הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

19 נובמבר, 2014 פורסם ב אמנות
אין תגובות

שלום בלון אדום

תערוכת איורים לציון 40 שנה לספר "מעשה בחמישה בלונים". התערוכה, המתקיימת במכללת אורנים, נפתחה ב-12 בנובמבר, והיא כוללת עשרות איורים הממשיכים את סופו המקורי של הספר, שנחשב לאהוב ביותר על ילדי ישראל

לרגל 40 שנה ליציאתו של הספר "מעשה בחמישה בלונים" של סופרת הילדים מרים רות, בימים אלו נערכת במכללת אורנים תערוכת איורים ייחודית השואבת השראה מספר הילדים המפורסם, הנחשב לאחד מספרי הילדים האהובים בישראל. במסגרת התערוכה, אותה יזמה מכללת אורנים, בשיתוף אתר הפנקס לספרות ילדים וספריית הפועלים, נקראו מאיירים מכל רחבי המדינה לאייר איור חדש, הממשיך את סופו המקורי של הספר ומסכם את מסעו של הבלון האדום, שעף למעלה למעלה אל השמים. למאיירים התאפשר להתייחס ל-40 השנים שחלפו מאז פורסם הספר ולדמויות הילדים, תוך הענקת פרשנות חדשה.

עשרות מאיירים נענו לאתגר וצוות מיוחד בחר בעבודות, המוצגות החל מ-12 בנובמבר במכללה. אוצרת התערוכה, שתינעל ב-21 בינואר 2015, היא נועה יואלי, ובין המשתתפים יהיו המאיירים אביאל בסיל, יאנה בוקלר, רונית ש.דינצמן, עדי אלקין, גל שדה ועירית אביר.

אחד האיורים המעניינים הינו של דינצמן, בו ניתן לראות ארבעה מבוגרים בבית קברות. "עבורי, ברובד עמוק שלו מדבר הספר על חיים ומוות", היא אומרת, "מהלך חייו הטבעי של בלון הוא להיווצר, להתמלא אוויר, לגדול, ולבסוף להתפוצץ. הבלון האדום לא השלים מהלך חיים מלא, הוא קפא בזמן ונותר צעיר לנצח. האיור הוא המשך של כפולת הדפים האחרונה בספר. הילדים עומדים בשורה, באותו סדר כמו בספר, רק שאצלי ילד אחד חסר. ארבעת הילדים, מבוגרים ב-40 שנה, עומדים ליד קבר בבית עלמין צבאי. טמונים בו חללים שנותרו צעירים לנצח, קפאו בזמן, כמו הבלון האדום. האיור מתאר את האסוציאציה הראשונה שעלתה בראשי מיד כשחשבתי על השאלה 'היכן חמשת הילדים כעבור 40 שנה?'. במדינה שלנו מרחף איום מעל ראשיהם של בנים, לפגישות מחזור לרגל 40 שנה לא כולם מגיעים. חללי צה"ל, צעירים ברובם, מותירים אחריהם חפצים, מזכרות. צעצועי הילדות שלהם ממשיכים לחיות זמן רב אחרי מותם. כך גם הבלון האדום, עודו שט בשמים".

הספר "מעשה בחמישה בלונים", אותו כתבה מרים רות ואיירה אורה אייל, זכה במהלך השנים בפרסים רבים, ובהם פרס "אות החיוך" של יוניצף, ונחשב לספר האהוב ביותר על ילדי ישראל. רות עצמה הלכה לעולמה בחודש נובמבר 2005, ולו היתה חיה היום, היא היתה חוגגת השנה את יום הולדתה ה-104. נוסף על "מעשה בחמישה בלונים" כתבה רות לא מעט ספרים אהובים נוספים, ובהם "תירס חם" ו"הבית של יעל". לא רבים יודעים, כי רות נחשבת לאחת מבכירי החוקרים של ספרות הילדים, ובמהלך השנים פרסמה עשרות מחקרים וספרי הדרכה העוסקים בחינוך. בשנת 2001 העבירה רות את אוסף ספרי הילדים הנדיר שלה למכללת אורנים. האוסף כולל יותר מ-3,000 ספרי ילדים מכל רחבי העולם, ביניהם ספרים קלאסיים בעיבודים שונים, ספרים מאוירים, ספרים עבריים ולועזיים מתחילת המאה וספרי מחקר בנושא ספרות ילדים מכל העולם. זהו אוסף מיוחד מאוד, המוצג דרך קבע בספרית אורנים, והינו פתוח ונגיש לקהל. הרומן של רות עם מכללת אורנים החל לפני שנים רבות, והיא היתה מראשוני המורים במכללה. בין השאר ייסדה רות את המרכז לספרות ילדים במכללה, ורבים מהמרצים באורנים היו תלמידיה.

 צילום: שירי מנשה    

איור (שער): נירה בר

          

הציור של רונית ש דיצמן

איור: רונית ש. דינצמן

הציור של יונת קציר

איור: יונת קציר

CYMERA_20141112_165412

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>