הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

17 ספטמבר, 2015 פורסם ב תקשורת
אין תגובות

ייצוג נשים בתכניות ריאליטי

נשים בתכניות ריאליטי, מוצגות על מסך הטלוויזיה כאובייקט מיני, כחפץ בעיני הגברים. תכניות הריאליטי מציגות את המציאות המתנהלת בחיי היום יום ואף משמרות אותה, כאשר האישה נתפסת כייצור פתייני, חלש ונועד לספק את הצרכים של הגבר. בצפייה בתכניות אפשר לראות את הסטריאוטיפים המגדריים והתפקידים המצופים מכל מין

ספיר קרןזזז

נשים בעולם המודרני, חופשיות יותר מהעבר, אך הן עדיין כלואות לתכתיבים של יופי שגורמים להן לרדוף אחר ה'יופי' האידיאלי. הנשים צריכות לרצות לגלם את תכונות היופי, וגברים צריכים להשיג אישה כזאת לציידם. החברה הפטריארכלית משרישה לתודעת האנשים כיצד היא מצפה שנשים יראו. בחלק זה התקשורת מהווה תפקיד מרכזי, כאשר היא מציגה את הנשים כאובייקט, אובייקט מיני, ללא עומק. תכניות הריאליטי כחלק מכלי התקשורת, משקפות את התפיסות, העמדות והסטריאוטיפים שרווחים בחברה.

לתכניות הריאליטי יש השפעה על תודעת הצופה, הן גורמות לו תחושת הזדהות, העצמת העצמי כלפי דמות שהוא מרגיש שהוא יותר טוב ממנה ותחושת 'אין' כשהוא שותף למתרחש ולשיח הציבורי.

זז

בניתוח שערכתי על תכנית הריאליטי 'האח הגדול 2 VIP', גיליתי כי ישנה התקדמות בהצגת המינים על המרקע, למשל מראים גברים שמבשלים ומנקים. אך התקדמות זו אינה גדולה, מכיוון ששאר התכנים שמשודרים בתכנית מראים איך כן הסטריאוטיפים מתחזקים. זאת על ידי בחירת ההפקה, אילו סיטואציות לשדר ולהבליט ואילו לא. ההפקה רצתה להדגיש את מראה האישה, את גופה העוטה 'בקיני' בבריכה, את הספורט שהיא מבצעת כדי לשמור על מראה טוב. ההפקה בחרה להציג מתמודדים על פי המודל והסטריאוטיפ שמתאים להם, לדוגמה הדוגמנית שיר אלמליח, רוב התכנים ששודרו בכיכובה עסקו באיפור, קופסת האיפור והספורט. האמירות שנאמרות כלפי האישה, מחזקות את התפיסה שאישה היא חפץ, ואפשר לדבר על גופה בלי להתבייש "הייתי מצייר את שתיכן", "בחורה סקסית", "יש לך תחת מאוד יפה" )דבריו של נירו(, אמירות אלה מדגישות את ההחפצה של האישה, כאובייקט מיני נטול רגשות ואופי. על פניו נראה כי הבנות קיבלו זמן מסך יותר מהבנים, אך זמן זה לא נוצל כדי להראות את העומק של האישה, אלא את גופה.

מעמד הגבר בתכנית, מראה כי הגברים הם הצד השולט החזק, הם כוחניים ורוצים להגיד את המילה האחרונה בבית. תיאורו של איציק כ'מאצ'ו', שזוגתו בתכנית מקנה ומסדרת אחריו, מציגה את החברה הפטריארכלית, שבה הגבר הוא החזק והאישה צריכה לרצות אותו. האישה היא צייתנית, דואגת ומטפלת בצורכי הבית. עם זאת, ניתן לראות איך מודל היופי הנשי חלחל גם אל הצד הגברי, כאשר מראים את מושיקו מורח קרם פנים. מה שבעבר היה נחלת האישה, חודר אל המין הגברי. אני חושבת שלתכניות הריאליטי יש הזדמנות לשנות את המצב הקיים, הן יכולות לעודד ולרומם את הנשים גם בתחומי עניין נוספים. כך אולי נצליח לשנות את התפיסות כלפי נשים. "היא בדיוק הסטריאוטיפ של דוגמנית שאין להן שכל.

ז

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>