הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

29 אפריל, 2014 פורסם ב קולטורה, קולנוע וטלוויזיה
אין תגובות

כתום זה השחור החדש – גרסת ה"פאנטה"

 fanta

מאת: שירי מנשה |

הפרסומות של חברת "פאנטה" הן סצינות קומדיה קצרצרות וזולות בהמשכים. אלימות ונוער רע הם מוטיב חוזר בהעברת המסר: שתו "פאנטה" ותהיו מגניבים

זה התחיל בילד הג'ינג'י שגרם לתכולת הארון ליפול על אחותו הקטנה כדי שהוא עצמו יוכל להגיע אל הפחית. בפרסומת הבאה היא התנקמה בו. אחר כך הוא ניסה להציע למישהי לצאת איתו, אך במקום לדבר מילא את ביתה בפחיות. בפרסומת ההמשך היא – למרבה ההפתעה – הסכימה, אבל בדיוק יצא לו חצ'קון, ובשעת הדייט הגיעה אחותו ללעוג לו.

מה מנסים להגיד לבני הנוער שם בחברת "פאנטה"? או להפך – איך מציירים לנו אותם? האם "כיף ומצחיק להתעלל באחים שלכם בשם המשקה הכתום" זו הגדרה מתאימה? או ש"מצחיק להשפיל אדם בשל המראה החיצוני שלו"? אולי "בכוחה של הפאנטה לפתור בעיות" – ומה זה? חינוך למטריאליזם?

האנימציה מסווה את גודל הבעיה. באופן אוטומטי תשומת הלב שלנו הצופים פחותה למסר ברוטאלי ואלים של ציור. נניח לרגע שהוא לא היה פאקטור בתעתוע המחשבה, שהדמויות היו בשר ודם – מה היה עולה בגורל הפרסומות האלו? להשערתי הן היו נגנזות, מעלות אבק בארכיון או, כמו חברתן לחוסר הנאותות – הפרסומת של רד ובר רפאלי ל-"Hoodies", היו מועברות לצפייה מלאה ביוטיוב.

חברת "פאנטה" לא מסתפקת בפרסומות. תריצו חיפוש קצר בגוגל ותגלו את הדמויות המצויירות מדברות אליכם, "מתראיינות", מציגות את עצמן ואת גודל הפרסום שנפל עליהן. טריק קטן וחכם בהתחבבות. עובד? לא בדקתי. אני מניחה שכן. אולי לא עלינו אבל על בני נוער תרגיל מסוג זה פועל כשהוא עשוי מהחומרים הנכונים: קירבה גילית, הומור, אורך – קצר מאוד.

ואם לאחר שנחשפנו לעולמן הפנימי של הדמויות אנחנו עדיין מאמינים שהן תמימות וחפות מפשע, מהו הדבר שיגרום לנו לראות אותן כנותנות לגיטימציה לאלימות ממש כאילו היו בנות אדם? כנראה ששום דבר, כי השעתוק הזה של בני נוער בדמויות כתומות ומעצבנות, שיחסן לזולת מתדרדר מרגע מרגע, לא נראה לנו חדש, אבל אולי אנחנו בעצם טועים בהבחנה מה היה קודם – הביצה או התרנגולת.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>