הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

13 מאי, 2015 פורסם ב מקרא
אין תגובות

סיפורו של חלום

סדנת כתיבה על חלומות- טיפים לשיעור חווייתי

מור גל

כחלק מיום העיון של החוג למקרא, הועברו מספר סדנאות וביניהן "כתיבה על חלומות" עם המרצה סמדר פייל. בהרצאה קיבלנו כלים נהדרים לשימוש עם התלמידים, במיוחד כשמשלבים אותם עם סיפור מקראי העוסק בחלום, כמו סולם יעקב. להלן טיפים לשיעור מגוון ומעשיר בנושא חלומות:

unnamed

את השיעור ניתן לפתוח בשאלה הבאה- מה בין חלום הלילה לחלומות שאנו רוצים להגשים? הרי חלום הלילה מכיל בתוכו את התת-מודע ואילו חלום להגשמה הוא פנטזיה. יש למושגים אלו אותה המילה, האם זה במקרה?

לאחר הדיון, ניתן ללמד את הסיפור המקראי ובסופו לתת לתלמידים מספר תרגילים המפתחים את נושא החלום ופותחים צוהר לעולמם:

1.      כובע קסמים- על התלמיד להשלים את המשפט: "לו היה לי כובע קסמים, הייתי מבקש…". ניתן לקשור את התרגיל לשיר "כובע קסמים".

2.      מה אומרים מלאכי יעקב- תוך הצגת תמונה המתאימה לסיפור, על התלמידים לשער מה אומרים המלאכים אחד לשני.

3.      טקסט חלומי- הראו לתלמידים טקסטים שונים על חלומות ובקשו מהם לכתוב טקסט משלהם שמכיל בתוכו משפטים שאהבו. הטקסטים יכולים להיות מהמקרא או שירים כמו: אט אט גווע\ פבלו נרודה, עד שאין יותר לאן\ עידן רייכל ועוד.

4.      השלמת משפט- כתבו את המשפט הבא על הלוח ובקשו מהתלמידים להשלימו: "בוקר אחד הקיץ\ה _____ מתוך חלומות טרופים וראתה את עצמה והנה: _______, _______". על התלמידים להגיד את המשפט שיצרו בסבב ללא הפסקה.

את תוצאות התרגילים כדאי לספר בסבב בכיתה. כך האווירה הופכת לנעימה יותר, פתוחה ומכילה.

בהצלחה !

ועצה לסיום: ואל תהססו לשלב תרגילי כתיבה- אין דבר שהתלמידים אוהבים יותר מלספר על עצמם.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>