הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

15 נובמבר, 2015 פורסם ב יוצאים לשטח
אין תגובות

תערוכת "תעודת עניות" בטבעון

התערוכה עוסקת בעיקר בפערים החברתיים והכלכליים ובאוכלוסייה הענייה הגדלה כמו גם במעמד הביניים "הנמוך", הבאים לידי ביטוי במיוחד בצילומים

התערוכה "תעודת עניות" שהוצגה לראשונה באוניברסיטת ת"א, הועברה לטבעון ותוצג החל משבוע שעבר  בגלריית קרית האומנים של מתנ"ס טבעון.

תעודת עניות, היינה תערוכה המהווה המשך או "בדיקת תוצאות" למחאה של קיץ 2011 תוך כדי הבעת ביקורת לצורת תפקוד הרשויות או למעשה לחוסר התפקוד שלהן. התערוכה עוסקת בעיקר בפערים החברתיים והכלכליים ובאוכלוסייה הענייה הגדלה כמו גם במעמד הביניים "הנמוך", הבאים לידי ביטוי במיוחד בצילומים. בחלק מהעבודות תעודת העניות מוענקת גם על המצב הביטחוני, האקולוגי ועל חוסר תקווה בארץ.

התערוכה הוצגה לראשונה כתערוכת צילומים בפברואר 2015 בספריה למדעי החברה והניהול ע"ש ברנרד מוס שבאוניברסיטת תל אביב, הועברה לגלרית קרית האמנים של רשת המתנ"סים קרית טבעון מבית החברה למתנ"סים, כתערוכת צילומים וקרמיקה.

הצילומים בתערוכה מתמקדים בחמש זירות שמתארות את התרחבות העוני בישראל של שנת 2015. החל ממאהל מחוסרי הדיור ברחוב ארלוזורוב בתל אביב בקיץ 2011  דרך צילומים שצילמו אורנה שלגי נאור, דניאלה קונטיני, סופי אבוחצירא. דרך צילומים בשוק הכרמל בתל אביב של ימי  שישי לפנות ערב, שעה שאוספת לתוכה את הרעבים המקווים למצוא את מזונם מתוך הפסולת של סוף היום. צילמו דניאלה קונטיני, סופי אבוחצירא ופנינה מטלון.

עוד בתערוכה צילומים של דניאלה קונטיני מבית התמחוי "שובע" בתל אביב, המוכר לדריי הרחוב המקומיים, צילומים של אורנה שלגי נאור שצילמה את דיירי הרחוב התל אביבי ישראלים ותושבים זמנים. תיעוד רגיש צלם הרחוב הירושלמי- עזרא לנדאו הציעד את מרכז העיר ירושלים, מקום שהעוני בו מספר על המתחים הלאומיים והעדתיים.

מארגני התערוכה מציינים כי חמשת הצלמים של "תעודת עניות" הצליחו לבטא פנים שונות של העוני בישראל. דלות גדולה ומקוממת של חברה שמנהיגיה נטשו אותה. יש מי שהתייאש ויש מי שרק מנסה לשרוד את היום.

הפרויקט הצילומי יצאה לדרך בנובמבר  2014. במשך כחודשיים וחצי של צילומים התגלתה לצלמים שהמציאות שנוצרה לאחר המחאה החברתית לא רק שלא השתפרה, אלא הוחמרה. בצורות שונות מתווספים כל יום עוד ועוד אנשים למעגל זה.

בעבודות הקרמיקה המוצגות בתערוכה יש  התייחסותו של ד"ר בוריס מורוז הנותן ביטוי גרפי ביקורתי לתעשיית דו"חות העוני המופקים כול שנה בקפידה ואסטטיקה רבה כשבסופו של יום מצב בעוני בארץ לא מצטמצם אלא הולך וגדל. הקרמיקאית דורי זנגר מחלקת תעודת עניות לממסד, האחראי על תחושת חוסר הביטחון, המצב האקולוגי הירוד ועל היעדר התקווה שאנו וילדנו גדלים בתוכו.

אוצרות התערוכה נעשתה ע"י ציפי מנשה ואילן בק.

בצילום: עבודות קרמיקה של דורי זנגר

וצילומים מתוך התערוכה של הצלם עזרא לנדאו 

_MG_1199 _MG_4575 ia IMG_3214 IMG_3262

 

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>