הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

1 דצמבר, 2013 פורסם ב חינוך אחר
תגובה אחת

חינוך זה שליחות

מאת: תהילה זיגדון |

אין ספק כי הדרך הטובה ביותר ללמידה היא באמצעות דיון, אבל האם האווירה בכיתות במערכת החינוך שלנו אכן מעודדת דיון פתוח וחופשי או רק ממריצה תלמידים "לקלוע" תשובה שהמורה רוצה לשמוע? תהילה זגדון מאמינה כי שליחות המורים היא דווקא לעודד תלמידים לחשוב לבד ולחשוב נגד

תהילה 2

"חינוך זה שליחות". תהילה זיגדון

השבוע קראתי מאמר הטוען כי הלמידה הטובה ביותר נעשית על ידי דיון בכיתה. דיון כן? דיון בו אנשים יושבים ומחליפים דעות ומחשבות תוך מתן נימוקים ודוגמות. כמובן, אין "חיה" כזאת דיון בכיתה הישראלית, שכן, מה שקורה בכיתה הוא הרבה מאוד דברים פרט לדיון. לרוב, המורה שואלת "שאלה לדיון" ועל התלמידים לתת תשובות, או יותר נכון, לנסות "לקלוע" לתשובה אותה המורה רוצה לשמוע. כלומר לא מה התלמיד חושב, אלא מה המורה חושבת. ה"דיון" הכיתתי חשוב מאוד כי בסוף נבחן על אותו "דיון", ואם נענה בדיוק מה שהמורה חושבת, שזה למעשה בדיוק מה שכתוב בספר, משמע –  הבנו את הנושא. אז אנחנו לא עוסקים הרבה בשאלת הדיון, לא מתלבטים עם השאלה ולא מנסים לחשוב, אבל בסוף נקבל 100 בבחינה. אכן, חינוך זה שליחות.

והנה השבוע, נקלעתי ל"דיון" כיתתי בין סטודנטים לחינוך, כאשר הדיון היה בנושא מטרת החינוך. למעשה, כמו תלמידים טובים, כולם ידעו מהי מטרת החינוך, אחת הסטודנטיות אפילו זכרה את המילים המדויקות מתוך המאמר: "מטרת החינוך היא להכשיר את התלמידים להיות אזרחים יעילים בחברה". כאן למעשה תם הדיון הכיתתי, החלפנו דעה אחת ומחשבה אחת, אמרנו "אמן", חייכנו והמשכנו לדיון הבא. חינוך זה שליחות.

הדיון בכיתה הזכיר לי את ההגדה של פסח, רק שהלילה הזה לא היה רשע, לא תם ולא זה שאינו יודע לשאול, הלילה הזה כולם היו מאוד חכמים. אז לצורך העניין החלטתי לשאול  בשביל זה שאינו יודע לשאול: האם זוהי מטרה חינוכית בכלל? למה עליי לחנך את תלמידיי להיות אזרחים יעילים בחברה? ומה משמעות המילה יעילות? ולמי זה בכלל יעיל? חינוך זה שליחות?

חינוך זה שליחות משום שעלינו כאנשי חינוך וכנשות חינוך לקיים מערכת יחסים עם כל אחד ואחת מהתלמידים בכיתה כאדם אינדיבידואלי בפני עצמו, כפרט, כאדם שלם עם רצונות, עם צרכים ועם מהווים שונים. אחרת, מהי המשמעות לשליחות הזו אם לא לממש את מלוא הפוטנציאל האישי של כל אותם הילדים?  חינוך זה שליחות  משום שעל המחנך להכשיר את הילד להיות אדם הסולל לעצמו דרך ואמת איתה יצעד, גם אם יהיה עליו לצעוד לבד, גם אם זה נגד מוסכמות חברתיות. חינוך זה שליחות משום שעלינו לחנך לסובלנות ולכבוד כלפי עצמנו וכלפי האחר. חינוך זה שליחות, משום שהדור של היום הוא דור של מהפכנים לא פחות מהדור של המאה התשע-עשרה ואם ברצוננו להכשיר דור אקטיביסטי ומחולל שינוי חברתי, עלינו לחנך אותם לצאת נגד. חינוך זה שליחות.

הסופרז'יסטיות במאה התשע-עשרה שנלחמו למען זכויות ההצבעה של נשים, יצאו תחת הסיסמה: "כל מה שפרטי הוא חברתי", והסיבה לכך היא משום שבמילה "אנחנו" בה "אנחנו" כל כך דוגלים  במערכת החינוך הישראלית מסתתרת בראש ובראשונה המילה "אני". וכן, חינוך זה באמת שליחות.

תגובה אחת

  1. מאת אסתי ג:

    תהילה שלום,
    אמנם כתבת את זה מזמן… אך אולי יש לך את המאמר על הדיון בכיתה?
    אני ממש מחפשמאמר אקדמאי רציני בנושא ולא מוצאת.
    אשמח אם תעזרי לי
    תודה רבה

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>