הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

27 מאי, 2015 פורסם ב מה בקמפוס, מקרא
אין תגובות

ללמד תנ"ך עכשיו

החוג למקרא קיים לאחרונה יום עיון שעסק בנושא "תנ"ך עכשיו" ובמסגרתו נערכה סדנה של ד"ר יואל דומן שעסקה בהוראה דרך אומנות

זהר פטקובסקי

במהלך יום העיון נערכו סדנאות מגוונות הקשורות בדרך כזו או אחרת ללימוד מקרא. הסדנה של ד"ר יואל דומן עסקה בהוראה דרך אמנות. הדגש העיקרי הושם על שילוב טכנולוגיה, אמנות ולימוד תנ"ך. דומן ציין שאמנות היא בעצם כלי פרשני, פרשנות של אנשים שונים בצורות שונות ובתרבויות שונות. כמו כן, משום שהתנ"ך דל בתיאורים פיזיים והמחשות, הצייר מתחייב בציורו למראה, פרשנות אותם יצר.

באמנות כחלק ממערך שיעור של לימוד טקסט מקראי או עיוני אפשר להמשיכו באמצעות עיסוק בציור או בתמונה. השימוש באמנות מאפשר הקבלה והשוואה, לראות מה חסר בטקסט, איזה פער נוצר בעקבות חוסר מידע וכיצד אלה מתמלאים באמצעות הציור. בסדנה זו עסקנו בסיפור "חלום יעקב" המופיע בספר בראשית, פרק כ"ח פסוק 10 והשתקפותו באמנות.

במהלך הסדנה דומן עבד עם אתר מיוחד מאוד שהוא גם רכז הפרויקטים בו. אתר זה אוסף בתוכו מדרשי אמנות ונקרא "אסופת מדרש אמנות" - http://www.tali-virtualmidrash.org.il

האתר מציג מגוון נושאים מן הטקסטים המקראיים. לכל נושא מדרשי אמנות של ציירים שונים ובהכרח פרשנות שונה לטקסט המקראי. לפי הכתוב באתר "האתר מכיל כיום יותר מ-900 תמונות הקשורות בשלושים נושאים מכל חטיבות התנ"ך: תורה, נביאים וכתובים ובין היתר: אברהם ויעקב אבינו, משה רבנו, דוד המלך, נשות ספר שופטים ומגילת רות ואסתר. התמונות כוללות חפצים מן המזרח הקדום, ציורי הקיר של בית הכנסת של דורא אירופוס; כתבי יד מאוירים מימי הביניים; ציורים, פסלים, הדפסים וכמאה טכניקות אמנותיות נוספות של למעלה משלוש מאות אמנים כמו מיכלאנג'לו, רמברנדט ושאגאל ".

המעניין בסיפור חלום יעקב הוא לראות כיצד ציירים שונים מעניקים למושג "סולם" משמעות שונה "וַיַּחֲלֹם, וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה, וְרֹאשׁוֹ, מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה; וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים, עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ וְהִנֵּה יְהוָה נִצָּב עָלָיו…" (פרק כ"ח פסוק 13-12).

מצד אחד, חלק מהציירים ראו את הסולם כמו בימינו –

''

הגדת הזהב : חלום יעקב

אמן, לא ידוע 1320 בקירוב

 ומצד שני, חלק מהציירים ראו בו גרם מדרגות  ששימש במקדשים -

22

חלום יעקב

בלייק, ווילאם 1805 בקירוב

בסוף הסדנה דומן נתן לנו לבצע משימה המתבססת על שיטתה של ג'ו מילגרום "מדרש במו ידיך". ניתנו לנו דפי A4 בארבעה צבעים שונים כשהמטרה הייתה לעצב את חלום יעקב המקראי. היינו צריכים לבחור צבע אחד לסולם, צבע נוסף ליעקב ושני צבעים שנשארו לבחירתנו האישית. כמו כן, הכלי היחיד שבו יכולנו להשתמש היה הידיים שלנו – לקרוע את הנייר, בלא גזירה כלל. בכל אופן, נהניתי מאוד וזאת היא היצירה האישית שלי -

 דדד

לסיכום, האמנות ומדרש תמונה הוא כלי עזר שימושי ואף מועיל בלימוד טקסטים מקראיים. ממליצה בחום על האתר "אסופת מדרש תמונה", גם אם רק לרכוש ידע עולם או העשרה אישית. הפרשנויות השונות לטקסטים מקראיים מומלצות בחום ללימוד בבית ספר תיכון, ו"מדרש במו ידיך" – ממליצה לשלבו בשיעור של כל מורה הרוצה ללמד תנ"ך בצורה קצת שונה בכל גיל.

ותזכרו תמיד – "יצירה אמנותית צומחת מנבכים המצויים בעולם שאי-אפשר להאירו לחלוטין"

- ויקטור פרנקל-

התמונות נלקחו מהאתר עליו הומלץ בכתבה -"אסופת מדרש אמנות"

http://www.tali-virtualmidrash.org.il

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>