הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

9 יוני, 2014 פורסם ב במה חופשית
אין תגובות

שוטף +60? האומנם?

מאת: חן אלטוף|

חברי הטוב תומר הוא מוזיקאי בחסד, רווק בן קרוב ל-40 שכבר שנים נכנס ויוצא מבית הוריו. לפני החג ניהלנו שיחה על איך זה להיות מוזיקאי בישראל ועל המצב הכלכלי בו נמצאים מוזיקאים רבים. להיות עצמאי בישראל זאת מלחמה יום יומית. לרוב העבודה היא עונתית ולא ניתנת לצפייה. חלק משמעותי מהתשלום על השירותים שהם מספקים מועבר להם במסגרת אשראי הנקראת "שוטף+".  מרבית האמנים בתעשיית הבידור בישראל נחשבים כעצמאים-ספקים ונותני שירות.

תומר נחשב למוזיקאי טוב ועובד הרבה, הוא עובד עם זמרים מפורסמים, בתכניות טלוויזיה שמשודרות בשעות שיא, פסטיבלים , חתונות וכו'. בחגים וסופי שבוע כמעט שאינו נמצא בבית וכל זאת כי הוא צריך להתפרנס.  אך מה שכואב לתומר יותר מכל הן לא השעות הארוכות או סופי השבוע שאינו מבלה עם משפחתו, אלא נושא התשלום.  רוב, אם לא כל התשלומים שהוא מקבל עבור עבודתו, הם במסגרת שוטף +, כלומר הוא מקבל שכר עבור עבודתו במקרה הטוב כחודשיים לאחר ביצוע העבודה.

עד לא מזמן, כדי לקבל תשלום היה צריך להגיש חשבונית, לשלם עבורה מע"מ ורק אחרי השוטף+ היה מקבל את התשלום. כלומר שלמת את המע"מ עוד לפני שקיבלת את התשלום. ומאיפה תיקח את הכסף? לאחרונה נכנס לתוקף חוק חדש המאפשר העברת "בקשה לתשלום" במקום החשבונית וכך להימנע מתשלום מע"מ לפני קבלת הכסף. אלא מה? לא כל המקומות עובדים בשיטה הזאת ודורשים חשבונית. זאת בנוסף לשלל צורות אחרות של עיכוב תשלום כמו צ'ק לא חתום. אדם שנתן שירות אמור לרדוף אחרי המזכירות/מנהלות אישיות וכו', כדי לקבל תשלום. זה לא אמור היה להיות הפוך? האבסורד מגיע לשיאו דווקא בעבודה מול המדינה, גם כאשר מדובר בכסף ממשלתי של סל תרבות שהממשלה לא העבירה בזמן וכך כל שרשרת התשלומים מתעכבת, (ממשרד החינוך, לסל תרבות, לבית הספר, להפקה ובסוף לאומנים "הזוטרים").

בסופו של יום, לא מדובר על עסקים פרטיים גדולים ומסועפים, אלא באחד בשם תומר, מוזיקאי  שחי מצ'ק אחד למשנהו. כאשר צ'ק של תומר מתעכב הוא לא יוכל לשלם את שכר הדירה או את הקניות במכולת, ושלא לדבר על לשלם לחדר החזרות או לאולפן ההקלטות. הוא לא חברה שיכולה לגלגל את זה הלאה. ומה התומרים האלה אמורים לעשות? לסרב לעבוד בתנאים הללו? המציאות הינה שלא קיימים תנאים אחרים עבור מוזיקאים בישראל. אם תעשיית הבידור תמשיך להתייחס לאומנים כעבדים גם את מעט האמנות שיש כאן נאבד.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>