הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

25 אפריל, 2014 פורסם ב תחקיר עיתונאי, תקשורת
אין תגובות

מחיר המחר

 מאת: מעין עטיה ושרה והב |

עיריית קריית אתא מתכננת לבנות שכונה חדשה ומודרנית בסמוך לשכונת פרוסטיג הוותיקה. בעיני המתבונן מהצד זהו דבר חיובי בהחלט, אבל בעיני תושבי השכונה, הבנייה החדשה תשנה לחלוטין את אורח חייהם ואת האיכות שבנו משך שנים. השאלה העומדת במרכז הוויכוח שהתפתח בשכונה היא עד כמה הרשות חייבת לשתף את התושבים לגבי תכניות בנייה שישנו את פני שכונתם

"אם יעשו ממני מובלעת לא יהיה לי אוויר לנשימה, אין לי טעם להישאר כאן. מקווה שמשהו יעזור", כך טוענת הגברת גילה איינהורן, תושבת ותיקה בשכונת פרוסטיג, המתנגדת לתכנית הבנייה העתידית.

לפני כמעט כשנתיים, יזמה חברת שיכון עובדים הקמת 6,000 יחידות דיור, פארק ומבנים ציבוריים, מרכז מסחרי ומשרדים בסמוך לשכונת פרוסטיג השוכנת במערב קריית אתא. אלה יהוו כ-1480 דונם משטח השכונה.

קצת רקע: ראשיתה של שכונת פרוסטיג היא בתקופה העותומאנית, כאשר השכונה הייתה אזור חקלאי. בשנים האחרונות נבנו בניינים חדשים בני שלוש קומות וכן בתים פרטיים. השכונה מתאפיינת במרקם ייחודי של בנייה נמוכה, כאשר חלק מהבתים הם צמודי קרקע. גם כיום השכונה ממוקמת בלב שטח חקלאי פתוח ובמרחק מהשטח העירוני של קריית אתא. הקמה זו תוביל לשינוי משמעותי באופייה של העיר. בבניה זו עתידים להתווסף לעיר עוד 25,000 תושבים, מחצית ממספר התושבים הנוכחי. יש לציין כי 800 דירות מתוך הפרויקט נמצאות בבעלות חברת שיכון ובינוי נדל"ן של שרי אריסון.

כידוע ישנה מגמה ההולכת ומתהווה בכל הארץ, לפיה יש לבנות לגובה. בניה זו מתנגשת עם אחד הטיעונים המרכזיים שהועלו על ידי תושבי השכונה הטוענים כי השכונה מאופיינת בבנייה נמוכה ובבתים פרטיים, ועקב כך עולה החשש לפגיעה באופייה של השכונה. במקרה זה, הבניה היא ניגוד בין שני צדדים שבלעדי הסכמה של אחד מהם הפרויקט אינו יכול לצאת לפועל. בתכנית זו ישנה אי הסכמה בין שני הצדדים, התושבים – העירייה, וכרגע עולה ששני הצדדים ניסו להגיע לעמק השווה.

יוזמה זו של מחלקת תכנון ובניה בעיריית קריית אתא הובילה להתנגדות חריפה מצד ותיקי השכונה שהביעו מספר טיעונים כנגד התכנון המקורי. בקשתם העיקרית הייתה לשיתוף פעולה של הוועדה עמם, ולהערכה מחדש של התכנון, כך שיתאים לדרישותיהם מתוקף היותם ותיקי השכונה. לפרויקט פינוי-בינוי הוגשו שלושים ואחת התנגדויות של  כמאה וחמישים המתנגדים מטעם ותיקי השכונה, אשר פנו לעורכי דין על מנת שייצגו אותם בפני הוועדה המחוזית.

הטיעונים המרכזיים שעלו בפני הוועדה הם: פגיעה באופי הבנייה הנוכחית הקיימת בשכונה אשר עלול לפגוע בשטח החקלאי הפתוח שקיים; תכנון הבנייה החדשה צריך להיעשות בשיתוף מלא של התושבים; התכנון העתידי נמצא בקרבת מפעלים פטרוכימיים, אשר מדבריו הביקורתיים של עו"ד משה פרזנצ'בסקי, שמייצג את תושבי השכונה, ניתן להבין כי נושא זה כלל לא נדון ולא נבחן על ידי הוועדה המחוזית ולא על ידי המשרד לאיכות הסביבה.

גילה איינהורן, תושבת ותיקה בשכונה, אשר אליה מתרכזות הפניות של שאר התושבים המיוצגים על ידי עו"ד משה פרזנצ'בסקי, מספרת בגילוי לב על ההשפעה של הבניה בקרבה ובקרב התושבים בשכונה "זה התחיל לפני שנתיים, שמעתי על כך במקרה מחברה, הבנתי שהולכים להרוס משהו שלא יחזור על עצמו". איינהורן מוסיפה כי השטח הירוק והפתוח שישנו בשכונה עתיד להיעלם עם הבנייה המחודשת תוך הריסת גן המשחקים היחידי, לצורך הקמת בניין רב קומות שישנה את חזית השכונה לחלוטין.

בתגובה מסרה אדריכלית העיר, חגית חרותקה-קובי, כי לתושבים יש אינטרס אישי להתנגד לשינוי השכונה אך היא רואה זאת באופן שונה. מבחינתה זוהי התפתחות טבעית שנעשית לאורך שנים, אשר תעניק לאזור חזות שונה אך הכרחית.  לאחר קבלת ההתנגדויות מצד התושבים, הודיע מהנדס תכנון ובנייה מטעם עיריית קריית אתא על כינוס ישיבה נוספת בעניין זה תוך התייחסות לכלל התושבים הוותיקים.

איינהורן גם קובלת על כך שהתושבים למדו על הפרויקט הגדול דרך שמועות ופרסומים, כאשר איש מאנשי העירייה לא מצא לנכון להגיע לשכונה, לדבר עם התושבים ולהסביר להם באופן רשמי מה הולך לקרות לא הרחק מבתיהם.. אדריכלית העיר, טוענת כי ההתנגדויות שעלו הם חלק טבעי בתהליך תכנון, אך לא הסבירה מדוע התושבים לא שותפו בתכנון העתידי, כפי שנהוג לעשות. התושבים מאשימים את העירייה בכך שלא הייתה לה כל כוונה לשתפם בתכנית הבנייה, ואף יכול היה לקרות מצב שבו התכנית הייתה מאושרת ללא ידיעת התושבים לכך.

בביקורנו בשכונת פרוסטיג, נתקלנו באליהו שרעבי, ותיק השכונה, אשר סיפר ברגשות טעונים על הבניה. "אני לא יכול לדמיין מצב שבו אני מתעורר בבוקר ובמקום לראות ירוק אני אראה בניינים מפלצתיים". עוד המשיך והוסיף כי הוא ממתיישבי השכונה הראשונים ואינו יכול לשאת את העובדה כי הכול הולך להשתנות. שרעבי אשר הקים משפחה בשכונה וילדיו מתגוררים בצמוד אליו, חש כי העירייה לא מכבדת ואף מזלזלת בחשיבותם של התושבים. הוא אינו מאמין כי משהו באמת ישתנה ולכן לא היה חלק מהמתנגדים שפנו לעורכי דין.

לאחר מספר ערעורים שהוגשו לוועדה המחוזית, התקבלה לבסוף ההחלטה הסופית בעניין זה, שקובעת כי הוועדה דנה בטיעונים שהעלו התושבים המתנגדים וקבעה כי יש מקום להתייחסות לחלק מן הטיעונים ואף קראה לשתף את התושבים בתהליך הבנייה העתידי.

הוועדה הציגה תכנית חדשה לפני השכונה תשמור על ייחודה ועל האופי הנוכחי שלה. עוד עולה מן התכנית, כי הבתים הנוכחיים לא ייבלעו בתוך גורדי שחקים העתידים להיבנות.

לדעת חרותקה-קובי, אין מדובר בתכנית חדשה אלא בעשרים עד שלושים תיקונים ושינויים קלים שלא משנים את אופי התכנית לחלוטין, אלא רק נועדו לטפל בהתנגדויות שעלו מצד התושבים.

בוועדה  אשר דנה בהתנגדויות לקח חלק גם מר שחר כוכב, נציג חברת יפה נוף, שאחראית על תכנון הרכבת הקלה חיפה-נצרת הטוענת כי יש להתייחס בהחלטה שתתקבל גם לתכנוני התשתית והבנייה של הרכבת, אשר עתידה לעבור בין היתר גם בקריית אתא.

תושב השכונה, שרעבי טען, לאחר ששמע על החלטת הוועדה,  כי הוא אינו מאמין שיתרחש שינוי משמעותי "הם רק מסבנים אותם כדיי שיקבלו אישור להתחיל לבנות, הם לא באמת סופרים אותנו".

לעומתו,  הביע עו"ד  משה פרזנצ'בסקי שביעות רצון מההחלטה. עו"ד פרזנצ'בסקי  מומחה לתכנון ובניה במשרד עורכי דין בן ארי אדם פיש ושות', מסר בתגובה  "מבחינת התושבים שהביעו התנגדות ניתן לומר כי הם קיבלו את מבוקשם העיקרי שהוא שיתופם המלא בבנייה העתידית ואיני רואה מצב בו הם מערערים שוב".

ניתן לומר כי לדעת התושבים המתנגדים והעו"ד המייצג, הם הצליחו להשיג את הדרישה העיקרית שלשמה פנו מלכתחילה לעורכי הדין על אף שלא מתוכנן שינוי גדול בתכנון הבנייה.

חרותקה-קובי מציינת כי אין יעד להתחלת הבניה והמצב כרגע מחכה לתיקונים אחרונים בתכנית  אשר עיריית קריית אתא אחראית עליהם, ורק לאחר תיקונם תקבע העירייה האם יש לאשר את התכנית.

נסכם בכך, שבהחלט יהיה מעניין להמשיך ולעקוב אחרי פרויקט פינוי בינוי עצמתי זה, הן מבחינת התושבים והן מבחינת עיריית קריית אתא. לאחר שיחה עם אדריכלית מטעם העיר אשר פירטה בפנינו את המטרות שעומדות מאחורי תכנית בניה זו ושיחה עם גילה איינהורן, אנו צופות כי פרויקט זה בסופו של דבר כן יצליח לפתח, להרחיב ולשקם את שכונת פרוסטיג בפרט ואת קריית אתא בכלל. גם מההתרשמות הכוללת שלנו מהמקום, יש צורך בבניה מחודשת של השכונה אך עם זאת, עולה הצורך להתחשב בדעת התושבים הוותיקים.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>