הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

16 אוגוסט, 2015 פורסם ב חינוך אחר
אין תגובות

מהפך: יקנעם עברה את קרית טבעון

משרד החינוך פרסם בסוף שבוע שעבר את נתוני הבגרות של הרשויות המקומיות ברחבי הארץ ואלה מצביעים על מהפך בטבלה ההשגים: המועצות האזוריות עדיין מובילות אבל לראשונה תוצאות הבגרות של תלמידי תושבי יקנעם טובות מאלה של קרית טבעון. אדי גל עם סקירה מקיפה על הנתונים שפורסמו ומשמעותן

אדי גל

כמו בכל סטטסיטיקה, נתוני הבגרות שפרסם בשבוע שעבר משרד החינוך, הם עניין של השקפה ופרשנות. הנתונים אינם מתייחסים לתוצאות הבגרות של תלמידי בתי הספר התיכוניים ביישובים השונים אלא לתוצאות תלמידי י"ב המתגוררים ברשות מסויימת ולא משנה היכן לומדים. הרשיות שהתוצאות היישוביות טובות יגידו- הנה איזה נוער נפלא יש לנו, הכל בזכותנו. והרשויות שהתוצאות שלהן לא מי יודע כמה יגידו- מה זו אשמתי? אלה שנשארו ללמוד ביישוב כן זכו לתוצאות טובות. כיוון שההישגים המדויקים של בתי הספר טרם פורסמו, יכולה כל רשות לטעון כרצונה ולהתפאר בהישגים כאלה ואחרים. ורובן אגב מתפארות בהישגי התיכון שבתחומן ומתעלמות ממה שהשיגו אלה שלמדו מחוץ ליישוב. לשאלה מדוע חלק מהתלמידים מעדיפים ללמוד מחוץ ליישוב או אפילו נאלצים ללמוד מחוץ לייישוב, אין מענה וגם לא יהיה. ככה זה.

אז מה מלמדת אותנו טבלת ההשיגים של תלמידי העמק? שהחינוך במועצות האזוריות ממשיך להוביל. המסגרות הומוגניות יותר, התקציבים בשפע, ההשקעה גדולה, האקלים החינוכי משופר אז גם תוצאות הבגרות טובות.

מי שנטלה את ההובלה השנה הייתה המועצה האזורית מגידו שהגיע למקום ה-23 הארצי מבחינת הישגי תלמידיה. 81.97% מהתלמידי שכבת י"ב המתגוררים ביישובי המועצה היו זכאים לבגרות, עלייה חדה של 11.48% לעומת השנה שעברה. יישובים בודדים בלבד, מתוך 150 הרשויות שתוצאות הבגרות שלהם פורסמו, רשמו עלייה כה חדה בתוצאות.

המועצה האזורית עמק יזרעאל, שמשך שנים הובילה את הטבלה, נמצאת הפעם במקום ה-34 בטבלה הארצית והמקום השני בעמק. 78.23% מבני שכבת י"ב ביישובי המועצה האזורית זכו לתעודות בגרות, עלייה מתונה של 0.86%.

גם המועצה האזורית זבולון זכתה להישג נכבד, עם עלייה של 8.21% בתוצאות הבגרות, שיפור משמעותי לכל הדעות. נתוני משרד החינוך עולה כי 74.3 מתלמידי י"ב המתגוררים בתמומי מועצת זבולון זכאים לבגרות.

לאחר שלושת המועצות האזוריות, מגיעות שתי הרשויות באזור: קרית טבעון ויקנעם. משך שנים תלמידי י"ב מקרית טבעון היו ראשונים אבל השנה יש מהפך: יקנעם מקום 69 ברשימה הארצית וטבעון במקוםה-73.

מנתוני משרד החינוך עולה כי בעוד יקנעם רשמו התלמידים קפיצה של 4.98% באחוז הזכאים לבגרות, הרי בקרית טבעון התופעה הייתה הפוכה ונרשמה ירידה של 3.44%. ושוב יצוין כי לא מדובר בהישגי תלמידי בתי הספר התיכוניים בשני היישובים, אורט אלון ביקנעם ואורט גרינברג בקרית טבעון אלא בתוצאות תלמידי היישוב, שחלקם לומדים מחוץ למוסדות החינוך העירוניים.

בשנת 2013 היו 76% מתלמידי קרית טבעון זכאים לבגרות לעומת 67% בלבד מכלל תלמידי יקנעם.

What's he Reading

בשנת 2014 היו 71.56% מתלמידי קרית טבעון זכאים לתעודת בגרות לעומת 72.1% מתלמידי יקנעם. מהפך הושלם בתוך שנה , בעיקר בזכות עלייה נאה של תלמידי יקנעם אבל גם בזכות ירידה לא קטנה של תלמידי טבעון.

רמת ישי אינה מופיעה בסטטיסטיקה השוטפת של משרד החינוך ולא דורגה יחד עם יתר הרשויות בשל העובדה שביישוב יש פחות מעשרת אלפים תושבים. עם זאת, נתוני הבגרות של תלמידי היישוב, שלומדים בבתי ספר תיכוניים ברשויות שכנות, טובים מאוד. על פי נתונים שהעביר משרד החינוך למועצה, עולה כי למעלה מ-80 אחוז מתלמידי י"ב תושבי רמת ישי זכאים לתעודת בגרות, כאשר  97 תלמידים מתוך 121 התלמידים זכאים לתעודה. גם נתון הניגשים לבגרות גבוה ביותר והוא עומד 95.04 אחוז בשנת הלימודים תשע"ד-115 מתוך 121 התלמידים הגרים ברשות ניגשו לבגרות. בשל מיועט התושבים, רמת ישי לא דורגה ברשימת 150 הרשויות ברחבי הארץ מבחינת הישגים.

עד כמה משמעותיים התוצאות האלה? בשנים האחרונות הפכו ראשי הרשויות את נתוני הבגרות לאחד הנושאים הכי משמעותיים בסדר העדיפויות שלהם. עצם הפרסום ועצם ההשוואה יצרה תחרות וכל ראש רשות רוצה לפרסם שתלמידיו הם הם במקום הראשון. ועבור מטרה זו מושקעים תקציבים לא קטנים אבל גם נעשות מניפולציות לא קטנת: תלמידים שאין סיכוי שיגיעו לבגרות מוזמנים לחפש לעצמם בית חדש, עם במישרין ועם בעקיפין. כדי שהרשות תהיה בראש הטבלה, לא נורא שכמה עשרות, שעלולים להוריד את הממוצע, ילמדו במקום אחר. והתופעה הזו רחבה למרות שהרשויות ובתי הספר עצמן לא יודו בכך בפה מלא.

באקדמיה כבר הבחינו מזמן בתופעה ומתריעים על הפיכת תוצאות הבגרות לחזות הכל. ד"ר ניבי גל-אריאלי, מנהלת מרכז שוו"ה (שוויוון והכלה) במכללה האקדמית לחינוך אורנים:  "ה"הישג" כפי שפורסם בשבוע שעבר על-ידי משרד החינוך לא מרשים בכלל. פורסמו הנתונים על רשויות מקומיות שבהן אחוז גבוה של זכאים לבגרות, מתוך התלמידים שניגשו לבחינות. הישג אמיתי הוא ההישג של רשויות מקומיות שבהן אחוז גבוה של זכאים מקרב קבוצת כלל בני ה-18.

ה"הישג" שהוצג עלול להיות מה שהתקבל כתוצאה מהנשרת הנכשלים-בפוטנציה, סילוק שלהם מבתי הספר רגע לפני ש"יקלקלו "לרשות המקומית את הממוצע".

לדברי ד"ר כל אריאלי "מכללת אורנים מסייעת לרשויות מקומיות ולבתי ספר לקדם את ההישג האמיתי – לפתח שיטות וגישות שמקדמות חינוך מכליל, כל נער ונערה בישראל זכאים להתקדם לעבר תעודת הבגרות, התעודה היחידה המבטיחה את המוביליות האמיתית בחברה הישראלית. גם יצירת אוירה שבה בני נוער נושרים מרצונם, כי בית הספר לא נתפס אצלם כמסגרת מאפשרת, היא פגומה, לדעתנו. מרכז שוו"ה באורנים מקיים השתלמויות מורים ומכשיר צוותים לעבודה מכלילה, בדגש על בניית הקשר המשמעותי בין מורים לבין תלמידים".

 

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>