכנולוגי לקרן זווית עד לניסיונו האחרון של השר פירון להחזיר עטרה ליושנה.

   אין ספק שעם מעט שיווק נכון להורים ולתלמידים באמצעי התקשורת החדשים והירתמות של מערכות החינוך, נראה נהירה ללימודי הטכנולוגיה, הנשירה מהלימודים וממסגרות החינוך תקטן, אנשי מקצוע בעלי ידע רחב בתחומם ישתלבו בתעשייה ותיווצר חברה בריאה יותר אשר תמצא את עתידה בעולם הטכנולוגי המתפתח.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>