הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

10 יוני, 2014 פורסם ב מה בקמפוס
אין תגובות

מחקר של סטודנטית מאורנים יוצג באוניברסיטת אינדיאנפוליס

סמר פראג

סמר פראג'

הסטודנטית חקרה את ההבדל בהישגיהם באנגלית של תלמידים דרוזים, נוצרים ומוסלמים בחטיבות ביניים, ומצאה שיש קשר מובהק בין המוצא האתני ובין הישגים

סטודנטית מהמכללה האקדמית אורנים, סמר פראג', הוזמנה להציג מחקר שערכה באוניברסיטת אינדיאנפוליס שבאינדיאנה, במסגרת כנס העוסק בקהילות רב תרבותיות. פראג' חקרה את ההבדל בהישגיהם באנגלית של תלמידים דרוזים, נוצרים ומוסלמים בחטיבות הביניים, ומצאה כי יש קשר מובהק בין המוצא האתני ובין הישגים.

המיעוט הערבי בישראל כולל תת-קבוצות אתניות (דרוזים, נוצרים ומוסלמים), העושות שימוש בשפה האנגלית בצורה שונה ומעניקות לתרבות האנגלית דרגות שונות של חשיבות. על פי הספרות המחקרית, נוצרים מייחסים חשיבות גבוהה לשפה האנגלית, שכן זו שפתו של העולם המערבי הנוצרי. גם הדרוזים, המתגוררים בסמיכות לערים יהודיות ונמשכים לעולם היהודי והמערבי, מייחסים חשיבות רבה לשפה האנגלית. לעומתם, המוסלמים מסתייגים מלימוד השפה האנגלית בשל המאבק בין העם הפלסטיני ובין ממשלת ישראל והעולם המערבי.

השערות המחקר היו כי משתנים דמוגרפיים (תעסוקת ההורים, השכלת ההורים, גיל ומגדר של התלמיד ומידת דתיותו) ישפיעו על הקשר בין עמדותיהם של התלמידים והישגיהם בלימודי השפה האנגלית. כמו כן עלה מהמחקר, כי קיים קשר בין המצב הסוציו-אקונומי של הורי התלמידים לבין עמדותיהם לגבי לימוד השפה האנגלית, ונמצא קשר בין שייכות אתנית לבין עמדותיהם של התלמידים והישגיהם בלימודי האנגלית.

בנוסף עולה מהמחקר, כי תלמידים נוצרים יבטאו עמדה חיובית יותר כלפי לימוד השפה האנגלית, והישגיהם בלימוד השפה יהיו טובים יותר בהשוואה לתלמידים דרוזים ומוסלמים.

שיטת המחקר התבססה על ניתוח כמותי של שאלון עמדות שחובר לצורך המחקר. אוכלוסיית המחקר כללה 301 תלמידים בארבע חטיבות ביניים בכפרים מג'אר, ראמה וסג'ור. בבתי ספר אלה, כמו גם בשלושת הכפרים, חיים תושבים משלוש קבוצות אתניות (דרוזים, נוצרים ומוסלמים), למעט אורט סג'ור, בו לומדים רק דרוזים.

הממצאים העיקריים מצביעים על הבדלים מובהקים בין תלמידים מקהילות אתנו-לשוניות שונות, הן בעמדה שביטאו כלפי לימוד השפה האנגלית והן בהישגיהם בלימודי השפה. תלמידים נוצרים ביטאו עמדות חיוביות יותר והישגיהם היו גבוהים יותר בהשוואה לתלמידים דרוזים ומוסלמים. המשתנים שנמצאו כמשפיעים על עמדות התלמידים באופן מובהק הם שייכות אתנית, מגדר ומידת דתיות.

יצוין כי עד כה לא נעשו מחקרים שבדקו עמדות של תלמידים לגבי לימוד השפה האנגלית בבתי ספר ערביים מעורבים במדינת ישראל, ובמכללה ציינו כי למחקר יש השלכות תיאורטיות חשובות. ממצאי המחקר עשויים אף לתרום בפן היישומי לקובעי המדיניות בתחום החינוך במדינת ישראל, בתכנון הולם של בניית תוכניות הלימוד ובהכשרת מורים בשיטת הוראת השפה האנגלית. המחקר נערך בהנחיית פרופ' דוד מיטלברג.

פראג', סטודנטית מצטיינת מאורנים, בוגרת תואר שני בתוכנית להוראת שפות המתמחה באנגלית, משמשת מרכזת לימודי האנגלית בתיכון בכפר מג'אר ומלמדת במכינה לאנגלית באוניברסיטת חיפה. כאמור, היא הוזמנה להציג את המחקר בכנס העוסק במחקר והוראה בקהילות רב לשוניות, שיתקיים בשבוע הבא באוניברסיטת אינדיאנפוליס שבארה"ב. בחודש אוגוסט היא תצא להציג את המחקר באוניברסיטת בריטיש קולומביה בקנדה.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>