הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

30 דצמבר, 2013 פורסם ב חינוך אחר
אין תגובות

ניסוי באחריות

 מאת: שיר מאירוביץ |

שיר מאירוביץ, סטודנטית שנה ד' באורנים ומחנכת בבית הספר עמקים תבור, עורכת עם תלמידיה ניסוי חברתי שידגים כי תמונה שעולה לרשת, היא כבר לא שלהם

 שמי שיר מאירוביץ, אני סטודנטית שנה ד' בחוג ללשון עברית ובחוג אזרחות. במסגרת שנת הסטאז' שלי אני מלמדת בבית ספר "עמקים תבור" במזרע. אני מחנכת כיתה י'1 מב"ר ומורה ללשון בכיתות ז', ח' וי'.

כחלק מהאג'נדה החינוכית שלי אני מנסה ללמד את חניכיי על אחריות בנוגע לתמונות שהם מעלים ומשתפים ברשת. במסגרת זו חניכיי ואני עשינו ניסוי – לאן מתגלגלת תמונה שמעלים לפייסבוק. הרעיון לניסוי עלה בעקבות פרסום של תמונה של מורה מחו"ל ששיתפה תמונה שלה עם השלט "אני מלמדת את תלמידיי בכיתה ה' על בטיחות באינטרנט ועל המהירות שבה תמונה שלהם נצפית על ידי המון אנשים. אם אתם קוראים את זה בבקשה תעשו 'לייק'". התמונה זכתה לפרסום רב ולמאות אלפיי לייקים.

לפני שאספר על הניסוי, אתחיל בהקדמה קצרה על "מה היה פעם" ו"מה קורה היום". בזמני, כשהצטלמנו בטיול השנתי (ממצלמה ולא מהפלאפון), ורצינו לפתח תמונות מפילם (כן, כן פילם…) הינו צריכים לצלם כארבעים תמונות, להתחנן לפני ההורים שיפתחו אותן, ורק אז יכולנו לראות את התמונה. כדי לשתף, הינו צריכים לקחת איתנו את התמונה ולהראות למי שהיה לידינו, ואם לא, לשלוח בדואר (מעטפה, בול, דוור…).

אך היום, הזמנים השתנו. שלא תבינו לא נכון, אני מאד נהנית מהטכנולוגיה, מהרשת, מהטלפונים הניידים, אבל איתם הגיעה גם תופעת "פריצוּת המידע". היום אנחנו לא מספיקים לצלם וכבר התמונה עולה לרשת וזוכה בעשרות לייקים.

לא פעם נתקלתי בתמונות, בעיקר של צעירים, תמונות שהעלו בי את השאלה "איך?!" איך הם הרשו לעצמם לפרסם אותן, ועוד מבלי לדעת למי זה יגיע… או מי יראה את זה… או…האם זה נכון בכלל שיראו את זה?! וכך התחיל הניסוי…

בשלב הראשון של הניסוי עשינו הצבעה כיתתית על הניסוי, והוא אושר ברוב קולות. לאחר מכן, החלטנו ביחד (החניכים ואני) מה יהיה כתוב בשלט שנחזיק בתמונה. בשלב השני התחלקנו לצוותים – צוות מצטלמים, צוות שילוט ותפאורה וצוות צילום, כל תלמיד היה חייב לקחת חלק בצוות אחד לפחות. בשלב השלישי הצטלמנו והעלינו את התמונה לפייסבוק. התמונה עלתה לפני פחות משתים-עשרה שעות ויש כבר כמעט מאתיים לייקים וכארבעים שיתופים.

מטרת הניסוי היא להראות לחניכיי כי תמונה שמעלים לפייסבוק היא כבר לא שלהם, היא לא בשליטתם. היא של "הרשת". היא תגיע למקומות ולאנשים שהם לא מכירים, ואולי לא רוצים להכיר.  אני מזמינה אתכם להסתכל בתמונה ובתוצאות הניסויי, ואם אהבתם – עשו לייק ותשתפו, ואולי כך, חניכיי וילדים ובני נוער נוספים, יחשבו פעמיים לפני שהם מעלים תמונה זו או אחרת לרשת, כי כשהיא ברשת, היא כבר לא שלהם, היא של "הרשת".

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10202757809176847&set=a.2941001334609.2146334.1548454226&type=1&theater&notif_t=photo_comment_tagged

וזאת התמונה:

שיר מאירוביץ

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>