הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

26 אפריל, 2016 פורסם ב יוצאים לשטח
אין תגובות

טיול שורשים: התיכוניסטים מכפר הנוער רמת הדסה יצאו לאתיופיה

בכפר מאמינים כי המסע היא בדרך לגיבוש הזהות העצמית כחלק מתכנית הלימודים. גם חניכים שאינם בני העדה הצטרפו למסע כצעד לצמצום הפערים התרבותיים

לפני קצת יותר משבוע חזרו 12 החניכים של כפר הנוער "רמת הדסה", בפיקוח המנהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך, ממסע ייחודי לאתיופיה. המסע המרגש, נערך במשך שבוע ימים במהלכו יצאו החניכים לטיול שורשים של ממש בעקבות סיפורי משפחותיהם. המשלחת כללה תלמידים בני העדה האתיופית וגם את חבריהם החניכים שאינם בני העדה. בין המקומות בהם ביקרו לליבלה, גונדר, אדיס אבבה.

המסע לאתיופיה הוא בין הראשונים שנערכו בארץ. חניכי הכפר, בני העדה האתיופית, זכו להזדמנות לבקר במקום הולדתם והולדת משפחתם ובכך עשו צעד נוסף בדרך לגיבוש זהותם. החניכים שאינם בני העדה שהצטרפו למסע, אלו זכו לראות נופים עוצרי נשימה, להיחשף למאכלים, מוסיקה, תרבות ומנהגים אחרים. חשוב מכך, זו הייתה הזדמנות עבורם להכיר מקרוב ולעומק את חבריהם לכיתה. בחיי היום יום, בבית הספר, החניכים לא מתעמקים בשוני התרבותי אלא מקבלים אותו או שלא מקבלים אותו וכעת בעקבות המסע הראיה השתנתה, יש סיפור מאחורי כל אחד – המסע שהוא עשה בכדי לעלות לארץ, המשפחה שהשאיר מאחור, המנהגים שהביא עימו ועוד פתאום לכל אלה יש משמעות אחרת.

רבים מהחניכים בני העדה האתיופית, חזרו לראשונה לאזור הולדתם למפגש מרגש עם זכרונות העבר ועם בני משפחתם שנשארו באתיופיה. אחד מרגעי השיא של המסע היה כאשר א', בן ה-18, חווה במהלך המסע רגע מרגש במיוחד. א', עלה ארצה עם אביו כשהיה בן שנה וחצי ובמהלך מסע השורשים פגש לראשונה בחייו את אמו ואחיו אשר נשארו באתיופיה. המפגש המרגש לא הותיר עין אחת יבשה.

תלמידה נוספת שזכתה להתאחד עם משפחתה היא ש', בת -17 שעלתה לארץ בגיל תשע ובמהלך המסע לאתיופיה זכתה לפגוש שוב את דודתה, שאף אירחה את כל חברי המשלחת כיד המלך.

אבל לא רק החניכים זכו לחזור אל עברם, גם המורה שמואל יוסף חזר לראשונה לאזור הולדתו למפגש עוצמתי עם בני משפחתו. שמואל, שעלה לארץ בגיל תשע, סיפר לתלמידי המשלחת על דרך הייסורים שעבר מסודן לאריתריאה ומשם לאילת.

במהלך המסע, ערכה המשלחת סיור בכפרים שונים כמווואלקה ואמבובר בהם נפגשו עם תלמידים משלושה בתי ספר שונים איתם זכו לשחק, לרקוד ולשיר ולגלות כי למעשה לכל התלמידים בעולם יש מכנה משותף רחב מאד.

מיכל שטרן, מנהלת כפר הנוער "רמת הדסה": "המסע אל השורשים של בני העדה האתיופית תרם להתרוממות הרוח של כלל באי הכפר, הצוות והחניכים ששמעו בצימאון את החוויות והסיפורים הרבים של חבריהם והותירו אותם בציפייה וכמיהה למשלחת הבאה".

ענת נחמיה לביא, מנכ"לית הפורום הציבורי- כפרי הנוער והפנימיות בישראל : "כפרי הנוער הם חוד החנית ליוזמה הייחודית והמבורכת של חיבור ילדי ישראל להיסטוריה ולתרבות של יהדות אתיופיה. הילדים חוזרים מהמסע עם הבנה והערכה אחרת למקורות התרבותיים מהם הגיעו".

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>