הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

8 ינואר, 2015 פורסם ב אקטיביזם
אין תגובות

צומת טבעון – כרוניקה של אסון ידוע מראש

רוב הסטודנטים ב"מכללת אורנים" עוברים באופן קבוע בצומת טבעון, שמוביל ל"אלרואי" ולמכללה. צומת בעייתי שאיש לא חושב לתקן אותו.

אנה הס, אביב אורנר, ניסים אלחרר, ליאת לוי, דר כפיר ותום מועלם

לקראת השנה האזרחית החדשה, כמדי שנה, יפרסמו משרד התחבורה ועמותת "אור ירוק" דוחות בדבר הכבישים האדומים בישראל, וימנו את מספר ההרוגים בהם. מדי שנה עולה מניין ההרוגים בכבישי הארץ. בשנה הקודמת המספר עמד על 276 הרוגים, והשנה נכון לתאריך 23 בנובמבר 2014, המספר עומד על 279 הרוגים. נתונים אלו יגררו, קרוב לוודאי, צקצוקי לשון רבים. משום מה, שנה אחר שנה, דוחות אלו מתעסקים בעיקר בכבישים המסוכנים בישראל ומצביעים על אוזלת ידם של הנוגעים בדבר אשר אינם עושים מאומה לתיקון מציאות קשה זו. עם זאת, יש לשים את הדעת לשטח האפור של דוחות אלו, אותו שטח שבו כמעט שום גורם לא מתעסק בו: מצבם הפיזי של הצמתים בארץ בכלל ובצפון בפרט.

מבין הצמתים הבעייתיים המצויים בפריפריה בכלל ובצפון בפרט, אתמקד בצומת אחד שהוא דוגמה לאוזלת היד של הגורמים המוסמכים והרשמיים. צומת אלרואי, הקרוי בפי תושבי האזור "צומת טבעון", נפגש עם כביש 75 וכביש 7213 והוא מוביל לישוב אלרואי וקריית טבעון. הצומת מחבר בין הכביש הראשי 75 אשר התנועה בו מגיעה מצומת העמקים לכיוון שער העמקים ומכביש 75 לצומת יגור. כביש 723 הוא הכביש המאונך לכביש 75, ומוביל לאלרואי ובהמשך ל"מכללת אורנים". סקר בטיחות של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מצא כי בישראל 174 צמתים מסוכנים, ומתוכם שבעה צמתים על כביש 75 שאורכו בסך-הכול 41 קילומטר. בצומת זה עוברים מדי יום סטודנטים הלומדים ב"מכללת אורנים", וכן תושבי אלרואי וקריית טבעון. הצומת מסוכן לנסיעה הן מבחינת התשתית והן מבחינת הנדסת תנועה לקויה. צומת זה אינו מופיע בדוחות עמותת "אור ירוק" ובמשטרת ישראל למרות היותו צומת מסוכן שבאמתחתו תאונות רבות.

נוסף לסכנות בתאונות הדרכים הקטלניות, הפוטנציאליות והקיימות בצומת אלרואי, ישנם ליקויים בגישות היציאה ממנו. מאחר שהצומת אינו מרומזר או לא מצוי בו מעגל תנועה כמתבקש, הן תושבי טבעון והן הסטודנטים הלומדים ב"מכללת אורנים" מוצאים עצמם מחכים זמן רב כדי לצאת או להיכנס מצומת זה. בשעות הבוקר נוצר פקק תנועה של תושבי טבעון ואלרואי המבקשים לצאת אל הכביש הראשי ולנסוע למקום עבודתם. אחר הצהריים, בסיום יום הלימודים במכללה, קיים פקק תנועה נוסף של הסטודנטים מ"מכללת אורנים" המבקשים לנסוע אל בתיהם. כתוצאה מכך, תושבי הסביבה מתעכבים רבות בכביש זה להגיע לבתיהם ממקום עבודתם, והסטודנטים מצדם מתעכבים בהגעה לביתם לאחר יום הלימודים.

ראוי להסיט את אור הזרקור אל התגובות הנפשיות הטבעיות של ההמתנה הארוכה בצומת. ההשלכות הנפשיות על אותו נהג אשר באופן טבעי מאבד את סבלנותו ומנסה "לגנוב" את הצומת בעוד הרכבים בנתיבים מימין ומשמאל דוהרים. סטטיסטית, זו רק שאלה של זמן עד אשר נהג חסר ניסיון או סבלנות או שניהם יאמוד לא נכון את מרחקי הרכבים מהצומת, ויתנגש בעוצמה ברכבים הנמצאים בצומת. התוצאה תהיה לבטח קטלנית, ותכנס אחר כבוד לנתוני עמותת "אור ירוק". ראוי לציין כי בשנים האחרונות נעשו ניסיונות לתכנן תכניות לשיפור הצומת, אך ניסיונות אלו נגנזו לטובת "פילים לבנים" כאלה ואחרים. מתבקש שהגופים האמונים על תשתיות כבישי ישראל והסדרתם (נתיבי ישראל ומשרד התחבורה) ישימו ליבם לטיפול מיידי בצומת זה, ויקדימו את התרופה למכה.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>