הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

4 דצמבר, 2013 פורסם ב תחקיר עיתונאי, תקשורת
אין תגובות

חלום בלהות ממשי בקריית טבעון

 מאת: נתנאל גדעוני ואשרת בן עיון |

תושבי שכונת אלרואי שבקריית טבעון מתריעים כבר שנים על תרחיש אפשרי ומסוכן בחוות המכלים הסמוכה לשכונה, ומבקשים להעתיק את מיקומה למקום מרוחק מהם. אבל החווה מכניסה לקופת המועצה סכום העומד על כ-13 מיליון שקלים בכל שנה. רבים מהתושבים מאשימים את ראש המועצה, בכך שהוא מפחד להפסיד את מיליוני השקלים אך לא מפחד לאבד את חייהם של 6,000 תושבים

"לפעמים אני יושבת בסלון עם הקפה של הבוקר והבית מתמלא בריח חריף של גז. גם הילדים שואלים אותי למה כל הזמן יש ריח מוזר…"

ס' (35) עברה לפני כשנתיים עם בעלה ושני ילדיה לשכונת אלרואי שבקריית טבעון, כשהתחילה לעבוד במכללת אורנים הסמוכה לשכונה. אולם עד מהרה גילתה ס' כי לצד ההנאה מהמגורים בשכונה הפסטורלית, קיימים במקום גם חסרונות שאותם לא צפתה מראש.

במרחק מטרים ספורים מבנייניה הצפוניים של השכונה, ממוקמת חוות מכלי הדלק של חברת תשתיות נפט ואנרגיה בע"מ- תש"ן. החווה משתרעת על שטח של כ-300 דונם ומונה תשעה מכלי דלק על קרקעיים ואטמוספריים.

"כשרכשנו את בית חלומותינו במחיר כל כך אטרקטיבי לא תיארנו לעצמנו שיכול להיות שנשלם על כך בבריאותנו", אומרת ס', "האמנו שמי שממקם חוות מכלים בסמיכות כל כך גדולה לבתי מגורים לפחות טרח לוודא שלא נשקפת כל סכנה לתושבי השכונה. אנשים שבסך הכל רצו לגור קרוב לעבודה וליהנות מאיכות חיים כמו במושב".

ס' ובעלה אולי לא חשבו על הסיכונים כאשר נקרתה בדרכם ההזדמנות החד פעמית לרכוש בית חלומות כפרי במרחק נגיעה מכביש 6, מחיפה וממוקדי הבילוי ברמת ישי; אולם מסתבר כי מישהו אחר חשב גם חשב.

שני סקרי סיכונים שבוצעו בשנים 2011-2010 מצביעים על סכנה חמורה הנשקפת לתושבי אלרואי ולתושבי קריית חרושת במקרה של אירועים שונים בחוות המכלים. באירועים מסוימים גם תושבי גבעת הברכות הסמוכה נמצאים בסכנה.

הסיכון העיקרי נובע מהאפשרות להתלקחות והיווצרות שריפה של כלל תכולת הדלק שהצטבר במאצרת מיכל האחסון. מאצרת היא מעין אזור אטום שנועד לאסוף את כל הנוזלים במקרה של דליפה. על פי תקנותיו של המשרד להגנת הסביבה, כל מיכל אגירה של חומרים מסוכנים חייב להימצא בתוך מאצרת בטיחות וזאת על מנת למנוע את דליפתם של חומרים אלו אל הקרקע ומי התהום.

מבט מכביש המערכת של טבעון

מבט מכביש המערכת של טבעון

חשוב לציין כי בסקר הסיכונים שביצעה חברת "פז הנדסה וניהול בע"מ" בשיתוף עם תש"ן, נמצא כי חלק מהפעילות השוטפת של המתקן היא שאיבת דלקים. בסקר דווח שבעת פעילות שגרתית שכזו עלול להיווצר ניצוץ חשמל סטטי  שעלול לגרום להתלקחות הדלק.

עוד אירוע שעלול לקרות אם אותו ניצוץ חשמלי ייווצר בגלל הפעילות השגרתית של שאיבת הדלק, הוא שריפה בגג המכל שיכול להביא לתרחיש "ברכת אש" (fire-pool). ברכת אש מתאפיינת בעליה מהירה בטמפרטורה, עד 1300 מעלות צלזיוס, וגורמת להיווצרות של נתיבי חום שיגיעו גם למרחק של 500 מטרים. כל מי שיימצא ברדיוס של 200 מטרים ומטה עלול למצוא את מותו ואלו שיימצאו מעט רחוק יותר עלולים להיפגע מכוויות בדרגות גבוהות.

ישנם עוד תרחישים המהווים סיכון לחייהם ולבריאותם של תושבי האזור. למשל התנדפות פחמימנים קלים, המהווים חלק ממרכיבי הדלק. במקרה כזה ייווצר באוויר הפתוח ענן חומר דליק. בתנאים מסוימים בהם ריכוז החומר הדליק יהיה מעל סף הנפיצות התחתון, כל מקור הצתה חיצוני כגון ניצוץ חשמלי, שכאמור יכול להיווצר בזמן הפעילות השגרתית במתקן, או אפילו הדלקת סיגריה בשכונה שליד, יוביל לפיצוץ הענן.

סקר נוסף התבצע על ידי חברת "לשם שפר", ומטרתו הייתה לבדוק האם ניתן לקדם מיזם  חדש – בניית שכונת 'מול אורנים', שהייתה אמורה להיווסד מצפון ובסמוך לחוות המכלים. בסקר זה, שהתבסס על סקר הסיכונים של חברת "פז הנדסה וניהול בע"מ" יחד עם תש"ן, נמצא כי לא ניתן, למעשה, להקים את השכונה כל עוד חוות המכלים נמצאת במיקומה הנוכחי.

המרחק של השכונה העתידית (שכנראה לא תיבנה) מחוות המכלים, זהה למרחק בו נמצאות שכונת אלרואי, קריית חרושת ואף מכללת אורנים, הקיימות כבר עשרות שנים. כולן נמצאות ברדיוס פגיעה מסוכן במקרה של תאונה כלשהי בחווה, שתגרום להתלקחות החומרים המסוכנים המאוחסנים שם. אם כך, כבר כיום נשקפת סכנה חמורה למאות תושבים ולאלפי סטודנטים הנמצאים באיזור מדי יום ואינם יכולים פשוט להעתיק את מגוריהם ופעילותם למיקום אחר.

נחזור לס' משכונת אלרואי, שבתה ליטל בת ה- 10, יוצאת לשחק כל אחר צהריים עם חברותיה, הילה ונעמה (שמות בדויים), בגן השעשועים הצמוד לחוות המכלים. "אני מאד אוהבת לשחק בגן השעשועים שלנו", מספרת ליטל. "יש בו מגלשה צהובה- הכי טובה בכל השכונה". מראש המגלשה אגב, אפשר לראות את מיכל מספר 7 המכיל 29,000 מ"ק של בנזין.

מיכל מספר 7 וגן השעשועים בשכונה

מיכל מספר 7 וגן השעשועים בשכונה

כאן המקום לציין כי סקר הסיכונים מאוקטובר 2010 התבסס על התלקחות החומר המסוכן ביותר שנמצא בחוות המכלים והוא – ניחשתם נכון – בנזין.

בהמשך הנוף שנשקף מראש המגלשה האדומה, רואים יער אורנים ירוק ויפה שבמקומו הייתה אמורה להיבנות שכונת 'מול אורנים', אך היא לא תיבנה לאור הסכנות. כדאי להזכיר שגם אם לא תקום השכונה החדשה, במקרה של התלקחות בחוות המכלים, צפויים לעלות באש מאות דונמים של יער, על כל החי והצומח בהם. וזה עוד לפני שיער הכרמל, שהשחיר בעקבות שריפת הענק שהשתוללה בנובמבר 2011 וגבתה את חייהם של 44 בני אדם, הספיק לעטות מחדש צבע ירוק.

ד"ר לאקולוגיה וחברת המועצה נאוה סבר, פנתה מספר פעמים אל ראש מועצת קריית טבעון, מר דוד אריאלי, בבקשה לראות את סקר הסיכונים של פז ותש"ן וסקר ההמלצות של חברת לשם שפר. "חוות המכלים מהווה סיכון פוטנציאלי בשגרה ובחירום לתושבי טבעון. כראש מועצה שהאחריות לשלום התושבים מוטלת על כתפיו, היה על אריאלי לפעול בשקיפות ציבורית, להציג את הסקר מיד עם הכנתו ולפעול מול חברת תש"ן לביטול גורמי הסיכון, במידה ונמצאו".

את דבריה של סבר מחזקים כמה מתושביה הוותיקים של שכונת אלרואי שלדעתם הסיבה האמתית והיחידה להמשך הפעלת חוות המכלים היא המסים הגבוהים אותם מכניסה חברת תש"ן לקופת המועצה מדי שנה. "איך יכול להיות שראש המועצה חושב שהארנונה שהוא מקבל יותר יקרה מהחיים של הילדים שלי?" שואל א', תושב השכונה. מנתונים שהגיעו לידי התחקיר עולה כי בסך הכל מכניסה המועצה לקופתה סכום של 13 מיליון שקלים מארנונה שהיא גובה מחוות הגז.

בשורה התחתונה המדינה עצמה קבעה שאת החווה יש להעביר למתחם בסמוך לבתי הזקוק, הרחק מבתי תושבים. ובעצם החלטה זו הודתה עד כמה המצב מסוכן כיום, למרות כל פעולות התחזוקה והשיפורים במצב הבטיחות. השאלה היא האם בסופו של דבר יימצא הכסף הדרוש להעברת החווה לפני או אחרי, חלילה, אסון.

 

תגובות

ראש המועצה המקומית, דוד אריאלי, התייחס בפרוטרוט לכל הטענות המועלות כאן ואמר כי כל המתקנים בחוות מכלי הדלק עומדים בתקנים המחמירים ביותר של מכון התקן הישראלי ומתוחזקים באופן שוטף ע"י חברת תש"ן המתמחה בטיפול ואחסון חומרים מסוכנים. "המסמכים לא הועברו מכיוון שהם אינם מסמכי מועצה ולכן הם לא כלולים בזכות העיון של חברי המועצה. ברגע שקיבלנו אישור מהגורמים המוסמכים חשפנו את הסקרים, ללא קשר לעתירה המנהלית. אילו חשדתי שיש סיבה לדאוג לחייהם וביטחונם של תושבינו וילדינו, הייתי פועל להרחקת החווה במידי".

גם בחברת תש"ן לא נשארים אדישים לטענות בדבר סיכון חייהם של אלפי אזרחים ומבטיחים כי החברה מצידה עושה כל מאמץ כדי להפוך את פעילות החווה לבטוחה לחלוטין; "תש"ן נוקטת באמצעי הבטיחות המקובלים באתרים המשמשים לאחסון דלקים. יישום אמצעים אלה והבטחת תקינותם תמנע התפתחות אירוע שעלול לסכן אוכלוסייה", נמסר מהחברה.

המגלשה הצהובה

המגלשה הצהובה

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>