הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

17 ספטמבר, 2015 פורסם ב תקשורת
אין תגובות

אישה למופת?!

למרות השינויים הרבים במאה הזו, נדמה כי הייצוג של הנשים באמצעים התקשורת עדיין לא השתנה מהותית והדמות של האישה התלותית, אפילו לא נעלמת מתוכניות הילדים. למה זה קורה ואיך משנים את המצב?

רעות ברבירו ושני ששון

"קח אותי הלילה

נשק אותי חבר

שמור לי את הבוקר

תן לי כוח

למד אותי חבר

אהוב אותי הלילה לפני שיגמר…"

(פנינה רוזנבלום "תמיד אישה")

בשיר של פנינה רוזנבלום נראה כי היא מבקשת מהגבר מספר דברים ומוצגת כאישה התלויה בו..

האמנם?! בעידן הנוכחי הטלוויזיה היא חלק בלתי נפרד מחיינו. האם אי פעם עצרנו ותהינו לעצמנו באילו תכנים מזינים אותנו? השיר של רוזנבלום הוא טיפה בים מבין אלפי ייצוגי נשים בתקשורת.

הגענו למאה ה21 ונראה כי ייצוג הנשים בתקשורת כמעט ולא השתנה. לאורך כל ההיסטוריה מעמד הנשים בחברות שונות לעולם לא היה שווה לזה של הגבר. תפקיד האישה היה להיות אשת בית, תלויה בגבר, חלשה ושברירית, כנועה והכי חשוב יפה וגם אופה.

האם ייצוג זה משקף את מציאות חיינו?

האם את או אתה שקוראים את הכתבה חושבים כי ייצוג זה משקף את המציאות של שנת 2015?

תנו לנו להסב את תשומת לבכם לתופעה שחוזרת על עצמה במספר ורסיות…

אא

בפרסומות רבות שמשודרות בימים אלו ניתן לראות כי הנשים המפרסמות מוצגות כפתייניות, זולות, יפות, משדרות סקס אפיל כדי למכור (כמובן שלא מוצרים יקרים) לעומת הגברים אשר מוצגים כאנשי מקצוע רציניים, חכמים, שקולים ואנשי מכירות מן השורה הראשונה (כמובן שהם המפרסמים של המוצרים היוקרתיים).


א

את התופעה הבזויה הזו אנו נאלצים לפגוש גם בתכניות טלוויזיה לילדים. אנו לא צריכות יותר מיד אחת כדי לספור את תכניות הילדים בהן  מוצגת האישה כגיבורת הסדרה שמצילה את העולם.

אאאאא

אאאא

בסדרות רבות טבועה ההשקפה המציירת כי לדמויות הגבריות אין בעיה להתגבר על בעיות כמו הצלת העולם ואילו הדמויות הנשיות זקוקות להגנה ולעזרה מצד

ולגולת הכותרת -  גם סדרות הטלוויזיה המנעימות את זמננו ערב ערב  מציגות את אותה האישה היפה, החלשה הנכנעת לתכתיבי הגבר, ואנו תוהות עד מתי?אחת הסדרות האהובות והמצליחות שליוותה אותנו מספר שנים היא סדרת המתח "הבורר". אחוזי הרייטינג שלה שברו שיאים רבים וגרמו לנו לצופים להמתין מדי שבוע לפרק המיוחל, אך האם עצרנו לרגע והבחנו בהבדלים בין ייצוג הגברים לעומת הנשים? הדמויות הגבריות אם נחשוב על זה  לעומק בסדרות אלו מעמד האישה תלוי בחשיבותה בעיני הגבר.

אבי הטחול – הגבר החזק, הקשוח, בעל המילה לעומת קוקי הכנועה, החלשה וכמובן היפה שרק מחכה שיתפנה אליה.

נדב פלדמן הבן של הבורר – החכם, המתון וזה שלא מהסס להשתמש בשכל כדי לפתור בעיות לעומת אירנה הפרנואידית, הפזיזה, והחסרת עמוד שידרה למולו.

אאא

 מה זה אומר עלינו כחברה?

מה זה אומר על השוויון המגדרי או בעצם חוסר השוויון המגדרי?

אנו כנשים חזקות ומלומדות לא חושבות שייצוגים אלו מייצגים את המציאות שאנו חיות בה. במציאות שלנו הנשים הן קרייריסטיות, משכילות, לוחמות בצבא ההגנה לישראל וכמובן – לא כולן דוגמניות.

הטלוויזיה היא צינור התקשורת הרחב ביותר והזמין לכל בית בישראל. על כן, עלינו לבחון בקפדנות את התכנים המשודרים בטלוויזיה ולא לצפות ששינוי יתחולל אם אנו הצופים לא נעשה דבר בנדון.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>