הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

8 ינואר, 2014 פורסם ב חינוך אחר
אין תגובות

מי צריך ללמד את מקצועות היהדות?

 מאת: ד"ר שגית מור |

ראשת החוגים לתרבות ישראל ולמקרא במכללה האקדמית בית ברל ומרצה באורנים מגיבה למאמר בעיתון הארץ

בכתבה 'בדרכי נועם' (מוסף הארץ 27.12.13) נחשפו הפרטת לימודי היהדות ואובדן השליטה על התכנים, ובעיקר על ה"מורים" – לרוב מדריכים ובנות שירות לאומי של עמותות שחלקן בעלות צביון אורתודוכסי. זאת בשעה שבאוניברסיטאות ובמכללות החילוניות לחינוך קיימות תוכניות להכשרת מורים למקצועות היהדות, אשר צמחו מתוך תפיסת היהדות כתרבות, ובניגוד למתואר בכתבה, לא ככפיה דתית וניסיון להחזיר בתשובה.

אבל בשביל זה צריך להתאמץ. להתחייב לתהליך של לימוד שפת השיח הטקסטואלית (מדרש ותלמוד, הלכה, ספרות והגות) שהיא לרובנו בציבור החילוני שפה חדשה. להכיר את מונחיה וסמליה, ורק אז לפתח דיון במשמעותם מתוך בדיקה עצמית ובירור ערכי מתמשכים. הוראה משמעותית של תרבות ישראל יכולה להיעשות רק על ידי מי שמרגיש כבן בית בתוכה. עליו לדעת לחבר בין הכלים האינטלקטואליים לבין עיבודם של תחושות ורגשות, משום שמקצועות היהדות נוגעים בשאלות של זהות ושייכות, ואינם דומים למקצוע מופשט ואינדפרנטי (כמו מתמטיקה).

בחוג לתרבות ישראל במכללת בית ברל פיתחנו את "התוכנית ליהדות חברתית", שנלחמת במוסכמה הרווחת לפיה יהדות=יידישקייט. הקורסים עוסקים באתגרים החברתיים, הכלכליים והערכיים של החברה בישראל: תרבות הצריכה והשלכותיה; הפערים הכלכליים והקיטוב החברתי; גזענות ותפיסת האחר; סולידריות חברתית ועוד. התוכנית מפגישה את הלומדים עם מגוון התמודדויות – הגותיות ומעשיות – בשאלות אלו, תוך מתן כלים ללימוד והוראה ביקורתיים והקניית מיומנויות של הוראה דיאלוגית שפותחו בבתי המדרש הפלורליסטיים. לצד פרחי הוראה לומדים אנשי החינוך הבלתי פורמאלי ותנועות הבוגרים של תנועות הנוער.

לצערי, במקום לעודד סטודנטים להכשיר את עצמם על פי תפיסת עולם יהודית פלורליסטית, מועברים משאבי משרד החינוך לערוצים אחרים. מנגד, רצונם של מנהלי בתי הספר להקצות יותר שעות לצורך העמקת הדיון החינוכי-ערכי דווקא באמצעות יצירתה של התרבות היהודית מחזקים את המסקנה בדבר נחיצותם של לימודי תרבות ישראל בחינוך הממלכתי. יש ליישם אפוא את המלצות ועדת שנהר: על המדינה לעודד סטודנטים להכשיר את עצמם להוראת מקצועות היהדות במכללות ובאוניברסיטאות. לאפשר למי שהם "החברה והקהילה של תלמידי הזרם הממלכתי לקחת אחריות על העיסוק בשאלות של ערכים וזהות" בבתי הספר.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>