הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

2 אוגוסט, 2014 פורסם ב תחקיר עיתונאי, תקשורת
אין תגובות

בדיקות הריון – טוב? רע? לא נורא?

מאת: זהר צמח |

זהר צמח ניצלה את תקופת ההיריון שלה על מנת לבדוק לעומק נושא המטריד לא מעט נשים בהיריון – הבדיקות במהלך אותה תקופה מיוחדת בחיי כל אישה. מה נחוץ ומה לא ובמיוחד כמה זה עולה לנו

בהיותי בחודש השלישי להריון הראשון בחיי, התבקשתי לבצע בדיקות דם על מנת לדעת אם העובר עלול להיות בעל מום כלשהו חלילה. לאחר ביצוע הבדיקה נאמר לי כי אם הכל תקין אקבל תשובות תוך שישה שבועות, אך אם חלילה משהו לא בסדר אקבל תשובה דחופה יותר. לאחר ימים ספורים אני מגיעה לכניסת ביתי ואבי אומר לי "קיבלת מעטפה מהמעבדה". לרגע חשכו עייני, הרגשתי לא טוב ומספר דקות לא הצלחתי לנשום, הייתי בטוחה שמשהו לא בסדר כי עברו רק מספר ימים. את המעטפה פתחתי בפחד גדול אבל אז גיליתי שהתוצאות רק הקדימו את זמנן והכל בסדר.

את רגעי הפחד איני יכולה לשכוח, הם אומנם היו סתמיים וחסרי כל הצדקה, אך הם הפכו אותי לחוששת הרבה יותר. כאשר זוג מחליט להיכנס להריון הוא חושב על הרבה גורמים סביבו. האם זה מתאים בחייהם של השניים? האם כלכלית הם יכולים להוסיף נפש למשפחה? האם יש להם מקום ותנאים להעניק לאדם החדש? האם הם מוכנים נפשית? פיזית? אך הם לא שואלים את עצמם האם הם מוכנים לסדרת הבדיקות ולתקופת היקשרות הדוקה עם קופות חולים לתשעה חודשים הקרובים?

אף אחד לא מספר לנו על רצף הבדיקות שלא נגמר, מי שנכנס לזה לראשונה בחייו אינו מודע כי המציאות שונה מפעם ולא רק בגלל עולם התקשורת, הטכנולוגיה והצריכה שאליו הוא הולך להביא את ילדיו. גם המדע התפתח ואיתו הצורך לדעת או יותר נכון הצורך של הרופאים ליידע…

ברגע הראשון עם כניסתך להריון, עלייך לפנות לקופת החולים ולבחור רופא אשר עתיד ללוות אותך במהלך כל ההיריון. עם הרופא הזה תיפגשי אחת למספר שבועות – תלוי ברופא. כל פגישה כזו היא בתשלום כמובן, אם את בוחרת רופא מתוך מאגר הרופאים של הקופה אליה את שייכת, התשלום יהיה עבור רבעון ולא עבור מפגש. במפגש הראשון עם האחות תקבלי לוח המציג בפנייך את שלל הבדיקות: דם ושתן אחת לחודש; שקיפות – מגלה את האחוזים אם עוברך לוקה במום כלשהו חלילה; סקירה ראשונה – בדיקה כי ישנם כל האיברים וגודל העובר; סקירה שנייה – בדיקה כי ההתפתחות תקינה והעובר מתפקד בהתאם לגילו; סקירה שלישית – בדיקה של התפתחות העובר והתזוזות שלו; העמסת סוכר – בדיקת האחוזים שלך לחלות בסוכרת היריון ועוד כאלה ואחרות.

כל אחת מהבדיקות הללו נועדו כדי לתת לך ולבן זוגך שקט נפשי, האומנם?

נועה (26) ילדה לפני כחודש את בנה הראשון והיא מטבעה אוהבת להיות בשליטה מלאה ובידיעה מוחלטת, לכן בחרה לעשות כל אחת ואחת מהבדיקות בקפדנות רבה! היא מעידה כי בילתה אצל הרופא כמעט באופן שבועי, אך לשאלתי האם קיבלה את הנחת שייחלה לה? 'לא' הייתה תשובה ברורה. נועה "כל פעם שקיבלתי תוצאות, אני חושבת שאיבדתי שנה מהחיים… זה מפחיד פתאום לגלות שאולי משהו לא בסדר, אבל מצד שני עדיף לדעת מאשר לקבל הפתעות לא נעימות. עשיתי בדיקות דם בלי סוף, הייתי נכנסת לאתר של הקופה כל שבוע לבדוק, אין דבר שקיים ולא קראתי, אפשר לומר שהייתי בסוג של חרדה תמידית… אבל כל פעם שאמרו לי שהכול בסדר זה כן הרגיע אותי…"

נכון, חשוב לדעת וידע הוא כוח, עם הידע ניתן למנוע מקרים לא נעימים הרבה יותר. אבל אני טוענת שהסיבה שלשמה נועדו כל הבדיקות הללו אינה נכונה ואף שקרית! הריי נחת לא יוצא מזה אלא רק דאגה נוספת. יחד עם כל אלו, כל בדיקה כזו היא הוצאה כספית, ישנן בדיקות שהן חלק מהסל וישנן כאלו שלא. אך אם תפנו לייעוץ תגלו שבאופן מפתיע רוב הרופאים ממליצים בחום לעשות בדיקות באופן פרטי ובטוח יותר. הם לא יספרו לכם שהוא גם אופן יקר הרבה יותר.

סקירה ראשונה, שנייה ושלישית, יכולות להגיע כל אחת מהן לעלות של 3,500 ש"ח.  בדיקות גנטיות מגיעות ל-800 ש"ח לבדיקה, כאשר צריכים לעשות בערך ארבע בדיקות, תלוי במוצא העדתי של בני הזוג ועוד. בשיחה עם ד"ר גוטרמן הוסבר לי כי הבדיקות חשובות אך לא הכרחיות, כל אישה יכולה לבחור מה לעשות ומה לא, הוא גם הסביר לי שזה למען השקט הנפשי. לגבי העלויות הוסבר לי שאם אישה בוחרת לעשות את כל הבדיקות דרך הקופה היא יכולה לקבל מחירים נמוכים הרבה יותר.

בדיקה

מחיר קופת חולים

מחיר פרטי

בדיקה גנטית לגילוי סיכוי מחלות גנטיות

-

180 ש"ח כפול 3 (לכל זריקה)

מעקב היריון אצל רופא נשים

34 ש"ח לרבעון שנתי

לפי ביקור

350-50 ש"ח לביקור

לחץ דם

כלול

משקל

כלול

חלבון בשתן

כלול

בדיקת בצקות

כלול

בדיקות דם כלליות

כלול

אולטרסאונד ראשוני

35 ₪ לרבעון

50 ש"ח

בדיקת סיסי שליה

במידה והרופא מבקש את הבדיקה ניתן לקבל החזר כספי.

1200 ש"ח

שקיפות עורפית

64 ש"ח

180 ש"ח

סקירה ראשונה

240-350 ש"ח

3500-1500 ש"ח

חלבון עוברי

-

260 ש"ח

מי שפיר

במידה והרופא מבקש את הבדיקה ניתן לקבל החזר כספי.

 1500 ש"ח

אולטרסאונד

35 ש"ח ברבעון

חיסון נגד שפעת

כלול

סקירה שנייה

350-240 ש"ח

3500-1500 ש"ח

בדיקת דם לאיתור סכרת

כלול

חיסון נגד שעלת

-

60 ש"ח

סקירה שלישית

-

3500-1500 ש"ח

בבדיקה שעשיתי "כיצד זה נעשה דרך הקופה" הבנתי כי חופש הבחירה מוגבל מאוד, את בוחרת אם לעשות דרך הקופה או לא, את כל השאר הם בוחרים עבורך! לאחר תסכולים רבים והתלבטויות 'מה עליי לעשות' ו'איך עליי לנהוג' חיפשתי אישה אשר בחרה בדרך ההפוכה.

טליה (29) כבר אחרי היריון שני עם שני ילדים בריאים, ברוך השם, לא עשתה שום בדיקה חוץ מההכרחיות ביותר. טליה מעידה על עצמה כי היא יודעת מתי הגוף שלה צריך עזרה ומתי לא, והיא פשוט סמכה על מה שקורה בתוכה והאמינה שהוא קורה בצורה הטובה ביותר. היא אומנם הייתה אצל רופא, אבל פעמים בודדות בלבד. היא עשתה בדיקות דם בהתחלה ולא חזרה על זה שנית. נוסף לכך היא עשתה מספר בדיקות בודדות מאוד שהרופא ממש ביקש שתעשה.לדבריה "הייתי בטוחה בעצמי וידעתי שהכול בסדר, גם ידעתי שאם חלילה משהו לא בסדר זה לא יעזור לי לדעת כי בחיים לא הייתי מסכימה לעשות הפלה או משהו בסגנון… חוץ מזה אני שונאת רופאים וקופות חולים, וכל התנהלות סביבם רק עושה לי רע אז החלטתי לחסוך את זה מעצמי"

חזרתי לד"ר גוטרמן עם הידיעה כי יש נשים שעוברות הריון שלם מבלי לעבור את מסכת הבדיקות הללו מלבד אלו החייבים באמת. שאלתי אליו הייתה 'מי קובע מהן הבדיקות ש"חייבים באמת"' ו'האם יש בדיקות שלא חייבים כלל או יתרה מכך אפילו לא צריך?' ד"ר גוטרמן הסביר לי כי זה לגמרי תלוי באישה, במצב הבריאותי, במצב המשפחתי ועוד. ד"ר גוטרמן טוען כי ישנן נשים שעוברות הריונות קשים מאוד וישנן בדיקות נוספות שהן נדרשות לעבור. לגבי טבלת הבדיקות הוא הסביר כי כל הבדיקות מומלצות וכמו שציין קודם לכן, לעתים הוא מבקש בדיקה מסוימת באופן מיוחד, אך בכל מקרה כל אישה יכולה לבחור שלא לעשות את אותה הבדיקה ואף אחד לא יכריח אותה, כך גם במידה ואישה רוצה לעשות את כל הבדיקות, ללא יוצא מהכלל, אף אחד לא ימנע זאת ממנה. המשיך והסביר כי הוא אישית לא אוהב לשלוח נשים לעשות את כל הבדיקות, רק את הבסיסיות, אלא אם חלילה יש חשש מוצדק למחלה מסוימת ואז נדרשת הבדיקה.

ביקשתי לבדוק עם ד"ר גוטרמן על פער המחירים ועל המצב שבו יש בדיקות שניתן לעשות רק באופן פרטי, ועדיין רופאים מבקשים אותם, התשובה שקיבלתי היא חד משמעית. כמו כל דבר בחיים תמיד יש גופים שיקומו ויבקשו להרוויח, כך נוצר מצב של עולם פרטי מול "עולם הקופה", "הקופה" מצידה מנסה לעשות את כל המאמצים כדי לחסוך לזוג הוצאות גבוהות מידי ובכל זאת יש כאלו המעדיפים לשלם יותר. לגבי הבדיקות שאינן דרך הקופה, הוא ענה כי לצערו אין לכל קופה עדיין את כל האמצעים לעשות את כל הבדיקות ועד אז אין פתרון אחר.

לסיכום, נכון, זה חשוב וכדאי לדעת. נכון, יש בדיקות המצילות חיים – לא רק של העובר. אבל האם עלייך להפוך למשועבדת לקופת החולים לכל תקופת ההיריון? והאם כל זה קיים לטובתך? לטובת העובר? או שמה לטובת קופות החולים?

היום אני יכולה לומר שאין תשובה ברורה לשאלות הללו, כל אישה תוכל לענות לעצמה ולמצוא בתוכה את הדרך אל האושר או יותר נכון אל הנחת, אבל חשוב לדעת. חשוב לדעת מה ההשלכות של המציאות החדשה, בכל דרך שתבחרי, וחשוב לדעת שיש נשים הבוחרות אחרת וסופם לא רע ומר. מה שנותר בסופו של יום זה לאחל המון מזל טוב ורק בריאות!

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>