הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

3 מאי, 2015 פורסם ב חינוך אחר
אין תגובות

החוק טוב, הביצוע הרבה פחות

מטרתו של חוק חינוך חינם מגיל שלוש היא לסייע להורים, אבל בפועל קשה לצפות שגננת אחת עם סייעת אחת יהיו מסוגלות באמת להנחיל ל-35 ילדים בכיתת גן את מה שמגיע להם

חן שקד

 chen_shakedחוק חינוך חינם של ועדת טרכטנברג אומנם נוח לכיס ההורים, אך יקר ללב הילדים. לא קיימת גננת עם כוחות על טבעיים שיכולה באמת לחנך ולתת אהבה ל-35 הקטנטנים שמתרוצצים בין רגליה מדי יום. העזרה היחידה של הגננות ה"קוסמות" הן הסייעות. אך סייעת אחת שמוקצבת לגננת זה ממש לא מספיק. לא פלא שההורים יצאו לאחרונה למחאה וקראו לה בשם המתאים כל כך -'מחאת הסרדינים'.

חוק חינוך חינם כיום בישראל מתחיל מגיל 3. לכאורה, החוק שמתחיל מגיל צעיר שכזה אמור לצמצם את הפערים ההשכלתיים בחברה שלנו. אולי על הדף החוק נשמע ורוד, אך בפועל החוק נוטה יותר לצבע אפור. מדי בוקר, ההורים שולחים את ילדיהם אל הגן הצפוף שכולל במקרה הטוב חדר משחקים שהופך בשעת צהריים מאוחרת לחדר אוכל, ומיד אחר כך לחדר שינה.

ההפסד גדול על הרווח, לדעתי השלכותיו השליליות עולות על החיוביות. החינוך לא באמת תואם את צרכי הילדים בגילאי טרום-גן חובה. אפילו הגננת הכי אנרגטית בעולם לא יכולה להחזיק קבוצת ילדים קטנים שחלקם אפילו לא גמולים. ילדים שהדיבור שלהם עדיין לא מפותח, גם כן נאבדים בתוך הגן. מיותר לציין שתשומת לב, החשובה כל כך בגיל הצעיר הופחתה בצורה משמעותית. המצב כל כך אבסורדי שאם "יתמזל מזלכם" וילדיכם נמצא בגן שבו יש ילד בעל צרכים מיוחדים, אז הוא הרוויח עוד זוג עיניים ועוד זוג ידיים שיעזרו לגננת ולסייעת שקורסות מרוב לחץ.

גם הגננת מפסידה בקרב על החינוך. העבודה הקשה והסיזיפית שוחקת במהרה את הגננות ולצערי הרב אנו נחשפים ללא מעט למקרים של אלימות בגנים ברחבי הארץ. אני מגנה בחומרה כל אלימות מכל סוג. גננת שמרימה יד על אחד הילדים, עליה לעמוד לדין. אך אני יכולה לדמיין איך אפשר להתחיל את העבודה בתור מישהי שפויה ולסיים אחרי זמן קצר כמישהי מטורפת, שרק רוצה שייגמר היום ולפעמים מאבדת עשתונות ומוציאה את תסכולה על הילדים.

טרכטנברג רצה להקל על הורים רבים שלא מצליחים לגמור את החודש ולחסוך להם מאות שקלים, אבל אני חושבת שההחלטה הייתה פזיזה מדי ולא כללה את כל הסיכונים הכרוכים בכך. אסור שהחלטה כזאת תהיה על חשבון הילדים, כי בסופו של דבר הם אלה שמשלמים את המחיר שההורים שלהם חוסכים.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>