הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

7 יוני, 2014 פורסם ב זמנים משלנו, קולטורה
אין תגובות

על שבועות והבלי העולם הזה

מאת: ד"ר משה שנר, מכללת אורנים,  יוני 2014, www.mosheshner.co.il   

 

משה שנר

משה שנר

חג השבועות עבר ועמו עשרות מפגשים של מסורת חדשה: מסורת תיקוני ליל שבועות בהם מנסים ישראלים לפגוש משהו ממסורת היהדות שלתחושתם אבדה להם. קבוצות קבוצות נפגשים צעירים וצעירים מאד ולומדים טקסטים ממסורת היהדות ודנים ביניהם על משמעתה קיום היהודי ושאר שאלות של ערך ומשמעות החיים בימינו.

מסורת חביבה שמהווה גלגול מעניין של מסורות מיסטיות יהודיות בנות כ 500 שנה, גלגול של הקבלה הצפתית, שעניינן סיוע לימודי-פולחני בתיקונו של השבר בעולמות העליונים כדי שישוב השפע האלוהי וישפע כלפי מטה ויביא לגאולת עם ועולם. קבלת שבת, בעיצובה כטקס כלולות, תיקון ט"ו בשבט (הידוע לרבים אצלנו כסדר ט"ו בשבט) ותיקון ליל שבועות הם כולם אירועים פולחניים שכונתם להשפיע מלטה על העולמות למעלה.

שתי סוגיות מקלקלות במידת מה את החגיגה. האחת היא הציפייה מהיכן יבוא תיקונו של עולם. הקבלה הלוריאנית הביאה את ראשיתו של מעשה תיקון העולם לפתחו של האדם. אולם היה זה מעשה פולחני שכוון כלפי דשמייא ולא מעשה תיקון שכוון כלפי דארעא. "תיקון עולם" במשמעו המודרני הוא מעשה שמכוון כלפי ליקויי העולם הזה ואלו רבים וכואבים וידועים. הם לא יתקנו במעשה של לימוד בצוותא. עוני, שחיתות ציבורית, אלימות ברחובות, הזנחה סביבתית – פגעים אלו ודומיהם דורשים תיקון כאן בעולמנו, ביום יום, בשינוי סדרי תקציב ומדיניות.

הסוגיה השנייה, הכרוכה בראשונה ומרחיקה את פתרונה, היא תחימתו של "סדר יום יהודי" לפעולות הווי מעין אלו, בכמה ערבים בשנה. יהדות לתפיסה זו היא תבלין רוחני לחיי היום יום, בעיקר של ציבורים זעיר-בורגנים מבוססים וחפצי קצת גיוון רוחני בחייהם. הבעיות הגדולות של היום יום הבנאלי, שהתיקון השבועתי מחמיץ מעיקרו, אינן נתפסות כסוגיות יהודיות. עיסוק בבעיות השעה לא נתפס כמשהו מעניין, בונה זהות, מחייב. ההווה לא מעניין דיו. מערכת בריאות ציבורית כושלת אינה "סוגיה יהודית".

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>