הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

26 אפריל, 2016 פורסם ב חינוך אחר
אין תגובות

ספר האזרחות החדש: לאן הוא מוביל אותנו?

בספר האזרחים החדש יש כמה וכמה שינויים ודגשים חדשים אבל האם הוא באמת מקדם ערכים שמתאימים לכלל האוכלוסייה? עיסא סוג'יוד חושב שלאו דווקא

עיסא סוג'יוד

מקצוע האזרחות הינו נושא שעלה לסדר היום המון בתקופה האחרונה, וזה כתוצאה מהשינויים הבולטים בתכנית הלימודים ביחס לקודמיה שמבליטות את ערכי הדמוקרטיה כערך אוניברסאלי יותר מהיהדות כערך פרטיקולרי.

במהלך שנת הלימודים תשע"א (2010 – 2011) החלו להעלות במשרד החינוך מחלוקות סביב וועדת המקצוע ותכנית הלימודים שקראה להעצים את לימודי האזרחות כציונות ולאומיות. בין העדכונים שהוכנסו בתוכנית הלימודים נוספו גישות שונות לדמוקרטיה (אינדיבידואליסטית, רפובליקנית ורב תרבותית) והורחב נושא  ההצדקות למדינת לאום. במסגרת אותם שינויים, בשנת 2013 נכתבו מחדש ופורסמו שמונה פרקים בספר "להיות אזרחים בישראל" וכמו כן, הוחלט על שכתוב הספר כולו.

בין התומכים ובין המתנגדים לשכתוב הספר, עולים כל מיני קריאות שחלקן מדגישות את התכנים הדמוקרטיים, וחלקן האחר שמגדיש את תכנם היהודי-ציוני.

בהיותנו במדינה דמוקרטית, שמכילה בתוכה פסיפס של אזרחים מכל גווני הקשת הלאומית והאזרחית, ספר האזרחות צריך מן הסתם להכיל תכנים דמוקרטיים יותר מאשר תכנים יהודיים וציוניים, כי ברגע שמעדיפים קבוצה אתנית מסוימת ומדגישים את ערכיה, אנו דוחים לשוליים את כל הקבוצות האחרות שבמדינה.  תומכי שכתוב הספר טוענים שישנה התעלמות כמעט מוחלטת בספר בהתייחסותו להגדרת המושג דמוקרטיה, משני מרכיבים הכרחיים: ריבונות העם ובחירות תחרותיות. זאת ועוד, בספר נעדרת הגדרה ברורה למושג דמוקרטיה,  אלא יש 10 הגדרות שונות ולא מוכרות בספרות המקצועית ומובאות ללא ציון מקור.

בנוסף לכך, חומרי הלימוד הנוכחיים  סובלים מטעויות עובדתיות ומקצועיות, הטיות פוליטיות, אי התאמה לתכנית הלימודים הקודמת וכשלים דידקטיים. גם במושגון  יש טעויות ושיבושים. מעבר לכך עולה טענה שבמושגון ישנה פגיעה בנוהל חוקי שכן יש בו שינוי של תכני היסוד שעליהם הסכימה וועדת המקצוע ב-2011 במתווה של תכנית הלימודים. עוד נטען בפן המנהלי, כי 7 מתוך 9 חברי ועדת המקצוע התנגדו למושגון החדש שהתפרסם במהלך השנה. המושגון תורגם לערבית רק בחודש פברואר, מה שלא משאיר זמן ראוי להתכוננות לבחינת הבגרות, מה שמבטא נוהל העומד בסתירה לערכים של אזרחות שוויונית.

מצב הוראת האזרחות הנוכחי הוא מצב שמעמיד את העתיד החינוכי והדמוקרטי בסיכון, הוא מצניח דור אנטי סובלני, מקבל ואוניברסאלי, וגורם לפוליטיקה הלא כשרה  להיכנס בין שורות ספרי הלימוד של ילדינו, דבר שמעלה הרבה סימני שאלה גם סביב המדיניות האנטי-סובלנית של האנשים שמייצגים אותנו.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>