הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

20 מרץ, 2016 פורסם ב יוצאים לשטח
אין תגובות

מורה טוב: הפן הדרמטי

במהלך יום עיון שהתקיים לאחרונה באורנים, עמדה גם השאלה כיצד מורה אמור לעמוד מול כיתה והתברר כי כישורי דרמה בהחלט עוזרים

עיסא סוג'וד

"נוכחות המורה בכיתה היא משתנה קריטי להצלחה בהוראה".  כך נפתח יום העיון "סטודיו להוראה" על ידי ראש החוג לאזרחות במכללת אורנים, ד"ר עופר קצ'רגין , שהתקיים לאחרונה במטרה להכשיר מורים לבתי ספר על-יסודיים.

 יום העיון הורכב  מארבע סדנאות שבהן דנו בנושאים מתחומים שונים ומטרתן הייתה להכשיר את הסטודנטים להוראה ולהקנות להם את המיומנויות כדי להפוך למורים מוצלחים בעתיד. ביום הראשון התחלקו הסטודנטים לארבע קבוצות, כל קבוצה כללה 20 סטודנטים שאכפת להם להצליח בקריירה שלהם בעתיד.

הסדנאות דנו בנושאים שונים ומגוונים : הדסנה הראשונה הייתה תחת כותרת לתפוס את האוזן"  – המדריך להעברת מסרים יעילה, בהנחיית: ד"ר נועם פיינהולץ. בשל הקושי של המורה לתפוס את התלמיד במשך שיעור שלם שנמשך 45 דקות, סדנה זו באה ללמד את המורים לעתיד איך לתפוס את תלמידיהם דרך פתיחים וסיפורים מעניינים כך שיוכלו למשוך את תשומת ליבם ואת ריכוזם למשך השיעור כולו.

 ד"ר פיינהולץ, טען : "שימוש בכלים דיגיטליים יכול להיות כלי מרתק ללמידה דווקא לדור המסכים". הוא מאמין ששימוש בתכנים מתוקשבים ודיגיטליים, מהווה כלי חזק ללמידה ולהפנמת חומר, דווקא כשמדובר בגיל שהוא גדל בעולם הפייסבוק והסמארטפונים, לדוגמה: שימוש בסרטונים שממחישים סיפור היסטורי מסוים או משוואה מסוימת במתמטיקה וכו'. לכן הוא שואל למה לא להפוך את הכלים האלה לחלק מהלמידה שלנו?

הסדנה השנייה תחת כותרת "המורה כשחקן בכיתה" בהנחיית המורה והשחקן: רני אמיר .

רני הוא מורה לתיאטרון ומתוך ניסיונו הוא כבר מבין שהכיתה היא העצם במה ואנחנו אמורים לשחק בצורה הכי טובה שיש.

סדנת "המורה כשחקן בכיתה" הקנתה מיומנויות לשימוש נכון בשפת בגוף ככלי לביטוי, שימוש נכון בקול(טונציה ודיקציה) זאת אומרת שימוש בסרעפת ככוח מניע, מודעות לדיבור רהוט ופתוח, הכוונת הקול במרחב, אלתור במובן של התמודדות עם מצבים לא צפויים והכוח של הומור ככלי פורץ ופורח, ולבסוף שימוש בדימויים ככלי עוצמתי להעברת מסר ורעיון תוך יצירת מכנה משותף רחב וגורף. רני הביא דוגמה על אחד המורים שדימה את שדה החלקיקים(מושג מעולם הפיזיקה) לקהל שפורץ למגרש האצטדיון, הוא אומר ששימוש בדימויים מסוג זה היא דרך חזקה להפנמת החומר אצל התלמידים. הסדנה הזו נסגרה בתרגיל של דימויים על מושגים מתחום הלימודים של כל סטודנט וסטודנט.

הסדנה השלישית היא "השיעור כויכוח" – עקרונות הארגומנטציה, בהנחיית אלופת הארץ והעולם בדיבייט: סיון אביטן. סדנה זו מהווה את הבסיס של כל מורה ומורה מכיוון והיא דנה בנושא של כלי שכנוע ומשחקים רטוריים. בסדנה זו למדו הסטודנטים את הקשר בין בניית נאום משכנע לבין בניית מערך שיעור נכון ובריא, סיון ניסתה דרך הסדנה הזאת להעביר כלים בסיסיים שנוגעים לרושם הראשוני שהמורה משאיר דרך ההופעה שלו בכיתה, לאיך מעבירים חומר משכנע, איך זה משפיע על הפנמת התלמיד לחומר וכו'. הסטודנטים התנסו במשחק "הכנסת" שדרכו התבקשו להציע הצעת חוק משכנעת, ובכך הם הצליחו לגעת קצת בעולם של אומנות הרטוריקה והנאום.

 והסדנה האחרונה שבה נסגר היום השני והאחרון היא "שימוש יצירתי ואפקטיבי  בכלי רב העוצמה" – הדמיון המודרך, בהנחיית המורה והמאמנת האישית : דלית גרוס. לטענת סוהאד, סטודנטית לספרות עברית : "סדנת הדמיון המודרך הצליחה לסגור את היום בצורה מרתקת, ואנחנו זקוקים להרבה סדנאות כאלה, שנוגעים באני העצמי של כל אחד ואחד מאתנו". בסדנה זו יצא לסטודנטים להתנסות בהרבה מדיטציות, הרבה רגעם של רוגע ושלווה, דבר שמאוד שונה משלושת הסדנאות הקודמות שהועברו בצורה של הרצאות. הסטודנטים קיבלו טכניקות  מעשיות  לחיזוק משאבים פנימיים , לחיזוק הדימוי עצמי, ולהשגת מטרות  אישיות  הן של התלמיד והן של המורה, ולבסוף נסגרה הסדנה בחצי שעה של דמיון מודרך שהצליח להוריד את הלחצים של הלימודים.

הסדנאות הללו הן חלק אינטגראלי של אימוני ההוראה לסטודנטים שלומדים למסלול תואר ראשון ותעודת הוראה במכללת אורנים. ארבעת המנחים, הצוות הפקולטתי והסטודנטים שמחו לקחת חלק ביום עיון זה ולהפיק את המיטב למען הצלחה בהוראה.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>