הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

26 אפריל, 2016 פורסם ב חינוך אחר
אין תגובות

תוכנית מל"ח : חופש הבחירה בידינו

תוכנית מל"ח במכללת אורנים מבטיחה מתכון לעבודה ולימודים בחינוך במקביל. בשטח זה קצת שונה אבל זה עדיין מסלול שמעניק הרבה מעבר

 

גל בניג'יו

 12190884_10206455565401855_5097239974592923864_n

עבודה חינוכית ידועה כאתגר לא פשוט, המצריכה זמן רב, יכולות הנהגה וכוחות נפשיים . לימודים ,בעיקר בחינוך מצריכים השקעה של זמן גם כן, הגשת עבודות, מבחנים, למידה ויכולות לעמוד בלחץ ורף המכללה או האוניברסיטה.

כעת נסו לשלב זאת את שניהם במקביל, אפשרי?  האומנם?

תוכנית מל"ח במכללה לחינוך, אורנים מנסה לענות על שאלה זו.

תוכנית מל"ח- מנהיגות לעוסקים בחינוך , מגדירה עצמה כ"תוכנית לימודית חדשנית המשלבת עבודה".  מטרת התוכנית היא  לאפשר לאנשים העובדים  בשדה החינוכי והקהילתי לשלב לימודים לתואר ראשון במקביל להמשך עבודתם בשדה תוך שילוב העמקת עבודתם של המחנכים ולהעצמתם לקראת היותם מובילי שינוי ומנהיגים בשדה החברתי חינוכי".

"התוכנית מותאמת באופן אישי לדרישות, לצרכים וללוח זמנים של הסטודנטים העובדים, כמו כן מאפשרת להם לבחור את חוג הלימודים המועדף עליהם מבין מבחר החוגים בפקולטה". היעילות של התוכנית היא שיש צורך ללמוד  רק פעמיים בשבוע על מנת להשלים את כל החומר הנלמד בתואר במשך ארבע שנים ולהמשיך לעבוד!

נשמע מעולה? אולי נבחן זאת מחדש.

כמו כל תוכנית או כל דבר שנשמע לנו כ"מושלם" או "מיועד עבורי" ישנו מטען נוסף אותו חווים רק במהלך הלימודים.

נראה, כי ישנה אשליה נעימה ונוחה שמתנפצת  אצל כל סטודנט בשלב אחר בלימודיו, חלקם בסוף שנה א' או תחילת שנה ב', בעוד שאחרים ממשיכים ליהנות ממנה גם עד שנה ג'. האשליה מתנפצת לאט לאט והופכת ללהבה בוערת ששורפת את ההרגשה העילאית בה חשבו הסטודנטים כי ה"מיועד בשבילי" היה אמיתי.

המערכת, אותה מכינים הסטודנטים בכל שנתון, לא מאפשרת להוסיף קורסים באותן שני ימים שהסטודנט בחר להגיע. בנוסף החוג הנוסף שבחר, לרוב , לא חופף את הקורסים באותו היום של התוכנית. מכאן כי על הסטודנטים  לבוא שלושה ימים בשבוע!,

וזאת עוד לפני שדיברנו על שיבוץ קורסים, שהם חובה, הנמצאים ביום אחר מיום התוכנית או מיום החוג.

כל זה היה הספתח לקראת הבאות. הצורך להשלים את כל מכסת הנקודות אותן צריך כל סטודנט לעבור  יצירך את אלו שלא יגיעו שלוש פעמים בשבוע , להיות חמש שנים או יותר על מנת לסיים את התואר.  אם זה לא מספיק, סטודנטים שמתבקשים להשלים את חובתם במקצועות החובה, לדוגמא אנגלית, צריכים לוודא שהקורסים המותאמים לרמתם תואמים  את הימים שבהם באים ולא תהפוך אותה תוכנית מיומיים לארבעה ימים!.

התסכול אותם חווים הסטודנטים כאשר מתנפצת האשליה משפיע על הרצון שלהם והמוטיבציה ללמוד, כמו כן, במקרים רבים ישנה השפעה, גם על מקום העבודה, הרי התחייבו לימים ושעות מסוימות. במקרים מסוימים נאלצים סטודנטים להחליט בין העבודה ללימודים וחלק אכן נוטשים את הלימודים.

 נוסף על השוני הזה בין הבטחות התכנית לביצועה בפועל בפו הנוכחי, שווה לבחון מחדש את ההבטחות של התוכנית על כל פניה,  על מנת לחסוך את התסכול או שמא למצוא את יתרונות התוכנית.

מכאן כי  לא חובה להיות קיצוניים בהקשר לשוני בין ההבטחות לביצוע.  ישנם יתרונות רבים הנמצאים בתוכנית ומבוצעים בפועל. נחל מכך,  שזה מסלול מיוחד בו יש ליווי צמוד ואכן נוכח ליווי צמוד של רכזות התכנית וחברות הסגל האקדמאי, אשר משפיעות לטובה על הלמידה השיתופית. כמו כן, ישנם אפשרויות ליצור ימי הערכות , ימי כיף והכשרה אותם יעבירו הסטודנטים מאחר והם כבר נוכחים ועובדים בשטח, דבר המחזק , מעשיר ומעצים אותם.

נוסף על כך, המסלול מחזק את הפן החברתי במכללה. התוכנית מייצרת קבוצה שנמצאת לרוב באותן הקורסים, דבר המייצר גיבוש ומחזק ומקל על חווית הלמידה. כמו כן ניחן להבין כי, לא כל הסטודנטים חווים את התסכול כמשהו המשפיע על הפעלתם  או מוטיבציה שלהם ללמידה, אל אף השינויים, הם כן  לקחו בחשבון את האופציה שיצטרכו לבוא יותר ימים בשבוע על מנת להשלים את מכסת הנק' זכות לסיום התואר. עם זאת מדובר במיעוט מכלל הסטודנטים אשר חוו תסכול.

לסיכום,  ניתן לומר כי כל סטודנט יעשה את שיקוליו לגבי התוכנית. בייחוד לאור הדברים הנ"ל. אם אתם מתלבטים, וודאו כי אתם יודעים את כל הנתונים, וצאו מנקודת הנחה כי דברים משתנים ובהתאם לכך, חופש הבחירה בידכם.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>