הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

29 דצמבר, 2014 פורסם ב קולנוע וטלוויזיה
אין תגובות

"האמת והשלום אהבו"

מהי אמת? האם יש אמת אחת? האם האמת הזו מוסכמת על הכול? השאלה הזו היא שאלה מתבקשת כשמדברים על הסכסוך הישראלי-פלסטיני. היא מתבקשת להישאל עוד יותר, כאשר צופים בסרט "אם לומר את האמת", שעוסק באחת מסוגיות הסכסוך

מאת: מורן סרוסי |

הסרט "אם לומר את האמת" הוא סרט תיעודי העוקב אחרי מוחמד בכרי, שחקן בכיר ומוערך ששיחק בקולנוע ובתיאטרון, ומלבד זאת הפיק וביים סרטים רבים בארץ ובעולם. אחד הסרטים הידועים לשמצה שהפיק הוא הסרט "ג'נין ג'נין", המתאר את הקרב שניהל צה"ל במחנה הפליטים בג'נין בזמן מבצע "חומת מגן" בשנת 2002. הסרט עצמו יצא בשנת 2003, ועורר גל מחאה בשל הצגתו את חיילי צה"ל כרוצחים אכזריים. חמישה חיילי מילואים שלחמו במבצע, וששלושה עשר מחבריהם נהרגו, הגישו תביעת דיבה נגד בכרי. טענתם הייתה שהעדויות המוצגות בסרט הן שקריות ושהסרט מוציא דיבה על חיילי צה"ל. הסרט "אם לומר את האמת" עוקב אחרי התנהלות המשפט כשבמרכזו נמצא בכרי.

הסרט נעשה על ידי איתן חריס ונתמך על ידי הרשות השנייה. כמו כן, הוא הוצג בפסטיבל הסרטים הבין-לאומי ה-30 בחיפה.

המוטיב המרכזי בסרט הוא האמת. בכרי טוען להגנתו כי אי אפשר להיות אובייקטיבי בתור יוצר דוקומנטרי. כל הסרטים שמציגים את הסכסוך נוקטים צד. נוסף לכך, טוען בכרי: "כל מה ששמתי בסרט הוא אמת. יכול להיות שזו לא כל האמת, או שזו האמת מהצד שלהם (של המרואיינים בסרטו, ג'נין ג'נין), אבל הכול אמת". במהלך הסרט "אם לומר את האמת", חוזר בכרי אל ג'נין ואל המרואיינים שלו במטרה להוכיח לכל שדבריהם בסרט על הרג והרס חסר רסן מצד חיילי צה"ל הוא אמת. הוא מבקש מהם להישבע בשם הקוראן על כך, והם אכן נשבעים.

מנגד, באחת הסצנות בסרט, אחד החיילים שלחם בג'נין מתעמת מול בכרי וטוען לעיוות העובדות. הוא מציב מול בכרי עובדות אחרות לגמרי ממה שמציגים המרואיינים בסרט. בהמשך מתעמתים מולו חיילים נוספים וקוראים לבכרי "שקרן", והוא מטיח בהם בערבית: "אתם כלבים משוסים".

רגע. אז מי צודק? מי דובר אמת? החיילים או הפלסטינאים?

למעשה, הסרט הוא שיקוף של הסכסוך הישראלי פלסטיני. כל צד מתחזק נרטיבים שונים. האם הנרטיבים הם האמת? האם הם האמת של כל עם ושקר מוחלט מצד העם השני? במהלך הסרט מוצג גם חבר הכנסת, אחמד טיבי, שטוען שהדברים הם לא שקר אלא נרטיב. נרטיב שכנראה לא מוצא חן בעיני הצד השני ולכן הם קוראים לכך שקר.

"יש מרדף אחרי האמת. אם אתם תגידו את האמת יהיה כאן שלום אמתי" כך טוען אחד מחיילי המילואים. זה מחזיר אותי לשאלה העיקרית שאני מעלה כאן בכתיבתי, מהי האמת בכלל? האם יש אמת אחת? אמת אבסולוטית? האם נגזר עלינו לחיות כל אחד באמת שלו וכל עוד לא תהיה אמת אחת לא יהיה שלום? האם זה אפשרי בכלל שתהיה אמת אחת?

אלו שאלות קשות, שכנראה נמשיך עוד להתמודד ולהתלבט אתן כעם וכיחידים.

ואם אתם רוצים לדעת מה שגזר ומה שהחליט בית המשפט בנוגע לתביעת חיילי המילואים נגד בכרי, תצטרכו לצפות בסרט.

http://vimeo.com/channels/568747/97865408 (הסרט השני בדף)

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>