הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

29 פברואר, 2016 פורסם ב מה בקמפוס
אין תגובות

כנס מִלָּה שֶלי: "אובדן הפשטות"

מרצה מאורנים הרצתה בנושא הפרסומת הישראלית. ד"ר זאבי: "ההרצאה, בוחנת  את רטוריקת הפרסומת המודפסת בשני העשורים הראשונים למדינה והחל משנות האלפיים, ומראה את השינוי מהותי שחל"

ד"ר עירית זאבי, ראש החוג ללשון במכללה האקדמית לחינוך אורנים, הרצתה השבוע  בנושא 'אבדן הפשטות': הפרסומת הישראלית בין ימי התום לימי שפע ומחאה', בכנס  'מילה שלי' שהתקיים בנתניה.

ההרצאה, מסבירה ד"ר זאבי, בוחנת  את רטוריקת הפרסומת המודפסת בשני העשורים הראשונים למדינה והחל משנות האלפיים, ומראה שבין שתי התקופות חל שינוי מהותי באסטרטגיית הפנִייה של הפרסומת.

לדברי ד"ר זאבי, בעבר תוכנה של הפרסומת היה מכוון אל השכל של הנמענים, ולכן היה ברור ותכליתי ופעמים רבות התמקד במוצר. לדבריה :"בימינו, הוא מכוון אל רגשות הקונה, ולפיכך נעדר קשר של ממש למוצר המפורסם. גם המבנה הוויזואלי של הפרסומת חדל מלהיות נוּסחתי ונעשה ייחודי ומתוחכם. הלשון התקנית והעל-תקנית בפרסומות בעשור הראשון מלמדת על כוונה ליצור ריחוק מהלקוח ועל מתן כבוד לעברית. בשונה מכך הלשון הלא-תקנית של ימינו מצביעה על רצונו של המפרסם להתקרב ללקוח ועל זלזול בשפה העברית. סיבת השינוי נעוצה ברקע הכלכלי-תרבותי. בחברה מלוכדת וענייה כישראל הצעירה, למוצר המוצע בפרסומת היה ערך ממשי עבור הקונים, והם נזקקו למידע עליו".

ד"ר זאבי הוסיפה כי "הפרסומאי ביקש אפוא ללמד את הלקוח על המוצר, עשה זאת באופן הבהיר ביותר, וקשר אותו עם הערכים המקובלים בחברה, כמו אהבת העם והמדינה תוך מתן כבוד לשפה העברית. בחברה אינדיבידואליסטית ועתירת מוצרים דומים כשלנו, הפרסומאי משתמש בהומור, בדו-משמעות ובסלנג ובפנייה אל הערכים האינדיבידואליסטים השולטים בחברה –  שינוי זמני וחלקי בגישה זו  עלה בתקופת המחאה החברתית וגם במלחמות".

הכנס התקיים בהיכל התרבות בשיתוף אגודת הסופרים העברים ומשתתפים בו המשוררת מיכל סנונית, הפרסומאי אורי לברון, מיכל דליות סופר נני, החוקר ד"ר רוביק רוזנטל והשחקן אסף אשתר.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>